• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

C61C5E96-EB8D-4A64-8175-50E3BA4EF0D7.jpeg

Vi vill tycka om varandra men relationen är fan skakig.. kan ett byte av urtavla vara lösningen tro?

Tvek.. Mkt roligare än den tavlan blir nog svårt att hitta. . Tycker den är riktig bra..

Tjena! Tänkte kolla här med alla kunniga. Är denna tavla med dess bredare index tidsenlig med dess ref 1601?
20190409_171052.jpg
Det där är en ovanlig typ av tavla. Den är tidsenlig. Iofs så tillverkades 1601 under ganska lång period, så svårt att veta vilket år denna gjordes och om tavlan är ursprungligt monterad i den boetten, men det spelar ingen roll.

Ett trevligt besök hos urmakaren för täthetsservice, kontroll av urverket, ultraljudstvätt av länk samt tvätt av boett. Inget servicebehov föreligger och verket är rent och fint och oljorna har inte torkat. Inga repor på nitarna på rotorn, minimalt glapp i rotoraxeln och inga repor på bryggorna, bra skick helt enkelt. Nu kan jag vara trygg med att klockan är tät och att verket mår bra samt att klockan är "squeaky clean". Klockan är en 16014 från -79.

IMG_0528.jpeg
IMG_0532.jpeg
IMG_0533.jpeg

Bara att knata in till AD och höra men runt 5-6k med montering är väl normalt, visare och datumskiva kan behållas beroende på vilken tavla du väljer. Finns väl vissa tavlor där ex. Rouletteskivan inte går ihop.
Tack. Tänkte mest på att Rolex nya riktlinjer är rätt strama när de kommer till att göra förändringar. Men kanske lugnt i detta fallet. :)

Hur är processen att byta tavla till 116200?
Är de möjligt samt vad brukar kalaset gå på?..
Hos Bergströms i Malmö kostar ett tavelbyte 6300:- inkl. montering och 2 års garanti:pompus:
Kostnaden är för samtliga tavlor i olika kulörer med stavindex eller romerska siffror utan strössel. Några tavlor sedan 05 har nog dessvärre utgått som -30, -34, -35, -37, -42, -58, -85, -92.....
Om man får para ihop roulette datumhjul med vilken tavla som helst tror jag inte men omvänt med endast svart datumhjul ska det funka för vilken som?
Har sett NOS 116200 på c24 etc. med t.ex. silver/roulette och vit/roulette men inget jag sett på senare tid.

Rolex Urtavlor 116200.png

Senast ändrad:
Hos Bergströms i Malmö kostar ett tavelbyte 6300:- inkl. montering och 2 års garanti:pompus:
Kostnaden är för samtliga tavlor i olika kulörer med stavindex eller romerska siffror utan strössel. Några tavlor sedan 05 har nog dessvärre utgått som -30, -34, -35, -37, -42, -58, -85, -92.....
Om man får para ihop roulette datumhjul med vilken tavla som helst tror jag inte men omvänt med endast svart datumhjul ska det funka för vilken som?
Har sett NOS 116200 på c24 etc. med t.ex. silver/roulette och vit/roulette men inget jag sett på senare tid.

Rolex Urtavlor 116200.png
Tack för info!
Har bara svart datumhjul så bör vara fritt att välja :)

Tillbaka
Topp