• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Behöver lite tips och råd. Vilket länk är snyggast? Gillar både Oyster och jubilee men nu fått för mig att kanske byta min jubilee mot just oyster (Om någon är sugen?). Men tror ni jag kommer ångra mig?
zw-110357w.jpg
20171127_105556.jpg
Sa upp mitt medlemsskap i denna tråden för ca ett år sedan för att inträda i Speedmastertråden istället. Alla dina inlägg med blå tavla, roulettdatum och Jubileelänk har fått mig att fundera på att hoppa ur speedmastertråden och ta mig tillbaks till denna. Så tycker att Jubiléelänken är oslagbar med ett hiddenklasp. Vänta ut oystersjukan bara, du mår nog bättre snart.

Sa upp mitt medlemsskap i denna tråden för ca ett år sedan för att inträda i Speedmastertråden istället. Alla dina inlägg med blå tavla, roulettdatum och Jubileelänk har fått mig att fundera på att hoppa ur speedmastertråden och ta mig tillbaks till denna. Så tycker att Jubiléelänken är oslagbar med ett hiddenklasp. Vänta ut oystersjukan bara, du mår nog bättre snart.
Hahaha tror du? Gillar ju båda. Men ditt råd är att behålla jubileen?

Passar jubilee till alla kläder då? Fått för mig att Oyster är mer vardaglig, då jag inte bär skjorta så ofta..

Hahaha tror du? Gillar ju båda. Men ditt råd är att behålla jubileen?
Passar jubilee till alla kläder då? Fått för mig att Oyster är mer vardaglig, då jag inte bär skjorta så ofta..
Har inte haft den nya Jubiléelänken utan den gamla. Tyckte att den passade till precis allt. Kan inte tänka mig att den nya med hidden clasp inte passar till allt. Tycker verkligen inte att Jubilée är synonymt med att bära till skjorta, tycker att man kan ha det till blåkläder om man så vill. Däremot tycker jag att Oystern inte går hem lika väl när det ska vara lite mer uppklätt. Enligt min åsikt så får man precis allt med Jubilée och blir lite mer begränsad med Oyster. (Även om jag faktiskt tycker att Oystern är snygg) Edit. Har faktiskt inte ägd en Oyster så är väl partisk här.

Har inte haft den nya Jubiléelänken utan den gamla. Tyckte att den passade till precis allt. Kan inte tänka mig att den nya med hidden clasp inte passar till allt. Tycker verkligen inte att Jubilée är synonymt med att bära till skjorta, tycker att man kan ha det till blåkläder om man så vill. Däremot tycker jag att Oystern inte går hem lika väl när det ska vara lite mer uppklätt. Enligt min åsikt så får man precis allt med Jubilée och blir lite mer begränsad med Oyster. (Även om jag faktiskt tycker att Oystern är snygg)
Kan nog vara så. Kanske jag som fått slint..:)

Behöver lite tips och råd. Vilket länk är snyggast? Gillar både Oyster och jubilee men nu fått för mig att kanske byta min jubilee mot just oyster (Om någon är sugen?). Men tror ni jag kommer ångra mig?
zw-110357w.jpg
20171127_105556.jpg
Tycker nog att jubilee slår oyster i alla lägen. Hade en Seiko med jubilee för ett tag sen å det blev aldrig fel, från badbyxa till dress.

Efter att ha ägt båda kan jag tillägga att jubilee slår oyster i att döja/klara sig från repor. Efter daglig användning i ett par år så syns knappt någon form av slitage på jubilee-länkten. Oystern gav lite ångest då den började visa ganska tydliga hairlines väldigt fort. Tycker dock att oysterlänken funkar bättre med casual klädsel

Efter att ha ägt båda kan jag tillägga att jubilee slår oyster i att döja/klara sig från repor. Efter daglig användning i ett par år så syns knappt någon form av slitage på jubilee-länkten. Oystern gav lite ångest då den började visa ganska tydliga hairlines väldigt fort. Tycker dock att oysterlänken funkar bättre med casual klädsel
Ahapp nu vart det ju inte lättare direkt..:)

@Tomas Eriksson och @TheTaleTeller . Vad är det för referenser på era datejusts? Har gått och blivit mindre besatt av datejust med diamantindex nämligen.

Tjena,

Missade om du fick svar eller ej, min är en 116200 Dvs slät ring i stål, sen är den utrustad med blå diamanttavla och roulett datum (en lite ovanligare kombo) annars finner du oftast diamantindex på 116234 med räfflad vidguldsring Dvs Tomas Erikssons bland annat :)

Behöver lite julklappshjälp. Mamma har en 116234 med ljus mop-tavla. Hon har sagt att hon skulle vilja ha lite läderband att alternera med så tänkte självklart ge henne det nu när julen kommer.
Har dock ingen aning om vad man ska ha för färger, om det ska smalna av eller ej, tjockt kontra tunnt osv.
Har ni åsikter, tips, bilder att bidra med osv så vore det uppskattat.
20171125_221650.jpg

Ping @MissDatejust behöver smakråd
Jag hade nog kört på ett svart Hirsch Lizard, kommer gifta sig bra med MOP tavlan!

Behöver lite julklappshjälp. Mamma har en 116234 med ljus mop-tavla. Hon har sagt att hon skulle vilja ha lite läderband att alternera med så tänkte självklart ge henne det nu när julen kommer.
Har dock ingen aning om vad man ska ha för färger, om det ska smalna av eller ej, tjockt kontra tunnt osv.
Har ni åsikter, tips, bilder att bidra med osv så vore det uppskattat.
20171125_221650.jpg

Ping @MissDatejust behöver smakråd

Jag hade köpt kalv från Hodinkee till den klockan. Storlek 20/16 så kan du köpa ett Rolex spänne till henne också. Bandet behöver vara tunnt med tanke på att stiftinfästningen är nära boetten. 20 mm standardbanden från Hirsch smalnar av till 18 mm...

7C30CB90-FE49-42A3-81CD-35171B996ABD.jpeg

Är det någon som kan hjälpa mig med att korrekt namnge den tavla min 1601:a har? Blir inte klok på om det är en wide boy eller liknande, internet ger mig olika svar.
B041EC5D-051E-4327-B202-334CA8A2D13E.jpeg

Aldrig sett dessa index faktiskt.

Lyckades få ett svar från Rolex Forums, tavlan kallas i folkmun för "Block silver pie pan dial", verkar vara en ovanligare variant på 1601. Exemplaren som jag har hittat online är alla från 1968, precis som min egen.

Tillbaka
Topp