• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Buffi

Panerai
Livet kan vara bra jobbigt ibland haha. Vilka dilemman vi har! ;)
Är OCKSÅ sjukt sugen på en 116264 aka "vrid-o-grafen" aka "åskfågeln". Den har allt av det jag önskar.
Vill dock ha en sprojlans.... Vet att det lurar några få rävar här på KS med denna skönhet.
Har du kvar din @Buffi ?
img59510733.jpg

Jadå, den är kvar :)
Skulle behöva fylla i färgen lite på bezel dock, då den har lite färgsläpp.
4v5IHZc.jpg


Grymt fin klocka.
 

Code

AKA Vincent B
Jävlar va snygg den är! Har djup ångest pga min egen obeslutsamhet för tillfället men finns viss risk för att jag köper en likadan, eller eventuellt med silver tavla, inom en nära framtid. Om någon har en 116200 med jubilee och silver stick dial så får ni gärna posta lite inspirationsbilder som jämförelse ;)
Tackar. Ahh kööör.. Sjukt grymma klockor.. :)
 

Code

AKA Vincent B
Jävlar va snygg den är! Har djup ångest pga min egen obeslutsamhet för tillfället men finns viss risk för att jag köper en likadan, eller eventuellt med silver tavla, inom en nära framtid. Om någon har en 116200 med jubilee och silver stick dial så får ni gärna posta lite inspirationsbilder som jämförelse ;)
Vilken köpte du istället?
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Vilken köpte du istället?
Skrev kanske lite otydligt men har alltså inte ännu bestämt mig för vad nästa klocka skall bli. Blå och silver DJ är mycket starka kandidater men funderar också på blå Omega AT...och igår kväll slog det mig plötsligt att jag kanske borde köpa en sub istället:confused:. Velar alltså fram och tillbaka. Detta är extra svårt för att denna klocka MÅSTE bli en keeper. Min farmor gick bort nyligen och min far donerade en summa av sitt arv till mig med instruktionen att köpa mig själv något som kommer att bestå. Kan inte tänka mig något bättre minne än en klassisk klocka, men det är inte lätt att välja vilken. Jävla lyxproblem... kan ännu tillägga att klockan skall komplettera min 114270 som jag idag använder nästan uteslutande.
 

Code

AKA Vincent B
Skrev kanske lite otydligt men har alltså inte ännu bestämt mig för vad nästa klocka skall bli. Blå och silver DJ är mycket starka kandidater men funderar också på blå Omega AT...och igår kväll slog det mig plötsligt att jag kanske borde köpa en sub istället:confused:. Velar alltså fram och tillbaka. Detta är extra svårt för att denna klocka MÅSTE bli en keeper. Min farmor gick bort nyligen och min far donerade en summa av sitt arv till mig med instruktionen att köpa mig själv något som kommer att bestå. Kan inte tänka mig något bättre minne än en klassisk klocka, men det är inte lätt att välja vilken. Jävla lyxproblem... kan ännu tillägga att klockan skall komplettera min 114270 som jag idag använder nästan uteslutande.
Ok förstår. Velade också mellan DJ och Sub. Vart en DJ 116200 med jubilee. Fick bra pris, kunde inte motstå. Samt har samma urverk som sub, 3135..:)
 

Axelander

Breitling
Jag har en 1601 som går fint men skulle må bra av en översyn av en urmakare. Har någon tips på någon icke AD som skulle ta sig an den i Stockholm eller är det Rob E eller Nyströms som gäller?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Dr Watch har jag erfarenhet av. Skippa poleringen bara.
Fattar inte varför man använder sig av icke auktoriserade aktörer för service. Utöver det uppenbara att man inte har någon aning om service går rätt till, om originaldelar används etc., så får man ju ingen officiell servicegaranti. Känns som ett konstigt område att snåla på när man köpt en klocka typ typ 50+ kkr.

Absolut inget ont om Dr. Watch vill jag tillägga, bara en allmän observation.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Fattar inte varför man använder sig av icke auktoriserade aktörer för service. Utöver det uppenbara att man inte har någon aning om service går rätt till, om originaldelar används etc., så får man ju ingen officiell servicegaranti. Känns som ett konstigt område att snåla på när man köpt en klocka typ typ 50+ kkr.

Absolut inget ont om Dr. Watch vill jag tillägga, bara en allmän observation.

Jag har servat via AD, det tog 4 månader och kostade 10' per klocka.

Har även servat via Edwalls Ur (tidigare 'AD') och via Doktorn, varav de båda har intygat att de haft tillgång till delar. För mig med 25-40 år gamla bruksklockor har dessa dugit fint. Hade jag haft rare vintage eller nyare klockor hade valet kanske skilt sig.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vad har du för erfarenhet av service?
Vad har det med saken att göra? De uppradade exemplen på nackdelar är lika sann oavsett om jag servat Rolex eller inte.

Låt säga att du ska köpa en klocka och får höra att den servats av Mulle Mecks service och inte Rolex, är du lika benägen att köpa? Om inte så är väl det svar på frågan :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vad har det med saken att göra? De uppradade exemplen på nackdelar är lika sann oavsett om jag servat Rolex eller inte.

Låt säga att du ska köpa en klocka och får höra att den servats av Mulle Mecks service och inte Rolex, är du lika benägen att köpa? Om inte så är väl det svar på frågan :)

Tycker ofta att det många skriver sig så varma över AD service utan att faktiskt nyttjat tjänsten.

Jag tycker absolut att AD är ett självklart val vid service av relativt nya klockor eller ovanliga vintagevarianter. Ser dock inga större problem i att köpa äldre bruksrolex om dessa är servade av exv. Edwalls eller Dr Watch eftersom dessa har hygglig renommé.

Vet inte riktigt varför du tramsar med att överdriva. Det finns ju fristående urmakare med god erfarenhet av Rolex dit folk gått och blivit nöjda.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tycker ofta att det många skriver sig så varma över AD service utan att faktiskt nyttjat tjänsten.

Jag tycker absolut att AD är ett självklart val vid service av relativt nya klockor eller ovanliga vintagevarianter. Ser dock inga större problem i att köpa äldre bruksrolex om dessa är servade av exv. Edwalls eller Dr Watch eftersom dessa har hygglig renommé.

Vet inte riktigt varför du tramsar med att överdriva. Det finns ju fristående urmakare med god erfarenhet av Rolex dit folk gått och blivit nöjda.
Det är väl inte att tramsa, jag ratar direkt klockor som har blivit servade av t.ex. säljaren själv, om säljaren inte är auktoriserad serviceaktör. Annat givetvis med vintageklockor där det oftast är omöjligt att kontrollera servicehistoriken till fullo.
 
Topp