• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Va tror ni om nåt mörkbrunt krokodil löder eller liknande till denna?
FullSizeRender (4).jpg
Snygg klocka! Tycker nyare DJ passar bäst på länk men visst kan det vara värt att prova. Blått skinn kanske? Inspirerat av nyare DD.

Stämmer med namnet, iaf vad jag fått höra/läsa.

En av fyra 160X som jag köpt har haft det. Relativt ovanligt på KS. Har inte sett några fler.

Jag föredrar dock den plattare varianten. Kul detalj ändå! Det är detaljerna som skiljer sig åt på Datejust.
Kan du förklara närmare vad som menas med Top hat plexi? Jag trodde typ att det var alla plexin med raka höga sidor upp från glasringen och relativt platt ovansida kallades så, i motsats till doomade glas eller helt platta.

Ok... men då ser jag inte det ovanliga med @galaxxys glas. Alla DJ med plexi bör typ ha ett liknande glas. Sen kan det se lite olika ut och även vara mer eller mindre nerpolerade...

Jag har fått nytt glas i en DJ från AD, då var det inte det här markanta "rakt upp sen plant". Det glaset byggde inte alls lika mycket på höjden som Galaxxys... Det hade en svag fasning på kanterna.

Ni som är kunniga på DJ, vad tycker ni om 16013? Vad är fördelarna med den jämfört med en fyrsiffrig reffad DJ förrutom Quickset? Om ni missat min nystartade tråd https://klocksnack.se/threads/hjälp-mig-välja-min-första-klocka.33707/ så söker jag främst efter DJ och har hittat en 16013 på BesoUr i Göteborg som jag tycker om, bifogar bild på den här nedan:

Quickset är ju, beroende på hur man ser på det, en stor fördel. Det är rätt meckigt att ställa datum om man låter en klocka utan QS ligga ett tag.

Den största nackdelen, enligt mig, med en 5-siffrig är att du inte får Pie-Pan-tavla.

Allt handlar om avvägningar och prioriteringar! :)

...för egen del skulle jag helst ha en DJ äldre än 16-serien men sån är jag.

Klockan på bilden ser lite ojämt polerad ut om du tex. tittar på bredden på de nedre bandhornen. Men det krävs fler, och bättre, bilder för att avgöra skicket. Å andra sidan behöver det inte vara en dealbreaker, återigen handlar det om tycke och smak.

För nåt år sedan hade en DJ 36mm varit otänkbart för mig. Men man kan förändras ju mer man prövar olika modeller. 36 mm känns nu som den ultimata storleken på klocka (även om det är skönt att bära 40-42 mm oxå)och jag måste medge att DJ:n är lätt den vackraste och snyggaste av mina Rolex. :)
FullSizeRender (4).jpg

Om "reparerad" innebär servad hos urmakare känns priset helt ok tycker jag, men i dyraste laget. Skulle dock hellre köpt en 160x som du får för omkring 15-16 istället, med en enligt min mening mycket snyggare tavla (visserligen utan quickset, men förhoppningsvis använder du den så mycket så det inte blir något problem ;))

Helt klart - tack för din input, lär bli en 160X, iaf som ingång.

För nåt år sedan hade en DJ 36mm varit otänkbart för mig. Men man kan förändras ju mer man prövar olika modeller. 36 mm känns nu som den ultimata storleken på klocka (även om det är skönt att bära 40-42 mm oxå)och jag måste medge att DJ:n är lätt den vackraste och snyggaste av mina Rolex. :)
FullSizeRender (4).jpg

Bra resa! 36mm är trevligt:)

Tillbaka
Topp