• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Blir paranoid. Ser allt ut att vara i sin ordning här? Inget som skriker klon eller vad säger ni?
IMG_4782.jpg
IMG_4783.jpg
Det går nog inte ens att avgöra på foton om det är en riktigt bra klon men tror inte du behöver vara orolig. Är den köpt på forumet?
3135-f8.jpg
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Nä, på Blocket. Tidigare från Chrono24, utan cert. Blev bara lite nojig då jag sett att det står ”Montres Rolex SA” på de flesta 3135 men inte på min. Såg sen att det inte står det på urverket på Rolex hemsida heller så då blev jag något lugnare.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nä, på Blocket. Tidigare från Chrono24, utan cert. Blev bara lite nojig då jag sett att det står ”Montres Rolex SA” på de flesta 3135 men inte på min. Såg sen att det inte står det på urverket på Rolex hemsida heller så då blev jag något lugnare.
Har aldrig gjort det själv men att lämna den hos AD för äkthetsintyg kostar väl typ 1500kr vad jag har fått för mig och kan ta några dagar. Lugnare i sinnet för dig samt en fördel vid försäljning vidare :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nä, på Blocket. Tidigare från Chrono24, utan cert. Blev bara lite nojig då jag sett att det står ”Montres Rolex SA” på de flesta 3135 men inte på min. Såg sen att det inte står det på urverket på Rolex hemsida heller så då blev jag något lugnare.
Lämna in hos tex Kaplans eller AD för äkthetsintyg slipper du oroa dig, brukar får lämna ifrån dig klockan några dagar dock.
På kaplans kostar det tex 400kr + 1% av värdet! :)
 

Daniel Ö

Breitling
Jag har tittat på en datejust från 60-talet att ha som dressklocka. Gillar de äldre versionernas mer dressiga look och vintage känsla. Har dock insett att dessa inte har quickset av datum och då jag endast kommer använda klickan ibland känns det som dealbreaker.
Är det någon som vet om det finns referenser som kombinerar det äldre utseendet (bla smalare bandhorn) och quickset eller kom det kraftigare utseendet och quickset samtidigt?
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har tittat på en datejust från 60-talet att ha som dressklocka. Gillar de äldre versionernas mer dressiga look och vintage känsla. Har dock insett att dessa inte har quickset av datum och då jag endast kommer använda klickan ibland känns det som dealbreaker.
Är det någon som vet om det finns referenser som kombinerar det äldre utseendet (bla smalare bandhorn) och quickset eller kom det kraftigare utseendet och quickset samtidigt?
Jag tycker att du ska kika på femsiffrigt, t.ex. 16014, 16030 eller 16013.
Samtliga ovanstående referenser faller under kategorin vintage, men är utrustade med quickset.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nä, på Blocket. Tidigare från Chrono24, utan cert. Blev bara lite nojig då jag sett att det står ”Montres Rolex SA” på de flesta 3135 men inte på min. Såg sen att det inte står det på urverket på Rolex hemsida heller så då blev jag något lugnare.
04336F6B-EA3E-4593-863D-75ECDFA291F2.jpeg
Lever du inte som du lär? ;)
Tips till om du vill få bättre svar kring just äkthet av urverk är att ta bild i dagsljus, färgerna på några av komponenterna avslöjar oftast kopior direkt. Med det sagt så ser din 116200 genuin ut.
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Visst medför det alltid en risk att köpa utan cert Tomas Eriksson. Men i och med att klockan såg och kändes genuin, att det fanns cert från en seriös Chrono24-säljare samt att jag öppnade klockan på plats vid köp, kände jag mig trygg i mitt köp. Härom dagen såg jag dock ett Youtube-klipp på en fake-DJ som såg extremt välgjord ut och det satte griller i huvudet på mig så att säga. :)

Sedan skulle jag aldrig swisha pengar till någon här på forumet som inte har goda referenser och när det handlar om dyra klockor, köper jag alltid f2f. Aldrig blivit blåst varken här eller på Blocket. Inte än i a fall.
 
Någon som har testat Klokkeland i Norge för att åtgärda stretch på jubileelänk? Har läst mycket gott om Michael Young men skickar hellre länken till Norge istället för Hong Kong om resultatet blir lika bra.
Mailade dem i torsdags med lite frågor men har inte fått svar än, hade varit intressant att höra erfarenheter om någon på forumet har anlitat dem
 
Topp