Det är inget ovanligt med korrosion i både mellan-och bakboetten men ska du utsätta den för vatten, t.ex. doppa den i poolen är det bäst att allt är fräscht och trycktestat.Hej,
Skrev precis om samma ämne i Rolex-tråden men tänkte även kolla här.
Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.
Jag fick följa de svar från urmakarn:
Smuts i verket, rotoraxel sliten. Klockan i behov av service.
Kronan sliten och måste bytas.
Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service exkl polering 6300kr
Krona ink hals 2700kr
Mellanboett ink krona 15800kr
Bakboett 2400kr
Summa: 27200kr
—————————-
Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.
Jag tänkte ta en service exkl polering + byte av krona och hals.
Vad har ni för rekommendationer?
Jag hade kört med den gamla boetten då jag inte utsätter mina klockor för mer än regnstänk samt ev. bytt krona+kronhals om de är uttjänta. Tror att de flesta urmakare vill gärna byta så mycket som möjligt(kanske onödigt mycket)för att förhindra eventuella problem under garantitiden men det är inget fel på förslaget i detta fallet att byta diverse för att uppnå vattentäthet.
Senast ändrad: