• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Alpftr

Omega
2-Faktor
2A0DAF03-129E-4315-A004-953D7DC42DF1.jpeg

Dagens köp, min första Rolex. Känslan är obeskrivlig:)

Gratulerar!
 

T_text

Breitling
2-Faktor
Hej!

Jag har likt många andra följt den här tråden ett tag, och genom den, skaffat mig kunskap inför det jag precis har införskaffat.

Därav bjuder jag på min resa.

Behovet var en everyday carry, ngt som funkar i de flesta sammanhang.
Resan började egentligen med en Explorer 1 som ledde till en Grand Seiko – SBGR257, anledningen till detta var pga hur Grand Seiko producerar sina klockor och framförallt sina urverk, vilket är helt fantastiskt.
Dock ansåg jag inte att designen av SBGR257 var lika fantastisk, så jag gick tillbaka till Explorer 1, men ngt var inte helt 100..

Jag började snegla på 36 mm istället för 39 mm, jag har ändå 19 cm runt handleden och hade mentalt räknat ut klockor med mindre diameter, insikten var givetvis att jag hade tänkt fel.

Helt plötsligt befann jag mig i en ny situation, landade rätt snabbt i datejusten, framförallt med möjligheten att köra slät ring (vilket är min mening mindre flashigt, under radarn etc) men samtidigt med det vackra jubilee armbandet (I know, där försvann ”under radarn etc”). Alltså den rena stålversionen.

Lyckan var kortvarig, Rolex skulle inom kort uppdatera sin datejust 36 linje, och därav skulle jag tvingas vänta ytterligare på en ny klocka.
I det tomrum som uppstod började jag titta på pros & cons samt analysera de olika urverken.
Resultatet blev att jag knallade häromdagen in till en AD och köpte en ny DJ36, svart, domed bezel, jubilee.

Anledning:
- Hidden clasp
- Bredare bandhorn (medveten om att bandhornen historiskt var nättare, men med 19 cm runt handleden bidrar bredare horn till ett mer markant steg mellan klocka och armband, självaste klockan blir mer autonom)
- Ren enkel svart tavla (som jag förstått kommer den nya med ngn sorts sunray)
- Urverket (Den här är svår, grunden ligger i ”if it ain’t broken, dont fix it”, men också för att jag började uppfatta diverse signaler, exempel: http://bhi.co.uk/wp-content/uploads/2018/04/April-HJ-2018-Article-of-the-Month.pdf )

AJ
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
PS. för den som tänkt köpa sig en äldre DJ på Blocket bör ta sig en noggrannare titt:pompus:

En sen 16220 från ca 04 med tritium(T swiss made T) tavla?;):D
Röda boxen bör beaktas och verkar original till äldre dam DJ:s ?
Zed Handlar Fel urtavla Datejust 16220 år 2004.jpg


16220 tillverkad redan 1978!. En rejäl tjuvstart 11år tidigare!:eek::D
Zed Handlar Feldaterad Datejust 16220 till år 1978.jpg
 
Senast ändrad:

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hej!

Jag har likt många andra följt den här tråden ett tag, och genom den, skaffat mig kunskap inför det jag precis har införskaffat.

Därav bjuder jag på min resa.

Behovet var en everyday carry, ngt som funkar i de flesta sammanhang.
Resan började egentligen med en Explorer 1 som ledde till en Grand Seiko – SBGR257, anledningen till detta var pga hur Grand Seiko producerar sina klockor och framförallt sina urverk, vilket är helt fantastiskt.
Dock ansåg jag inte att designen av SBGR257 var lika fantastisk, så jag gick tillbaka till Explorer 1, men ngt var inte helt 100..

Jag började snegla på 36 mm istället för 39 mm, jag har ändå 19 cm runt handleden och hade mentalt räknat ut klockor med mindre diameter, insikten var givetvis att jag hade tänkt fel.

Helt plötsligt befann jag mig i en ny situation, landade rätt snabbt i datejusten, framförallt med möjligheten att köra slät ring (vilket är min mening mindre flashigt, under radarn etc) men samtidigt med det vackra jubilee armbandet (I know, där försvann ”under radarn etc”). Alltså den rena stålversionen.

Lyckan var kortvarig, Rolex skulle inom kort uppdatera sin datejust 36 linje, och därav skulle jag tvingas vänta ytterligare på en ny klocka.
I det tomrum som uppstod började jag titta på pros & cons samt analysera de olika urverken.
Resultatet blev att jag knallade häromdagen in till en AD och köpte en ny DJ36, svart, domed bezel, jubilee.

Anledning:
- Hidden clasp
- Bredare bandhorn (medveten om att bandhornen historiskt var nättare, men med 19 cm runt handleden bidrar bredare horn till ett mer markant steg mellan klocka och armband, självaste klockan blir mer autonom)
- Ren enkel svart tavla (som jag förstått kommer den nya med ngn sorts sunray)
- Urverket (Den här är svår, grunden ligger i ”if it ain’t broken, dont fix it”, men också för att jag började uppfatta diverse signaler, exempel: http://bhi.co.uk/wp-content/uploads/2018/04/April-HJ-2018-Article-of-the-Month.pdf )

AJ
Härligt, en bild på ditt nytillskott skulle vara mumma! Är nämligen själv lite sugen på en DJ36 men alla dessa olika valmöjligheter gör valet svårare.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
A6803C73-F1EC-4AC0-917D-23C2CB6D5B15.jpeg

69E7969C-00C2-469A-8FD1-569BFECA4AAF.jpeg


Inte riktigt min grej att ta bilder, men men..

Tack! Gillar balansen mellan domed bezel och jubilee.

Grattis till en mycket fin klocka! Just domed bezel, jubilee och stick index är konfigurationen jag har funderat på att köpa i flera år. Enda svåra valet för mig har varit färgen då både svart, blå, silver och vit alla är grymma. Till stor del pga detta svåra val har jag aldrig kommit till skott och istället köpt diverse andra klockor. Nu då 116200 utgått har tanken om att köpa en igen vaknat till liv...
 

Olish1

Breitling
Hej!
Härliga bilder på DJ. Är på jakt efter en 16234, 2000 eller tidigare i bra skick. Hemskt gärna den gröna, men sådanna kommer sällan ut till försäljning?
 

kepp123

Breitling
Fick precis hem denna skönhet :)

1603 med allt orginal förutom custom slate dimond dial tavlan
 

Bilagor

  • IMG_3320.JPG
    IMG_3320.JPG
    19.7 KB · Visningar: 1
Topp