• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Köpte en ny 116200 igår.
62759E10-95E2-4E70-8741-440AE34E45EB.jpeg
Snyggt! Slät glasring och superjubilee är en lyckad kombo:)

Tackar, tackar!. Du är inte ensam om att bara ha svarta urtavlor för det har jag haft på både Seiko, Breitling, Rolex och ett gäng andra klockor men när jag kom och tänka på min gamla 16030 med silvertavla blev det för svårt att slita sig!.
Är i ärlighetens namn svart fanatiker för man kan inte gå fel med det:D. Jag ville ha lite vintage känsla i det hela fast i modernare tappning och när jag dessutom sprang på detta klippet blev jag helt tagen:woot::
Om du(...även jag) fortfarande vill ha lite svart och det är en nyare ref du blir sugen på i framtiden så tycker jag en tuxedo-tavla verkar riktigt najs!
15155.jpg
Har börjat flytta mig sakta mot silvrig tavla men vet inte riktigt om det blir en DJ eller vad det blir. Men efter att ha sett klippet så blev man ju mer sugen! :D
Tuxedo-tavla är ursnyggt! :cigar: Får kanske dyka ner i dem lite mer! Så svårt för man vill ha för många klockor! :banghead:

Har börjat flytta mig sakta mot silvrig tavla men vet inte riktigt om det blir en DJ eller vad det blir. Men efter att ha sett klippet så blev man ju mer sugen! :D
Tuxedo-tavla är ursnyggt! :cigar: Får kanske dyka ner i dem lite mer! Så svårt för man vill ha för många klockor! :banghead:

Kul om man kan inspirera!:). Förstår din beslutsångest......du vet det där med urtavlor.....silvertavlan känns just nu klassisk DJ och redan nu börjar jag bli lite mer experimentell.....herregud.... och tittar på Tuxedo-tavlan för svart innehåll. Fräck är den helt klart och tydligen ska lite champagne-färg smyga fram i olika ljusförhållanden. Ibland tänker jag på den helt svarta men den är aningen tråkig, dock grym när jag bar svart skinnjacka till den :cigar:. Svart som synden och funkar fint till allt, ja även lite mysig stämning i den en svart höstkväll eller "Black Friday" hehe. Känner nu oftast "äschh silver är ju perfekt bas för bövelen!" för den är clean och har sunburst som är kul att titta på. En DJ är ju även bra som dressare eller när man ska vara mer klädsam och där flyger silvertavlan kalas:pompus:

Senast ändrad:
Den silvriga är inte dum. Jag började fundera på blå men blev senare kär i den silvriga och jag är sjukt nöjd med mitt val.
image.jpg

Den silvriga är inte dum. Jag började fundera på blå men blev senare kär i den silvriga och jag är sjukt nöjd med mitt val.
image.jpg
Nej, det är den minsann inte! Hellre silver före blå :) Ska kika på en 116234 i samma utförande som din nästa gång jag besöker ADn. Har inte upplevt den silvriga tavlan irl nämligen! Men lär inte bli besviken! :greedy:

Kul om man kan inspirera!:). Förstår din beslutsångest......du vet det där med urtavlor.....silvertavlan känns just nu klassisk DJ och redan nu börjar jag bli lite mer experimentell.....herregud.... och tittar på Tuxedo-tavlan för svart innehåll. Fräck är den helt klart och tydligen ska lite champagne-färg smyga fram i olika ljusförhållanden. Ibland tänker jag på den helt svarta men den är aningen tråkig, dock grym när jag bar svart skinnjacka till den :cigar:. Svart som synden och funkar fint till allt, ja även lite mysig stämning i den en svart höstkväll eller "Black Friday" hehe. Känner nu oftast "äschh silver är ju perfekt bas för bövelen!" för den är clean och har sunburst som är kul att titta på. En DJ är ju även bra som dressare eller när man ska vara mer klädsam och där flyger silvertavlan kalas:pompus:
Haha, ja experimentell blir man så småningom! Kul hur intresset utvecklas åt olika smaker och design. För mig var t.ex. Tuxedo big no no för något år sedan men nu har jag fått upp ögonen på den! :) Precis, gillar att den är svart och champagne-aktig! Svart är kanske tråkigt men det är ett väldigt säkert kort och just svart DJ så är djupet i tavlan grymt! Svart går ju också enkelt kombinera stilmässigt med det mesta så väldigt förtjänt färg! Har bara sett DJ med silvrig urtavla på bild så får hälsa på hos ADn och kika om de har en inne så man kan få en uppfattning om hur den ser ut irl - tror inte jag blir besviken! :) Dock är jag mer fan av vintage-DJ så blir isåfall en 5-siffrig.

När det kommer till Tuxedo dial så är det följande kombination jag skulle vilja ha:
16200 med jubilee: (detta ex från 1998 sålt på KS 2016)
20160607_172551.jpg
20160519_164528.jpg

Fast på Oyster är ju riktigt läckert också... :greedy: Här en 116200. Ogillar roulett-datumtavlan vanligtvis men tycker den röda passar bra med tuxedo-urtavlan faktiskt!
zRolex-Datejust-116200---115822w.jpg

Och så googlade man fram en 116234 med silvrig tavla! :arghh::greedy: Då ska det definitivt vara en 116234 på Oyster!
Var just denna här artikeln från Hodinkee som fick mig att börja fundera på silvrig urtavla! https://www.hodinkee.com/articles/rolex-datejust-review
Rolex_DateJust_396.jpg
_img.jpg

Lägger in lite skamset en bild på en Tissot Tuxedo som jag tycker är läcker. Riktigt vintage och prisvärt. Tyvärr hann den bli såld här på KS innan jag nappade. Tänkte man kunde köra den och få en tydligare uppfattning om tuxedo.
11D924E2-ED7C-4986-86D4-7ED9CFC30EA4.jpeg

Tillbaka
Topp