• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

01EC4A48-D1C8-4CE0-A83D-8EC00129FC2D.jpeg

Vet att @Schmitza har klämt och laddat upp lite bilder på nya 36an en bit bak i tråden.

Nya ändlänkar, smalare luggar, nya index, ingen räls + romerska siffror.
rälsen är kvar på tavlan med romerska
doxk har "stick"dialen ingen räls längre utan ser ut som en 41a nu

men asså varför...jag som precis lagt dj36 tankarna åt sidan och nu kommer dom igen haha

men asså nya claspet är niiiiice!!!!!

Går i tankar om att kränga iväg tudorn och bli OWG med en tvåtonsdatejust. Funderar lite på om det är en klocka som lämpar sig för bärande varje dag. Hur är känslan hos en något äldre referens? Är rädd för att en äldre referens kanske är lite för ömtålig för att jag med gott samvete ska kunna bära den varje dag?

Jag överväger att sälja denna skönhet då den får för lite handledstid. Bra när man är försiktig med sina saker men jobbigt när man är så försiktig att man inte vågar använda grejerna. :( Vad tycker ni, ska jag sälja eller behålla? :)
20181012_102530.jpg
20181012_102506-01.jpeg

rälsen är kvar på tavlan med romerska
doxk har "stick"dialen ingen räls längre utan ser ut som en 41a nu

men asså varför...jag som precis lagt dj36 tankarna åt sidan och nu kommer dom igen haha

men asså nya claspet är niiiiice!!!!!

För att det är den ultimata klockan helt enkelt! Passar till allt.
Ja det är trevligt att man kan microjustera.. Men hidden är snyggast hands down!

Jag överväger att sälja denna skönhet då den får för lite handledstid. Bra när man är försiktig med sina saker men jobbigt när man är så försiktig att man inte vågar använda grejerna. :( Vad tycker ni, ska jag sälja eller behålla? :)
20181012_102530.jpg
20181012_102506-01.jpeg
Min åsikt är att du ska njuta av klockan såklart, för fin för att vara i en låda. :) Värdet på dessa äldre referenser kommer ju inte sjunka utan snarare tvärtom. Och glaset är ju relativt billigt att byta om det skulle behövas. Hairlines osv. skulle jag säga inte är avgörande för värdet.

Går i tankar om att kränga iväg tudorn och bli OWG med en tvåtonsdatejust. Funderar lite på om det är en klocka som lämpar sig för bärande varje dag. Hur är känslan hos en något äldre referens? Är rädd för att en äldre referens kanske är lite för ömtålig för att jag med gott samvete ska kunna bära den varje dag?
Beror ju på. En DJ är inte lika toolig som din Tudor, såklart. Men klart man kan vara OWG med en DJ! Jag har en 16234 från 97 och den är gedigen och robust enligt mig. Länken är väl där det är sämst när det gäller att ha den som OWG om man vill utsätta den för mer än vad man brukar göra med en dressare. Om du har möjlighet så tycker jag att du ska köra på båda, de kompletterar varandra bra :)

20181012_102530.jpg
20181012_102506-01.jpeg
Du får överväga! Lägg undan den ett tag och se om suget kommer tillbaka. Vill du ha något nytt och det är denna klocka som för minst handledstid eller ingen alls så känns kanske svaret givet. Sen ska sakerna användas! :D

Min åsikt är att du ska njuta av klockan såklart, för fin för att vara i en låda. :) Värdet på dessa äldre referenser kommer ju inte sjunka utan snarare tvärtom. Och glaset är ju relativt billigt att byta om det skulle behövas. Hairlines osv. skulle jag säga inte är avgörande för värdet.

Är du säker?

Jag tror absolut att värdet kommer öka på dessa!

Jaså? Motivera gärna! Min gissning är att lyxkonsumtion kommer att ta en rätt stor smäll när lågkonjunkturen kommer.

Vidare finns fyr- och femsiffriga datejusts i mängder och jag tror att det ska till speciella tavlor, tillbehör eller proviniens för att vi ska se ytterligare ökning.

Jaså? Motivera gärna! Min gissning är att lyxkonsumtion kommer att ta en rätt stor smäll när lågkonjunkturen kommer.

Vidare finns fyr- och femsiffriga datejusts i mängder och jag tror att det ska till speciella tavlor, tillbehör eller proviniens för att vi ska se ytterligare ökning.
Jag tror också dj kommer stiga. Anledningen tror jag är att det är svårt att få tag i sport-stål Rolex och då får man se sig om efter alternativ, dvs dj. I kombination med att trenden går mot mindre klockor och att intresset för mekaniska klockor ökat markant senaste åren så finns det utrymme för klockorna att stiga. Dessutom är den svenska kronan svag och klockorna är billiga här. Jämför du med tex Danmark så kostar samma dj lika mycket fast i danska kronor.

P.s. Hallis, du har PM.

Beror ju på. En DJ är inte lika toolig som din Tudor, såklart. Men klart man kan vara OWG med en DJ! Jag har en 16234 från 97 och den är gedigen och robust enligt mig. Länken är väl där det är sämst när det gäller att ha den som OWG om man vill utsätta den för mer än vad man brukar göra med en dressare. Om du har möjlighet så tycker jag att du ska köra på båda, de kompletterar varandra bra :)

Ah, som det ser ut nu så får nog tudorn lämna om det ska kunna ske inom en någorlunda snar framtid. Kanske skulle titta på en något nyare ref då, tycker att de ser rätt robusta ut nuförtiden..

Börjat kika lite efter en datejust. Har väldigt begränsad erfarenhet när det kommer till köpa/sälja lyxur.
Vad tycker ni om denna? De vill ha 46k för den utan papper. Klockan är från 2007, de har ersatt safirglaset med ett nytt.
https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust---aus-2007--id9236698.htm
Du kan köpa en här på köp&sälj för samma slant samt fullset med lite is i magen.
Ligger en ute nu med blå tavla, kolla om det kanske kan vara något för dig.
Annars lägger du bara ut en köpes så får du snart napp skulle jag tro.
Trevlig helg

Tillbaka
Topp