• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Har en förkärlek för klassiska modeller däribland DJ. För mig är den version som är mest klassiskt DJ den med silvertavla, räfflad guldglasring på jubileearmband. Har länge tänkt att en sådan självklart ska ingå i samlingen. Gjorde första försöket för några år sedan och köpte en ny 116234 i det utförandet. Försökte verkligen gilla den men den blev mer och mer liggande i klocklådan för att tillslut säljas.

Tanken var dock alltid att köpa en till, frågan var bara vad? Efter att ha avfärdat ytterliggare en sexsiffrig men med blå tavla så bestämde jag mig för en femsiffrig ref. Gillar de nättare bandhornen och framförallt att de är borstade. 116234 var för blingig för min smak. Att femsiffriga inte har superjubilee var ett nerköp men fick accepteras. En 16234 skulle det bli. Men sedan började jag mer och mer känna att plexi ju är mysigt och faktiskt skulle funka riktigt bra på den variant av DJ som jag var ute efter. Quickset är ett måste så en fyrsiffrig årsklocka var aldrig aktuellt. En 16014 fick det bli. Efter en tids letande hittade jag en välbevarad klocka från 84. Hoppas att det bli andra gången gillt. :)

F6585FF7-5636-4C63-B4A3-789DCFA42C63.jpeg

672798AE-B150-4AFC-987D-C74B8B4BC8C1.jpeg

2FE60E19-356A-4DB4-94BA-DE75C37CFB1E.jpeg

619DAF39-0BF9-4FC6-9063-6BF06CB13457.jpeg

Grattis! Riktigt fin. Hoppas du har hittat rätt nu. Jag gillar fortfarande min blå 116234, men har länge suktat efter en liknande din att komplettera med. Eftersom quickset inte är en dealbreaker för mig kan jag vidga sökandet. En årsklocka är alltid kul.

/B
 
Grattis! Riktigt fin. Hoppas du har hittat rätt nu. Jag gillar fortfarande min blå 116234, men har länge suktat efter en liknande din att komplettera med. Eftersom quickset inte är en dealbreaker för mig kan jag vidga sökandet. En årsklocka är alltid kul.

/B
Tack :)
En blå 116234 är riktigt fin och funkar i mitt tycke bättre än med silvertavla. Det var nära att det blev en sådan, men när jag fixade en blåtavlad Oysterquartz så var det inte länge aktuellt. Lite tur för då kunde jag åter fokusera på att försöka hitta rätt med en silvertavlad DJ.
Hoppas att det är en keeper. Att köpa en i det skicket och fullset är inte det billigaste alternativet, men jag brukar sträva efter det om den är tänkt att få vara kvar.
Gillar tanken med årsklocka och en DJ passar riktigt bra som det. Men jag har haft en del klockor utan quickset och orkar inte riktigt med det när man kör i rotation utan winder.
Lycka till med letandet.
 

TomGanks

Panerai
DJ och årsklocka känns riktigt nice men jag kan inte riktigt landa i TT. Skulle helst vilja ha helguld med läderband men då drar det iväg i pris, så då kickar jag på DD utan länk istället, gaah. Det klassiska att man kikar på något och budgeten drar iväg 50-100% innan man kommer till kassan för köp.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
DJ och årsklocka känns riktigt nice men jag kan inte riktigt landa i TT. Skulle helst vilja ha helguld med läderband men då drar det iväg i pris, så då kickar jag på DD utan länk istället, gaah. Det klassiska att man kikar på något och budgeten drar iväg 50-100% innan man kommer till kassan för köp.
Vill du ha helguld skulle jag absolut hellre titta på en DD utan länk då det inte skiljer mycket i pris alls mot en DJ!
Dock är ju ingen av dem billiga, känns som du får mycket roligt i helguld för de pengarna om man bara vill ha något halvdressat/sportigt! :)
 

TomGanks

Panerai
Halvdressat, kalla det helgklocka om man vill är väl det jag jagar. Årsklocka, därför DJ är så bra för det finns så stort utbud. Men har du en annan riktning du kan peka mig i för samma pengar?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Halvdressat, kalla det helgklocka om man vill är väl det jag jagar. Årsklocka, därför DJ är så bra för det finns så stort utbud. Men har du en annan riktning du kan peka mig i för samma pengar?
Beror på vilket år du är född, men Constellation i solid 18k är riktigt trevlig, annars får du ju en fin Reverso/Tank men de blir lite mer dressade! :)
upload_2019-1-17_20-34-29.jpeg

(Sorry för ot i DJ-tråden)
 

JohanOr

Omega
Plockade av länken och la den i ultraljudstvätten, passade på att testa den på nato, tycker faktiskt det funkade bra. Har haft den i fem år på länken nu så kul att testa nåt nytt. Får sitta på nato några veckor nu tror jag.

0D68F1AF-E0EC-4754-AE8B-5D2FB1F4081A.jpeg
 
Vintage i all ära, men när man glömt klockan för en sekund och det blänker till under rockärmen, ja då pirrar det till när man ser Rollen kika fram.

Det som fick mig att välja den här årgången var främst den stora lumen, men självklart också den fantastiska jubilee-länken med dolt spänne.

Efter förra årets offentliggörande av att Rolex tar bort det dolda spännet från 36an så var det bara att grabba tag i första bästa DJ.

Skärmavbild 2019-01-17 kl. 21.15.59.png
 

Roz

Omega
2-Faktor
Vintage i all ära, men när man glömt klockan för en sekund och det blänker till under rockärmen, ja då pirrar det till när man ser Rollen kika fram.

Det som fick mig att välja den här årgången var främst den stora lumen, men självklart också den fantastiska jubilee-länken med dolt spänne.

Efter förra årets offentliggörande av att Rolex tar bort det dolda spännet från 36an så var det bara att grabba tag i första bästa DJ.

Skärmavbild 2019-01-17 kl. 21.15.59.png

Får man fråga herrn om årgången tro? (med risk för att låta dum/obildad)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Vintage i all ära, men när man glömt klockan för en sekund och det blänker till under rockärmen, ja då pirrar det till när man ser Rollen kika fram.

Det som fick mig att välja den här årgången var främst den stora lumen, men självklart också den fantastiska jubilee-länken med dolt spänne.

Efter förra årets offentliggörande av att Rolex tar bort det dolda spännet från 36an så var det bara att grabba tag i första bästa DJ.

Skärmavbild 2019-01-17 kl. 21.15.59.png
mer och bättre bilder tack :)
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Vintage i all ära, men när man glömt klockan för en sekund och det blänker till under rockärmen, ja då pirrar det till när man ser Rollen kika fram.

Det som fick mig att välja den här årgången var främst den stora lumen, men självklart också den fantastiska jubilee-länken med dolt spänne.

Efter förra årets offentliggörande av att Rolex tar bort det dolda spännet från 36an så var det bara att grabba tag i första bästa DJ.

Skärmavbild 2019-01-17 kl. 21.15.59.png
Låter som ett stycke ur en Lapidusbok
 

Therango

Omega
Vintage i all ära, men när man glömt klockan för en sekund och det blänker till under rockärmen, ja då pirrar det till när man ser Rollen kika fram.

Det som fick mig att välja den här årgången var främst den stora lumen, men självklart också den fantastiska jubilee-länken med dolt spänne.

Efter förra årets offentliggörande av att Rolex tar bort det dolda spännet från 36an så var det bara att grabba tag i första bästa DJ.

Skärmavbild 2019-01-17 kl. 21.15.59.png
Ojdå så trevligt Mitch! Ser fram emot att klämma på den. :) Vad fick du ge?
 
Topp