• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

HTran

Omega
Köpte min första Rolex för någon vecka sedan (GMT) men har sedan dess varit på jakt efter en Datejust. Såg denna annons idag: https://klocksnack.se/threads/rolex-datejusts.83100/ och är intresserad av första eller sista. Just den sista som är gjord 85 lockar extra mycket då det är året jag är född (om den nu är gjord då). Priserna verkar vara korrekt prissatta dock svårt att se skick enbart på bilderna men säljaren ger 6 månaders garanti vilket ger lite trygghet. Vad säger folket här inne? Jag tänker mig i prisklass runt 30-35k.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte min första Rolex för någon vecka sedan (GMT) men har sedan dess varit på jakt efter en Datejust. Såg denna annons idag: https://klocksnack.se/threads/rolex-datejusts.83100/ och är intresserad av första eller sista. Just den sista som är gjord 85 lockar extra mycket då det är året jag är född (om den nu är gjord då). Priserna verkar vara korrekt prissatta dock svårt att se skick enbart på bilderna men säljaren ger 6 månaders garanti vilket ger lite trygghet. Vad säger folket här inne? Jag tänker mig i prisklass runt 30-35k.
Jag är själv lite sugen på den där 16200. Jag tycker priset verkar helt ok! Nu har jag köpt tillräckligt mycket klockor för i år tyvärr, men annars hade den legat bra till för mig.
 

Man

Rolex
Är man skadad, bekväm eller gubbig om man bara har intresse för den här tråden?
08BD55F4-BBF8-4F83-ADE6-617CE2BDE0E2.gif
Man har bra smak! Så känn ingen oro.
Jag har visserligen intresse för några fler trådar, men jag har full förståelse om man fastnat här. :D :rolex:
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Köpte min första Rolex för någon vecka sedan (GMT) men har sedan dess varit på jakt efter en Datejust. Såg denna annons idag: https://klocksnack.se/threads/rolex-datejusts.83100/ och är intresserad av första eller sista. Just den sista som är gjord 85 lockar extra mycket då det är året jag är född (om den nu är gjord då). Priserna verkar vara korrekt prissatta dock svårt att se skick enbart på bilderna men säljaren ger 6 månaders garanti vilket ger lite trygghet. Vad säger folket här inne? Jag tänker mig i prisklass runt 30-35k.
Kan tycka att 29k är en aning högt. Men visst, du köper av ett företag som lämnar sex månaders garanti så det kanske det kan vara värt.
 

Code

AKA Vincent B
Jag har ägt en del klockor genom åren och tyckt om vissa mer än andra. Tex 114060, Tudor BB mm. Men hittills är 116200 den snyggaste i mitt tycke. Grym finish (som vanligt, Rolex). Och jubilee länken är FANTASTISK! Gillar när tavlan skiftar färg under olika ljus, verkligen glänser. Samt kul med roulette datum. Samt 3135 urverk, klassiskt..MYCKET NÖJD. Bjuder på lite bilder igen..
20171114_153756.jpg
20171114_144241.jpg
20171114_124938.jpg
 

Moody

Rolex
Jag har ägt en del klockor genom åren och tyckt om vissa mer än andra. Tex 114060, Tudor BB mm. Men hittills är 116200 den snyggaste i mitt tycke. Grym finish (som vanligt, Rolex). Och jubilee länken är FANTASTISK! Gillar när tavlan skiftar färg under olika ljus, verkligen glänser. Samt kul med roulette datum. Samt 3135 urverk, klassiskt..MYCKET NÖJD. Bjuder på lite bilder igen..
20171114_153756.jpg
20171114_144241.jpg
20171114_124938.jpg
Riktigt snygg! Sitter kanonbra på dig också. Vad menas med roulette datum föresten?:)
 

Code

AKA Vincent B
Riktigt snygg! Sitter kanonbra på dig också. Vad menas med roulette datum föresten?:)
Tackar. Roulette är att vid ojämna datum är det en röd siffra och jämna datum en svart siffra. Kommer tydligen inte på alla DJ utan att man måste ha tur och få ett ex med just Roulette. Rätta mig om jag har fel..
 

Moody

Rolex
Röda siffror på ojämna datum. Svart på jämna:)

Tackar. Roulette är att vid ojämna datum är det en röd siffra och jämna datum en svart siffra. Kommer tydligen inte på alla DJ utan att man måste ha tur och få ett ex med just Roulette. Rätta mig om jag har fel..

Att den byter mellan röd & svart text i färgen på datumet.
IMG_3736.JPG
Tack för svaren!:D Misstänkte att det var något sådant.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
jubilee eller oyster? Motivera gärna!

Själv gillar jag oysterlänken, men jubilee-låsningen är snyggast. Har dock aldrig justerat en jubilee. Hur är justeringsmöjligheterna för att få den perfekta storleken?

Står på vänt för en sub samt sub date, men är nu åter inne på en 116200...
Så enkel men elegant på samma gång!
HMMMMMM.... :)
 

Jodisalt

Rolex
jubilee eller oyster? Motivera gärna!

Själv gillar jag oysterlänken, men jubilee-låsningen är snyggast. Har dock aldrig justerat en jubilee. Hur är justeringsmöjligheterna för att få den perfekta storleken?

Står på vänt för en sub samt sub date, men är nu åter inne på en 116200...
Så enkel men elegant på samma gång!
HMMMMMM.... :)

Jubilee är riktigt snyggt! Samma gäller Oyster, dock gillar jag inte när mittpartiet är blankt, det ska vara borstat all the way! :)
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Jubilee är riktigt snyggt! Samma gäller Oyster, dock gillar jag inte när mittpartiet är blankt, det ska vara borstat all the way! :)

På DJ tycker jag det är riktigt snyggt med polerade mittlänkar, i alla fall den tiden innan dom är repade till max.. fördel där till jubilee!
Hur många använder sig (btw) av den lilla microjusteringen som finns på oysterlänken?
Är det ett + i kanten eller bara en onödig funktion ingen använder sig av?
 

Jodisalt

Rolex
På DJ tycker jag det är riktigt snyggt med polerade mittlänkar, i alla fall den tiden innan dom är repade till max.. fördel där till jubilee!
Hur många använder sig (btw) av den lilla microjusteringen som finns på oysterlänken?
Är det ett + i kanten eller bara en onödig funktion ingen använder sig av?

Måste tyvärr säga att jubilee är snyggast till DJ.
Hur sexig är inte den här?

5DEC91A2-99C0-4469-B1C8-60E860C6D324.png


Foto: https://m.rolex.com/watches/datejust/m116200-0099.html#configurator

Edit: Ju mer jag tittar på Oysterlänken nu så blir den bara snyggare och snyggare, damn you @URlakad

9EB8AE67-E25D-4E33-A032-EBB101D22402.png


Foto: https://m.rolex.com/watches/datejust/m116200-0059.html#configurator
 

Code

AKA Vincent B
jubilee eller oyster? Motivera gärna!

Själv gillar jag oysterlänken, men jubilee-låsningen är snyggast. Har dock aldrig justerat en jubilee. Hur är justeringsmöjligheterna för att få den perfekta storleken?

Står på vänt för en sub samt sub date, men är nu åter inne på en 116200...
Så enkel men elegant på samma gång!
HMMMMMM.... :)
På 116200, jubilee LÄTT! Varför: mycket bekvämare enligt mig, dolt lås, snyggare utseende. Gillar Oyster med, absolut men för vanligt jämnfört med Jubilee. Och länken förkortar man som vanligt, sitter skruvar. Men av personliga skäl gillar jag mer den nya jubilee även kallad "Super jubilee" pga att den har solida länkar. Blir inte lika rasslig med åren. Men fort lite rassel..
 
Senast ändrad:

URlakad

Cartier
2-Faktor
Måste tyvärr säga att jubilee är snyggast till DJ.
Hur sexig är inte den här?

5DEC91A2-99C0-4469-B1C8-60E860C6D324.png


Foto: https://m.rolex.com/watches/datejust/m116200-0099.html#configurator

Edit: Ju mer jag tittar på Oysterlänken nu så blir den bara snyggare och snyggare, damn you @URlakad

9EB8AE67-E25D-4E33-A032-EBB101D22402.png


Foto: https://m.rolex.com/watches/datejust/m116200-0059.html#configurator


haha! Och jag på jubileen...... Omöjligt att bestämma sig!

Blå eller silver?
Slät eller vitguld?
oyster eller jubilee?

En sak är jag säker på iaf.... STAVINDEX!

rolle1.JPG
rolle2.JPG

rolle 3.JPG
rolle4.JPG

rolle5.JPG
rolle6.JPG

rolle7.JPG
rolle 8.JPG
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
På 116200, jubilee LÄTT! Varför: mycket bekvämare enligt mig, dolt lås, snyggare utseende. Gillar Oyster med, absolut men för vanligt jämnfört med Oyster. Och länken förkortar man som vanligt, sitter skruvar. Men av personliga skäl gillar jag mer den nya jubilee även kallad "Super jubilee" pga att den har solida länkar. Blir inte lika rasslig med åren. Men fort lite rassel..

Låset är grymt faktiskt, gillar när det är dolt, subtilt och lite hemligt ;)
Tack för input!
 

Code

AKA Vincent B
haha! Och jag på jubileen...... Omöjligt att bestämma sig!

Blå eller silver?
Slät eller vitguld?
oyster eller jubilee?

En sak är jag säker på iaf.... STAVINDEX!

rolle1.JPG
rolle2.JPG

rolle 3.JPG
rolle4.JPG

rolle5.JPG
rolle6.JPG

rolle7.JPG
rolle 8.JPG
Frågan är ska du köpa nytt eller gammalt? Vilken storlek? Finns ingen Datejust (vanlig) med räfflad ring utan då måste välja datejust 41 eller Datejust II. Och då går du upp i storlek till 41mm istället för 36. Samt även upp i pris då ringarna är 18k vitt guld. Och datejust II finns inte med jubilee länkar..
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Frågan är ska du köpa nytt eller gammalt? Vilken storlek? Finns ingen Datejust (vanlig) med räfflad ring utan då måste välja datejust 41 eller Datejust II. Och då går du upp i storlek till 41mm istället för 36. Samt även upp i pris då ringarna är 18k vitt guld. Och datejust II finns inte med jubilee länkar..
Alltså, datejust 36 finns ju visst med räfflad ring..
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Frågan är ska du köpa nytt eller gammalt? Vilken storlek? Finns ingen Datejust (vanlig) med räfflad ring utan då måste välja datejust 41 eller Datejust II. Och då går du upp i storlek till 41mm istället för 36. Samt även upp i pris då ringarna är 18k vitt guld. Och datejust II finns inte med jubilee länkar..

Huh? Jo 36mm finns med vitguldsbezel. Har själv prövat :)
Jag ska köpa nytt och 36mm
 
Topp