• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fick en Datejust 1601 i mars av min fru. Hon köpte den av en medlem här på KS, och den kom utan servicehistorik. Den håller tiden bra och när jag var inne i en Rolex-butik i Milano för att få hjälp med att korta länken, så kommenterade urmakaren att han tyckte att den lät bra och såg ut att gå fint.

Jag undrar lite hur man vet när det är dags för service? Finns det några risker med att vänta med service tills klockan ex. drar sig väldigt mycket?

Tack på förhand!
Den gamla frågan om service eller inte service.. vissa tycker man skall vänta tills den går dåligt, andra menar att det är riskabelt. Om du är bekymrad tycker jag du skall gå och få ett utlåtande från en Rolexurmakare. Kostar en liten slant men om den har servicebehov skall du inte behöva betala för kontrollen om du använder samma urmakare för service direkt.
Fin present för övrigt, bra fru :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Den gamla frågan om service eller inte service.. vissa tycker man skall vänta tills den går dåligt, andra menar att det är riskabelt. Om du är bekymrad tycker jag du skall gå och få ett utlåtande från en Rolexurmakare. Kostar en liten slant men om den har servicebehov skall du inte behöva betala för kontrollen om du använder samma urmakare för service direkt.
Fin present för övrigt, bra fru :)
Kostar väl inget att få ett utlåtande service av typ Bergströms eller Nymans?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Fick en Datejust 1601 i mars av min fru. Hon köpte den av en medlem här på KS, och den kom utan servicehistorik. Den håller tiden bra och när jag var inne i en Rolex-butik i Milano för att få hjälp med att korta länken, så kommenterade urmakaren att han tyckte att den lät bra och såg ut att gå fint.

Jag undrar lite hur man vet när det är dags för service? Finns det några risker med att vänta med service tills klockan ex. drar sig väldigt mycket?

Tack på förhand!
Lite som TS ovan säger. Den AD jag brukar gå till säger att det ör oftast lugnt fram tills att den börjar gå rätt mycket fel och har kortare stilltid än 30tim. Då kan man be att få en amplitudmätning, den säger en hel del om hur klockan mår :)
 

elitelit

Omega
Hallå i tråden, har en 1603 som är ändrad. Nu funderar jag på att smala av min andra hobby då jag ändå fått två ungar . Tänkte se om man kan byta sin gamla Range Rover mot en 16018 eller en daydate. Vilket ska man gå mot?
 

Bilagor

  • 8E6554EE-A0E0-4109-A806-ED0E8F700667.jpeg
    8E6554EE-A0E0-4109-A806-ED0E8F700667.jpeg
    325.1 KB · Visningar: 6
  • 4F54524D-A2B0-41A7-AA3D-678878CD2D4F.jpeg
    4F54524D-A2B0-41A7-AA3D-678878CD2D4F.jpeg
    177.1 KB · Visningar: 2
  • AB0AA4C2-7308-490D-A0A8-F4A3C2A6204E.jpeg
    AB0AA4C2-7308-490D-A0A8-F4A3C2A6204E.jpeg
    411.1 KB · Visningar: 6
Om du menar 36mm modellen tänk normalbyggd kvinna eller relativt lätt byggd man (typ 15-17cm)

Tack, sorry om jag var otydlig. :)
Stämmer, det var 36mm jag menade.
Är lite sugen på att uppgradera min sambo lite. Hon har idag en 5 siffrig Datejust och har tagit bort alla länkbitar som går samt inställningen på det minsta på ”låset” och det var gränsfall enligt ROB.E! :)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Gott folk, Proffs! :)
Någon som har koll på hur små handleder man kan ha till en 6 siffrig Datejust med jubilee?
Jag har 14 cm handled och köpte först en dj 36 mm. ...Det ser inte bra ut. Jag kör nu med dj 31 mm. Enligt mig en helt perfekt storlek på en kvinna med små/normalstora handleder :)
Datejust är en modell som jag tycker ska vara mindre, kvinnligare så.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tack, sorry om jag var otydlig. :)
Stämmer, det var 36mm jag menade.
Är lite sugen på att uppgradera min sambo lite. Hon har idag en 5 siffrig Datejust och har tagit bort alla länkbitar som går samt inställningen på det minsta på ”låset” och det var gränsfall enligt ROB.E! :)
Hmm, så då har hon nog rätt smala handleder, min dotter har en dj 36mm och där tog jag bort två länkbitar och sista hålet i låset. Är väl olika kan tänka, men som ovan sägs, kanske 34 eller mindre blir mer harmoniskt :)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hade en 6 siffrig Datejust förut men testade aldrig ordentligt då det begav sig tyvärr!
Tycker 36mm ser bra ut och hon vägrar ha en mindre:confused:

Får kolla upp det ordentligt senare med jubilee, worst case får hon ha kvar den hon har idag:angel:

Så såg 116238 ut på henne!:)
7A463749-DD6F-4AFF-BA48-C3C029F9749D.jpeg
På den där bilden ser hon ut att bära upp den bättre än mig iaf! Kan funka :) många tjejer vill ju ha lite större klockor.. Men tycker ni ska testa mindre också och jämföra.
 

Kai

Rolex
34 mm date är sjukt bra, oavsett kön på bäraren. Kör!
Trodde 34 mm skulle kännas liten, men caset är lite större, jämfört med gamla Explorer till exempel, i proportionerna.
Frågan är om det blir en Date eller OP. Sedan fråga om utförande. Gillade fluted bezeln, den finns ju inte till OP. Och vilken urtavla. Men 34 mm var bra! Min fru och jag har samma omkrets på handleden så borde vara bra för henne med.
 
Topp