• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Till er andra. Nej min lume är inte blå, utan grön som på bilden. Klockan är uttagen Dec 2016..:)
20171120_162059.jpg
20171120_152123.jpg

• Like
Reactions: Man
Av vad jag läst på nätet som har bara nya Sub modellerna chromalight , alltså blå lume och nyare datejust superluminova , alltså grön lume..:)

Tack för svar Vincentb, Hallis och Nicbex! Det var inte meningen att agitera men jag förstår att det kan vara känsligt. Jag är helt öppen för båda alternativ förutsatt att den fristående urisen är erfaren och välrenomerad, därav frågan. De få jag har frågat vill inte röra en Rolle..
Jag känner att det är viktigt att stödja hantverket och det känns trist att Rolex ska styra över kunniga och erfarna urmakare genom att strypa tillgången på delar. Det var ju trotts allt tillförlitlig robusthet och servicebarhet som gjorde Rolex så ikoniska. Eller?
Hur som helst lutar det åt att jag går till Rob E. Känner inte för att skicka iväg klockan och Nymans var väldigt dryga och inte särskilt tillmötesgående när jag har varit där tidigare när jag var på jakt efter en Milgauss.

Skrev kanske lite otydligt men har alltså inte ännu bestämt mig för vad nästa klocka skall bli. Blå och silver DJ är mycket starka kandidater men funderar också på blå Omega AT...och igår kväll slog det mig plötsligt att jag kanske borde köpa en sub istället:confused:. Velar alltså fram och tillbaka. Detta är extra svårt för att denna klocka MÅSTE bli en keeper. Min farmor gick bort nyligen och min far donerade en summa av sitt arv till mig med instruktionen att köpa mig själv något som kommer att bestå. Kan inte tänka mig något bättre minne än en klassisk klocka, men det är inte lätt att välja vilken. Jävla lyxproblem... kan ännu tillägga att klockan skall komplettera min 114270 som jag idag använder nästan uteslutande.

Om valet stod mellan en Sub och DJ så skulle jag välja Submarinern.
Som tur är har jag en av varje så jag slipper välja, men suben används mest :)

Bara att köra om det är din drömklocka eller? Kanske lite väl mycket bling men fint med blått och guld tycker jag.

Jag letar hela tiden efter det jag vill ha men verkar sällsynt med denna kombo till salu, min uppfattning iaf. Ja, jag har hört flera säga att det är bling & kan hålla med till viss del även om det inte är anledningen till varför jag vill ha den. Gillar precis som du säger, kombon av blått och guld :)

Senast ändrad:
Nån som k

Ok och resten superluminova? Av nyare modeller då?

Japp, dock hittar jag även DJ med siffror som är Chromalight medan visarna är superluminova, om det stämmer lämnar jag osagt då jag inte hittar mer info kring just DJ.

"One of the many improvements Rolex affords its’ wearers is night visibility. After decades of lackluster night reading capability, Rolex took an existing technology and improved it. Introduced in 2008 on the Rolex DeepSea Sea Dweller (DSSD), and then on the Submariner Date diving watch, Chromalight is now Rolex’s go-to luminescent material used on practically all Rolex watches introduced since then. " källa: http://www.fourtane.com/fourtane-blog/yes-your-rolex-glows

Enligt hemsidan står det att Chromalight is now Rolex’s go-to luminescent material used on practically all Rolex watches introduced since then...

Hur är lumen på din DJ @Pojken från Götet ? Grön eller blå?

Senast ändrad:
Hiss så klart. En DJ TT är helt rätt. Blått funkar bra. Håller dock champagnetavlan (kanske pga 80-talsdrömmen) och grå tavla högre.

Gillar också champagnetavlan starkt! Blå är en favorit men det var länge sedan jag såg en sådan till salu så när jag inte orkar hålla mig längre kanske det blir en champagnetavla trots allt.

Japp, dock hittar jag även DJ med siffror som är Chromalight medan visarna är superluminova, om det stämmer lämnar jag osagt då jag inte hittar mer info kring just DJ.

"One of the many improvements Rolex affords its’ wearers is night visibility. After decades of lackluster night reading capability, Rolex took an existing technology and improved it. Introduced in 2008 on the Rolex DeepSea Sea Dweller (DSSD), and then on the Submariner Date diving watch, Chromalight is now Rolex’s go-to luminescent material used on practically all Rolex watches introduced since then. " källa: http://www.fourtane.com/fourtane-blog/yes-your-rolex-glows

Enligt hemsidan står det att Chromalight is now Rolex’s go-to luminescent material used on practically all Rolex watches introduced since then...

Tydligen är den ju grön på min 116200, inte så att jag har en fejk Rolex...:)

Grön lysmassa på min 116200 uttagen från AD i juli i år.

Tillbaka
Topp