• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Pleximys med 16014 som fått stå lite i skymundan sedan 116200 kom till familjen.. så svårt att säga vilken som är bäst :) superjubilee är ju iaf riktigt schysst!
IMG_20190120_195304.jpg
 

Heracles

Breitling
Upplys mig, på vissa DJ-tavlor med romerska siffror (ofta vita) är det något tunnt svart i mitten på siffrorna och visarna... Vad är detta? Något för att öka kontrasten mellan index och tavla?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Upplys mig, på vissa DJ-tavlor med romerska siffror (ofta vita) är det något tunnt svart i mitten på siffrorna och visarna... Vad är detta? Något för att öka kontrasten mellan index och tavla?
Ha ha, jag har undrat samma sak. Jag tror det är ljusets brytning, iaf på nyare, men de äldre ser det misstänkt ut som att det verkligen är som det ser ut. Jag har inte sett någon i verkligheten men tittat på åtskilliga bilder för att det är den dj-tavla jag tycker mest om.
 

TomGanks

Panerai
Dom där indexen är inte vita. Helt i stål (eller om det är vitguld på dj) bara ljuset som spelar dig ett spratt.
Fast han pratar inte om indexen som vita, det var tavlan som skulle vara vit, som ett exempel...

"..är det något tunnt svart i mitten på siffrorna och visarna.."

Det som han syftar på, att det är svarta streck i siffrorna syns tydligt i bildexemplet. Någon som vet syftet? Enbart design?
 

Heracles

Breitling
Vet inte om det blev något syftningsfel där men menar att jag främst sett det på vita tavlor, inte att det var själva indexen som var vita (även ifall de väl är som nöt säger i vitguld) :D

På vissa Chrono24-annonser ser det verkligen löjligt mycket ut som att det är svart där (på ett par 5-siffriga jag kolla in) men då var det bara en synvilla. Eller?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast han pratar inte om indexen som vita, det var tavlan som skulle vara vit, som ett exempel...

"..är det något tunnt svart i mitten på siffrorna och visarna.."

Det som han syftar på, att det är svarta streck i siffrorna syns tydligt i bildexemplet. Någon som vet syftet? Enbart design?
Ah, förstår.. aldrig tänkt på det. Antar att det är kontrastmarkeringar.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Fast han pratar inte om indexen som vita, det var tavlan som skulle vara vit, som ett exempel...

"..är det något tunnt svart i mitten på siffrorna och visarna.."

Det som han syftar på, att det är svarta streck i siffrorna syns tydligt i bildexemplet. Någon som vet syftet? Enbart design?
Ah, my bad.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Vet inte om det blev något syftningsfel där men menar att jag främst sett det på vita tavlor, inte att det var själva indexen som var vita (även ifall de väl är som nöt säger i vitguld) :D

På vissa Chrono24-annonser ser det verkligen löjligt mycket ut som att det är svart där (på ett par 5-siffriga jag kolla in) men då var det bara en synvilla. Eller?
Är så på min tavla:
 
Senast redigerad av en moderator:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Köpte du via chrono24?
Nix, köpt här via forumet.
Vilken ref är det? Jag har ju plasten kvar på min o det är en rätt nice känsla:)
Min är en 16200, F-serie. Vilket daterar den till 2005 vill jag minnas.

Lite kul att plasten var kvar när jag köpte men den njöt jag också av att plocka bort. Kommer nog inte bli ofta man får plasta av en Rolex. Inte för min del iaf :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Nix, köpt här via forumet.

Min är en 16200, F-serie. Vilket daterar den till 2005 vill jag minnas.

Lite kul att plasten var kvar när jag köpte men den njöt jag också av att plocka bort. Kommer nog inte bli ofta man får plasta av en Rolex. Inte för min del iaf :)
En ny 5-siffrig är ju svårslaget liksom. Klart en ny 4-siffrig vore mumma men det är både svårt o hitta samt dyrt..
 
Topp