Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
snygg datejust till salu hos gripenbro
Ombyte förnöjer
Skulle säga att det är föregångaren 6609 som kallas för "thunderbird", men frasen har använts för 1625 också. Modellen kallas av Rolex för Turn-o-graph, även om det bara står på tavlan till de allra första och sista referenserna.Supercool om du frågar mig!
Är detta en thunderbird, eller krävs det att det står på tavlan någonstans för att den ska få kallas det?
Bra tänkt! Kan hålla med. Här är min, något yngre än din:Sådär ja, tillbaka i tråden utan att behöva låna frugans. Köpte mig en 1600 med Alphavisare, bättre jeansklocka får man nog leta efter
Skulle säga att det är föregångaren 6609 som kallas för "thunderbird", men frasen har använts för 1625 också. Modellen kallas av Rolex för Turn-o-graph, även om det bara står på tavlan till de allra första och sista referenserna.
Min 16250 är identisk med samtida Datejusts, bortsett vridringen. Men föregångaren 1625 är intressant, så tillvida att den liksom Explorer 1016 har ett separat spår i boetten för packningen, vilket ger ett marginellt bättre vattenskydd. Lite kuriosa, kanske.
1625 har också en något mindre diameter på tavlan jämfört med samtida 1600/01/03, även om dessa tavlor passar. 16250 och efterföljaren 16264 har samma taveldiameter som övriga DJ, men så kom 116264 med lite mindre diameter samt texten "turn-o-graph" på tavlan igen.
Turn-o-graphen måste helt enkelt ses som en udda fågel i Datejust-serien. Och just 16250 är udda och ovanliga. Man ser dem sällan. Kanske beroende på att nypriset på dem var högre än samtida sportmodeller. En extra dyr DJ helt enkelt, och då valde många en mer klassisk DJ, eller en sportis. Eller något slankt, som gick på batteri.
16250 var i produktion under ganska kort tid, jämfört med 1625 och 16264.
En till bild:
Charmig! Köpte du den utan jubileet? Strutsbandet är också grymt på den där.Sådär ja, tillbaka i tråden utan att behöva låna frugans. Köpte mig en 1600 med Alphavisare, bättre jeansklocka får man nog leta efter
Tack!Köpte med jubilee men utan struts. Ska fixa ett svart ödleskinnCharmig! Köpte du den utan jubileet? Strutsbandet är också grymt på den där.
Fin! Har haft utkik efter 1600 med silvertavla ett tag. Grymt nöjd! Tack OSKEEER !Bra tänkt! Kan hålla med. Här är min, något yngre än din:
A
16234 är efterföljaren till 16014.Vad skiljer sig mellan 16014 och 16234, är den senare nämnda en nyare variant?
Igår firade vi fyra månader ihop. Ibland har det lockat att byta ut den mot något. Då har jag låst in den i bankfacket en vecka och skulle jag inte känna att jag saknar den skulle den få gå. Varje gång som jag har gått till bankfacket för att hämta ut den har det känts som att hämta ut en helt ny klocka... Den känslan. Den är oslagbar.
Min 21-årspresent till mig själv:
https://klocksnack.se/threads/min-första-keeper-ernesto.34495/
Jag gillar verkligen den där Ernesto! Förbannat fin.
Igår firade vi fyra månader ihop. Ibland har det lockat att byta ut den mot något. Då har jag låst in den i bankfacket en vecka och skulle jag inte känna att jag saknar den skulle den få gå. Varje gång som jag har gått till bankfacket för att hämta ut den har det känts som att hämta ut en helt ny klocka... Den känslan. Den är oslagbar.
Läcker. Många skulle nog vilja göra samma sak med tanten......Igår firade vi fyra månader ihop. Ibland har det lockat att byta ut den mot något. Då har jag låst in den i bankfacket en vecka och skulle jag inte känna att jag saknar den skulle den få gå. Varje gång som jag har gått till bankfacket för att hämta ut den har det känts som att hämta ut en helt ny klocka... Den känslan. Den är oslagbar.
Lustig likhet ! Jag köpte också min första riktiga klocka när jag var 21 år, och det var också en Rolex Datejust Nu är jag 42 och har fortfarande en Datejust, dock inte den jag köpte '94.
Beror helt på vilken look du gillar. Vintage eller nyare, bling eller beater? Personliga favoritreffar är 1601, 1603, 1600 och 16200. Nedan en 1601 och 16200. Ganska olika.För 25k, vilken datejust ska man försöka få tag i och i vilket åldersspann? Känns som en fullständig djungel för mig..
Jag har 18,5-19 nånstans och tycker det funkar riktigt bra. Tog iofs lång tid att vänja sig efter 5-6år med ett tefat på 43mm [emoji6]Ruggigt snygg klocka i alla varianter... hur funkar den dock på lite större handled (strax över 20)? Gått med köpsug ett tag men inte riktigt vågat.
Tack för svar! Den översta med vit? urtavla var finast, förmodar att det är en 16200 men det fanns inga sådana inom budget på Chrono24 :/ eller åtminstone tycks de ha en kladdigare urtavla med betydligt mer markerade ytterkantsmått men det kanske bara är ljuset?Beror helt på vilken look du gillar. Vintage eller nyare, bling eller beater? Personliga favoritreffar är 1601, 1603, 1600 och 16200. Nedan en 1601 och 16200. Ganska olika.
Alla ryms med god marginal inom budgeten.
Stämmer att det är 16200/16000. Tavlan är silver. Den har sålts två gånger på forumet senaste halvåret för ca 20.000 kr. Du får bevaka köp och sälj.Tack för svar! Den översta med vit? urtavla var finast, förmodar att det är en 16200 men det fanns inga sådana inom budget på Chrono24 :/ eller åtminstone tycks de ha en kladdigare urtavla med betydligt mer markerade ytterkantsmått men det kanske bara är ljuset?