• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Code

AKA Vincent B
Najs! Uppgraderat från OP! Du saknar inte de 3 extra mm? Själv gillade jag datejust 41 bättre men tycker en 39 mm datejust hade varit en sweet spot. Den blå tavlan är annars likadan som OP va?
Ska vara helt ärlig. Även fast den är 36mm känns den som 38-39mm som OP:n. Tycker ärligt den sitter perfekt. Iallafall på mig (17.5cm runt handlederna). Och 36 är ju en klassisk storlek. När jag köpte klockan idag, innan jag träffade han jag köpte den av, hade jag en dålig magkänsla ang just att den är 36mm. Men såfort jag provade den på armen blev jag "WOW", inte lite någonstans. Inte så stor heller, mer perfekt. Men får absolut inte vara mindre i mitt tycke. Gillar också med datum, Roulette dessutom. Och jubilee länken ska vi inte prata om. Så SJUKT bekväm och bära. Och det som är bra med nya jubilee länken (63600) är att den har solida länkar, vilket jag gillar. Blir inte lika rasslig med åren som dom gamla. Ett till STORT plus är att den har samma urverk som en sub. 3135 fast ca 18-20k billigare (beggat)..
 

Code

AKA Vincent B
Och tavlan är lika magisk på både OP och DJ..både lyser väldigt fint i olika ljus. Det man kallar för "sunburst"??!!?? :)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag skulle ha polerat den men jag är ganska petig haha.

Har lyckats repa länken på min nya OP (6 månader gammal). Egentligen bryr jag mig själv inte så himla mycket, men det är ett roligt ämne att prata om. Vad tycker ni ? Skall det putsas till eller det bara sätter en unik identitet och prägel på klockan (det tycker jag) ? ;) Repan ser lika illa ut i verkligheten som på bilden, men har inga skarpa kanter och känns bara med nageln. Har heller ingen aning om hur och exakt när den uppstod! ;)

20171108_153838.jpg
 

Bas

Patek
Fel på den, syftar du på något särskilt (oäkta, ommålad, skadad, etc.)?

Ja precis. Gjorde precis ett byte med en forums medlem, la upp den i en privat konversation och en annan medlem tyckte tavlan såg "konstig" ut.
Så jag tänkte fråga experterna i tråden om något är fel för jag har ingen koll alls.
Tacksam för svar :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja precis. Gjorde precis ett byte med en forums medlem, la upp den i en privat konversation och en annan medlem tyckte tavlan såg "konstig" ut.
Så jag tänkte fråga experterna i tråden om något är fel för jag har ingen koll alls.
Tacksam för svar :)
Svårt att avgöra. De ommålade tavlorna har hög kvalitet numera. Jämför med den gröna som är till salu. Håller med om att det är något med den som känns annorlunda, typsnittet framförallt.

Här är min 1601a som jämförelse. Har åtminstone ansetts Ok av Kaplans och beg Rolex handlare och urmakare som servat den.
7380CFBE-4FA7-4A0C-A10C-7EDF4AC7B699.png
DF41C322-B3AF-42A9-A6B8-E84CCE42509B.png
 
Senast ändrad:

Bas

Patek
Svårt att avgöra. De ommålade tavlorna har hög kvalitet numera. Jämför med den gröna som är till salu. Håller med om att det är något med den som känns annorlunda, typsnittet framförallt.

Här är min 1601a som jämförelse. Har åtminstone ansetts Ok av Kaplans och beg Rolex handlare och urmakare som servat den.
7380CFBE-4FA7-4A0C-A10C-7EDF4AC7B699.png
DF41C322-B3AF-42A9-A6B8-E84CCE42509B.png
Ja det ser lite annorlunda ut, men inte samma ref?
Det finns service kvitto från AD i juni, samt äkthetsintyg.
Jag var sett några klockor med samm ref på chrono24 som ser identiska ut.
Ägaren säger att allt är orginal iaf
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ja det ser lite annorlunda ut, men inte samma ref?
Det finns service kvitto från AD i juni, samt äkthetsintyg.
Jag var sett några klockor med samm ref på chrono24 som ser identiska ut.
Ägaren säger att allt är orginal iaf
Svårt med äldre referenser, men det verkar finnas en hel del olika variationer av typsnitt på urtavlan på 16014 efter en koll på Chrono24. Jag reagerade på att O och Y satt ihop i OYSTER men det finns andra 16014 med exakt samma typsnitt. Har du servicekvitto och äkthetsintyg från AD bör det vara lugnt
 
  • Like
Reactions: Bas

Bas

Patek
Svårt med äldre referenser, men det verkar finnas en hel del olika variationer av typsnitt på urtavlan på 16014 efter en koll på Chrono24. Jag reagerade på att O och Y satt ihop i OYSTER men det finns andra 16014 med exakt samma typsnitt. Har du servicekvitto och äkthetsintyg från AD bör det vara lugnt
Jag har tittat exakt likadana tavlor på chrono24 som du nämner. Så det känns endå bra,
Ja precis servicekvitto från juni i år och äkthetsintyg från AD.
Blev lite stressad innan bara.
Tack för ditt svar :)
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Var på Heathrow igår och säljaren där sa att månaden är slut så kommer priserna att höjas där. Troligen pga. Pundet.
Testade även åter igen en blå DJ med index. Även en svart med vitguldkant.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Urtavlan i närbild på min 16200 från 2005. Notera den lasergraverade Rolexkronan som syns längst ned i safirglaset, vilket beror att den byttes ut på Rob E för ett tag sedan, d v s nytt safirglas
26B740B3-2EA6-4B05-BE28-1E4595C47CAF.png
Får ta chansen att lägga upp bild på min Datejust 16200 från 2005 som även är min första klocka, mer en nöjd :):rolex:
Rolex.jpg


Gillar att 16200 har så skarpa former på glasringen.
 
Topp