• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

EWEA

Cartier
5E322056-CD6F-4315-BD86-E49E12548596.jpeg


Syns bättrr här kanske :)
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tjenare gänget. Köpte min första 1601 häromdan, hämtade ut paketet idag och märkte att sekundvisaren inte gick så skruvade manuellt upp klockan meningen hände.

Var hoss en urmakare idag och han sa att Balansen satt fast. Vilket betyder att balansen förmodligen bara har hoppat ur eller så är balansaxeln sönder.

Tänkt serva detta nu och han sa att om det bara är balansen som behövs sättas på plats igen så kostar detta mig cirka 1000kr är de däremot hela balansaxeln blir de cirka 3-4000kr!

Undrar nu om någon vet någon bra billig och känd som kan utföra denna servicen åt mig?

Vill någon köpa den som den är släng ett Meddelande så diskuterar vi saken.
Mvh Enzon..
Jag skulle betale det extra och ta den till en AD. Då får du även Rolex 2års garanti, alla delar är orginal och blir det något så kan du gå in vart som i världen utan diskussion!
 
Jag skulle betale det extra och ta den till en AD. Då får du även Rolex 2års garanti, alla delar är orginal och blir det något så kan du gå in vart som i världen utan diskussion!

Dessutom ger det ett mer seriöst intryck om man sedan säljer klockan. Att man inte bara ”lappar” ihop den med avsikt att avyttra. Då är det bättre att sälja den som den är och låta nästa köpare ta beslutet hur och vem som ska fixa den.

Nu säger jag inte att det inte finns independent urmakare som gör ett fantastiskt jobb. Men gemene man har ingen koll på det. Lite som att serva en väldigt exklusiv bil på en Mekonomen verkstad eller en independent verkstad som är välrenommerad men som inte gemene man känner till utom en liten skara entusiaster.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Dessutom ger det ett mer seriöst intryck om man sedan säljer klockan. Att man inte bara ”lappar” ihop den med avsikt att avyttra. Då är det bättre att sälja den som den är och låta nästa köpare ta beslutet hur och vem som ska fixa den.

Nu säger jag inte att det inte finns independent urmakare som gör ett fantastiskt jobb. Men gemene man har ingen koll på det. Lite som att serva en väldigt exklusiv bil på en Mekonomen verkstad eller en independent verkstad som är välrenommerad men som inte gemene man känner till utom en liten skara entusiaster.
Exakt!
 

Jay B

Omega
Hej,

Skrev precis om samma ämne i Rolex-tråden men tänkte även kolla här.

Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.

Jag fick följa de svar från urmakarn:
Smuts i verket, rotoraxel sliten. Klockan i behov av service.

Kronan sliten och måste bytas.

Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.



Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service exkl polering 6300kr
Krona ink hals 2700kr
Mellanboett ink krona 15800kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.
Jag tänkte ta en service exkl polering + byte av krona och hals.

Vad har ni för rekommendationer?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej,

Skrev precis om samma ämne i Rolex-tråden men tänkte även kolla här.

Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.

Jag fick följa de svar från urmakarn:
Smuts i verket, rotoraxel sliten. Klockan i behov av service.

Kronan sliten och måste bytas.

Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.



Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service exkl polering 6300kr
Krona ink hals 2700kr
Mellanboett ink krona 15800kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.
Jag tänkte ta en service exkl polering + byte av krona och hals.

Vad har ni för rekommendationer?
några bilder på klockan?
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,

Skrev precis om samma ämne i Rolex-tråden men tänkte även kolla här.

Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.

Jag fick följa de svar från urmakarn:
Smuts i verket, rotoraxel sliten. Klockan i behov av service.

Kronan sliten och måste bytas.

Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.



Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service exkl polering 6300kr
Krona ink hals 2700kr
Mellanboett ink krona 15800kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.
Jag tänkte ta en service exkl polering + byte av krona och hals.

Vad har ni för rekommendationer?
Alltså att byta boett är iprincip att köpa en ny klocka. Den enda anledningen jag skulle se för att göra detta är om du vill kunna ta din klocka nära vatten. Men används den mer som "fin" ur så skulle jag behålla orginal boetten! :)
 

Jay B

Omega
Alltså att byta boett är iprincip att köpa en ny klocka. Den enda anledningen jag skulle se för att göra detta är om du vill kunna ta din klocka nära vatten. Men används den mer som "fin" ur så skulle jag behålla orginal boetten! :)

Det gör den - och kommer aldrig i närheten av vatten. Eller hur, då ska man ju undvika det även om de säger att det är ”frätskador”? Skulle du kört byte av krona inkl hals-byte?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
FC6A3563-81BB-446D-A6DC-3CED642FDFB2.jpeg

Hej,

Skrev precis om samma ämne i Rolex-tråden men tänkte även kolla här.

Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.

Jag fick följa de svar från urmakarn:
Smuts i verket, rotoraxel sliten. Klockan i behov av service.

Kronan sliten och måste bytas.

Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.



Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service exkl polering 6300kr
Krona ink hals 2700kr
Mellanboett ink krona 15800kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.
Jag tänkte ta en service exkl polering + byte av krona och hals.

Vad har ni för rekommendationer?
Köp en beggad boett med baklock för 5k istället.......inte så klurigt att hitta en 16013. Bytte boett för nåt år sedan på fruns 16030.....tror jag gav 4k för en boett i helt ok skick. Repig men med bra gods.....
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Det gör den - och kommer aldrig i närheten av vatten. Eller hur, då ska man ju undvika det även om de säger att det är ”frätskador”? Skulle du kört byte av krona inkl hals-byte?
Frätskador är vanligt i de äldre boetterna, jag skulle dock nog ändå byta krona och hals för att det kommer vara lättsammare att ställa tid och skruva in kronan!
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ja det verkar inte behövas mycket för att en stålrolex ska bli hypad, nu verkar det räcka med att den nästan är 40mm..
”Inte behövas mycket” är ju relativt.
En datejust m vitguldsringen är ju på många sätt en mer intressant klocka än en sub om man bortser från andrahandsvärdet.

Så att en ny dj41 säljs för några tusen över list för den som inte orkat vänta känns mer rimligt än att betala ca 30k över list för en stålsub.
 
Topp