• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Absolut! Mindre klockor också. Vintage omega, JLC, Cartier, mm.
Jo men det gör jag också, väldigt mycket vintage är ju 33-36. Men det är ju inte riktigt samma sak med nya, dom lanseras allt som oftast som dam-ur. Så fort någon kommentar är "36 är för litet, minst 38" eller liknande så hänvisas det direkt till DJ. Jag tycker själv DJ funkar, men jag har svårt att hitta andra moderna i den storleken som har samma självklara närvaro.

Jo men det gör jag också, väldigt mycket vintage är ju 33-36. Men det är ju inte riktigt samma sak med nya, dom lanseras allt som oftast som dam-ur. Så fort någon kommentar är "36 är för litet, minst 38" eller liknande så hänvisas det direkt till DJ. Jag tycker själv DJ funkar, men jag har svårt att hitta andra moderna i den storleken som har samma självklara närvaro.
Förstår vad du menar. IWC har väl 36 åtminstone.

IMG_1689.JPG

Bidrar med fruns klocka som samlar damm i lådan i väntan på dotterns examen om 2 år. En liten fundering jag har som kanske ni som bär DJ till vardags kan svara på. Skulle ni bära andra klockor i samma storlek? Då tänker jag främst på nya klockor i samma stil. Och om svaret är ja, gärna tips på vad.
36mm är optimala storleken enligt mig på klockor, har kört igenom en del Omegor mm som oftast landar på samma storlek.
IMG_1689.JPG

Bidrar med fruns klocka som samlar damm i lådan i väntan på dotterns examen om 2 år. En liten fundering jag har som kanske ni som bär DJ till vardags kan svara på. Skulle ni bära andra klockor i samma storlek? Då tänker jag främst på nya klockor i samma stil. Och om svaret är ja, gärna tips på vad.
Blir främst äldre mindre ur, finns många fina gamla. Nya 36mm finns många märken av

36mm är optimala storleken enligt mig på klockor, har kört igenom en del Omegor mm som oftast landar på samma storlek.

Blir främst äldre mindre ur, finns många fina gamla. Nya 36mm finns många märken av
Så det var ett svar utan svar? Jag håller med om att 36 är perfekt på just DJ och att det finns många äldre ur i annan stil i mindre storlek. Men i samma stil som DJ men modern? Jag har haft GS SBGX i alla färger utom vit, den är 37. Jag bär just nu en Citizen Chronomaster som är 38. Du får gärna ge lite mer konkreta tips än det sista du sa. Rado Tradition Golden horse 1957 är en av få jag sett.
20190802131102_rado_golden_horse_1957_r33930153.jpeg

Så det var ett svar utan svar? Jag håller med om att 36 är perfekt på just DJ och att det finns många äldre ur i annan stil i mindre storlek. Men i samma stil som DJ men modern? Jag har haft GS SBGX i alla färger utom vit, den är 37. Jag bär just nu en Citizen Chronomaster som är 38. Du får gärna ge lite mer konkreta tips än det sista du sa. Rado Tradition Golden horse 1957 är en av få jag sett.

Kanske missat något i kravspecen, Tudor BB36?

Kanske missat något i kravspecen, Tudor BB36?
Nej du har nog inte missat så mycket och Tudorn är ett exempel i linje med frågan :) Att det finns klockor i 36mm tvivlar jag inte på, frågan är om dom estetiskt lever upp till kraven som gör att man bär dom, och om dom kan kallas unisex eller herr-ur. DJ´n känns ju nästan som en enhörning i sammanhanget ;) Omega har ju en AT i 34 som jag inte skulle tycka gör sig på min ca 18cm handled (och den lanseras som ett dam-ur)

Förstår, har själv 17-17.5 cm handleder och bär just nu en IWC Pilot 38mm, väldigt trevlig storlek. Har lite svårt för vintage-ur i 36mm men moderna DJ:s känns verkligen större, tänker mig att Tudorn BB36 gör detsamma (inte prövat IRL).

En del verkar ha fallit bort från inlägget:
Tidigare ägt en Omega Speedmaster Classic Heritage 36mm vilket var riktigt härlig storlek
IMG_20190524_120900.jpg

Äger en Tripple Date Viking från 50-talet på 34/35mm :)
IMG_20190822_130924_Bokeh.jpg

Sedan som tidigare nämt har Tudor trevliga 36mm

IMG_1689.JPG

Några 36mm som folk bär som inte är vintage. Har dock inte prövat själv.
- Sjöö Sandström Royal steel capital 36mm.
- Glycine Airman 36mm
- Rolex Explorer 114270 36mm (iofs ersatt numera med 39mm)

IMG_1689.JPG

Efter införskaffat en vintage DJ så tror jag inte jag kommer vilja ha en större klocka. Grym att ha till kostym men funkar bra till mer casual också. Inget tips dock på ny klocka dock .

Dj i guld är lite ovanligare än DD..har du testat DD, isf hur är skillnaden mellan dem?
Trevlig klocka för övrigt!
Tack! Jag tycker precis som du att den blir extra rolig iom att DJ i ädelmetall inte är något man ser varje dag.

Jag har ägt en 18038 samt en 118139, ingen utav dessa tillåter ju en rättvis direkt jämförelse iom att ena är på läder och andra är från en tid före solida länkbitar/boett men min uppfattning är att den bärs ganska likt 118238 om kanske aningen nättare pga jubilee istället för president. Tyngden gör ju samtidigt att den inte bärs som en stål DJ. Sammanfattningsvis en riktigt mysig klocka som jag kan rekommendera!

Tillbaka
Topp