• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Hej,

Skrev precis om samma ämne i Rolex-tråden men tänkte även kolla här.

Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.

Jag fick följa de svar från urmakarn:
Smuts i verket, rotoraxel sliten. Klockan i behov av service.

Kronan sliten och måste bytas.

Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.



Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service exkl polering 6300kr
Krona ink hals 2700kr
Mellanboett ink krona 15800kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.
Jag tänkte ta en service exkl polering + byte av krona och hals.

Vad har ni för rekommendationer?
Det är inget ovanligt med korrosion i både mellan-och bakboetten men ska du utsätta den för vatten, t.ex. doppa den i poolen är det bäst att allt är fräscht och trycktestat.
Jag hade kört med den gamla boetten då jag inte utsätter mina klockor för mer än regnstänk samt ev. bytt krona+kronhals om de är uttjänta. Tror att de flesta urmakare vill gärna byta så mycket som möjligt(kanske onödigt mycket)för att förhindra eventuella problem under garantitiden men det är inget fel på förslaget i detta fallet att byta diverse för att uppnå vattentäthet.
 
Senast ändrad:
E

EltonBelton

Guest
Fråga om storlek!

Jag har sneglat på en ny datejust och tidigare haft 1601. Nu tror jag att jag vill ha en modern. Slät ring med jubile är den kombon som faller mig i smaken, färg på tavla återstår att se.

Jag testade både den nya modellen i 36mm och 41mm (enbart kort på 41an med fel länk då dom inte hade rätt kombo i butik). Jag upplevde 36 som för liten (dumt nog har jag ingen bild) men 41an kändes helt ok. Dock är jag ovan med en så ”stor” klocka då jag till vardags bär en Omega Speedmaster 60th anniversary som är 38mm.

Vad tycker ni om nedan storlek?

9182C29C-0527-4F28-B3FA-574AE17C68D5.jpeg
F8EC5FB4-9665-4034-8CA4-EC387EB9E320.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
”Inte behövas mycket” är ju relativt.
En datejust m vitguldsringen är ju på många sätt en mer intressant klocka än en sub om man bortser från andrahandsvärdet.

Så att en ny dj41 säljs för några tusen över list för den som inte orkat vänta känns mer rimligt än att betala ca 30k över list för en stålsub.
Det är en personlig åsikt såklart men även jag tycker att datejust är roligare än submariner. Dock har ju inte 41mm datejust varit särskilt populär innan Rolex hypen drog igång. Hade övriga stålmodeller i 40mm inte blivit orimligt hypade hade aldrig datejust 41 hängt med heller.

Som jag sa tidigare är 36mm datejust den populära storleken, dock verkar det vara så att eftersom datejust 41 ligger närmare i specs med sub,GMT etc och därför blivit den istället för 36 som blivit hypad.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Så jag lämnade in min 16233 på service och jag bad dem att inte polera klockan. Men min fråga är om man vill ha visarna utbytta eller om jag ska be dem använda orginalvisarna?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Fråga om storlek!

Jag har sneglat på en ny datejust och tidigare haft 1601. Nu tror jag att jag vill ha en modern. Slät ring med jubile är den kombon som faller mig i smaken, färg på tavla återstår att se.

Jag testade både den nya modellen i 36mm och 41mm (enbart kort på 41an med fel länk då dom inte hade rätt kombo i butik). Jag upplevde 36 som för liten (dumt nog har jag ingen bild) men 41an kändes helt ok. Dock är jag ovan med en så ”stor” klocka då jag till vardags bär en Omega Speedmaster 60th anniversary som är 38mm.

Vad tycker ni om nedan storlek?

9182C29C-0527-4F28-B3FA-574AE17C68D5.jpeg
F8EC5FB4-9665-4034-8CA4-EC387EB9E320.jpeg
Min åsikt är att allt över 36mm känns "off" i proportioner när det gäller DJ.
Du skrev du hade 1601 innan, hur tyckte du den kändes?

När man går upp på 40+mm klockor hade jag heller kollat på sub eller exp/exp2.
Mina två cent..
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Fråga om storlek!

Jag har sneglat på en ny datejust och tidigare haft 1601. Nu tror jag att jag vill ha en modern. Slät ring med jubile är den kombon som faller mig i smaken, färg på tavla återstår att se.

Jag testade både den nya modellen i 36mm och 41mm (enbart kort på 41an med fel länk då dom inte hade rätt kombo i butik). Jag upplevde 36 som för liten (dumt nog har jag ingen bild) men 41an kändes helt ok. Dock är jag ovan med en så ”stor” klocka då jag till vardags bär en Omega Speedmaster 60th anniversary som är 38mm.

Vad tycker ni om nedan storlek?

9182C29C-0527-4F28-B3FA-574AE17C68D5.jpeg
F8EC5FB4-9665-4034-8CA4-EC387EB9E320.jpeg
Jag tycker att 41:an ser stor ut för att vara en datejust. 36:an upplevde även jag som väldigt liten när jag provade den första gången i butik, hade nästan uteslutande haft klockor över 40mm innan. Köpte den ändå och nu är jag supernöjd.
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Fråga om storlek!

Jag har sneglat på en ny datejust och tidigare haft 1601. Nu tror jag att jag vill ha en modern. Slät ring med jubile är den kombon som faller mig i smaken, färg på tavla återstår att se.

Jag testade både den nya modellen i 36mm och 41mm (enbart kort på 41an med fel länk då dom inte hade rätt kombo i butik). Jag upplevde 36 som för liten (dumt nog har jag ingen bild) men 41an kändes helt ok. Dock är jag ovan med en så ”stor” klocka då jag till vardags bär en Omega Speedmaster 60th anniversary som är 38mm.

Vad tycker ni om nedan storlek?

9182C29C-0527-4F28-B3FA-574AE17C68D5.jpeg
F8EC5FB4-9665-4034-8CA4-EC387EB9E320.jpeg

Tycker på ett personligt plan att DJn är bäst lämpad på 36mm men smaken är som baken. Upplever du att 41an är stor nu kan den upplevelsen stanna kvar.

Så jag lämnade in min 16233 på service och jag bad dem att inte polera klockan. Men min fråga är om man vill ha visarna utbytta eller om jag ska be dem använda orginalvisarna?

Varför skulle du vilja byta dem? Är det något fel med dem? Kan vara så att de har som krav att visarna ska bytas ut pga garanti
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker på ett personligt plan att DJn är bäst lämpad på 36mm men smaken är som baken. Upplever du att 41an är stor nu kan den upplevelsen stanna kvar.



Varför skulle du vilja byta dem? Är det något fel med dem? Kan vara så att de har som krav att visarna ska bytas ut pga garanti
Jag personligen ser ingen anledning att byta dem då lume inte är något som behövs på denna klocka! :) Men precis som du säger så vet jag inte vad deras krav för garantin innebär? Ska ringa dem på måndag och fråga :)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Det är en personlig åsikt såklart men även jag tycker att datejust är roligare än submariner. Dock har ju inte 41mm datejust varit särskilt populär innan Rolex hypen drog igång. Hade övriga stålmodeller i 40mm inte blivit orimligt hypade hade aldrig datejust 41 hängt med heller.

Som jag sa tidigare är 36mm datejust den populära storleken, dock verkar det vara så att eftersom datejust 41 ligger närmare i specs med sub,GMT etc och därför blivit den istället för 36 som blivit hypad.

Självklart rider alla Rolexklockor, nya som begagnande, på Rolex-hypen. Men att det är väntetid på DJ41 endast för att den har nästan samma storlek som en pepsi är ju inte hela sanningen. Vet inte om dj36 är den populäraste av de två utanför KS heller.
Alla Rolex har ju blivit populära och ökat i pris och värde.
Tror mer det har att göra med att helt plötsligt har en dj41 med vitguldsring och jubilee blivit billig i jämförelse med en vanlig stål-sub.
 

L.U

Breitling
Letar atm en DJ någon som har tips på snygga ref nmr, krav: vitguld bezel, blå/svart tavla, helst jubilee
Budget 35k, tack
 
Självklart rider alla Rolexklockor, nya som begagnande, på Rolex-hypen. Men att det är väntetid på DJ41 endast för att den har nästan samma storlek som en pepsi är ju inte hela sanningen. Vet inte om dj36 är den populäraste av de två utanför KS heller.
Alla Rolex har ju blivit populära och ökat i pris och värde.
Tror mer det har att göra med att helt plötsligt har en dj41 med vitguldsring och jubilee blivit billig i jämförelse med en vanlig stål-sub.
Trodde det var kort leveranstid på DJ41, men kan ju ha hänt mycket senare 2-3 månaderna. Bara nyfiken, har du någon uppgift på estimerad väntetid, eller är dom stängda?
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Trodde det var kort leveranstid på DJ41, men kan ju ha hänt mycket senare 2-3 månaderna. Bara nyfiken, har du någon uppgift på estimerad väntetid, eller är dom stängda?
När jag var nere i Stockholm så var jag in på alla Rolex AD:s, granted att de fått leverans samma dag men det fanns en hel del DJ 41, både stål och vitguldsring sittandes i montrarna. Går man in rätt dag så är det nog ingen väntetid så länge man inte beställer en specifik tavla!
 
När jag var nere i Stockholm så var jag in på alla Rolex AD:s, granted att de fått leverans samma dag men det fanns en hel del DJ 41, både stål och vitguldsring sittandes i montrarna. Går man in rätt dag så är det nog ingen väntetid så länge man inte beställer en specifik tavla!
Mailade rob/nymans/krons och ingen har inne. Nymans nämnde att listan är stängd. Så det rimmar ju inte riktigt då, men man ska ju ha tur också :)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Trodde det var kort leveranstid på DJ41, men kan ju ha hänt mycket senare 2-3 månaderna. Bara nyfiken, har du någon uppgift på estimerad väntetid, eller är dom stängda?
Snackade med Nymans, Rob och Krons. Alla var stängda men Nymans hälsade att jag skulle höra av mig om någon månad för att få ställa mig i kö, då skulle leveranstiden vara ca 6-8 månader. Sedan hörde Rob av sig och sa att jag kunde komma in och lägga handpenning, i så fall var det 10-14 månader.
Jag var specifikt ute efter DJ41 med vitguldsring, jubilee och Rhodiumtavla. Enligt dem den populäraste modellen av Datejust.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Mailade rob/nymans/krons och ingen har inne. Nymans nämnde att listan är stängd. Så det rimmar ju inte riktigt då, men man ska ju ha tur också :)
Som sagt så var jag in precis när de hade fått in och det fanns DJ41or som inte var tt i monterlådan där jag provade men mycket möjligt att de redan var tagna. Jag frågade inte då jag endast är ute efter 36
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Som sagt så var jag in precis när de hade fått in och det fanns DJ41or som inte var tt i monterlådan där jag provade men mycket möjligt att de redan var tagna. Jag frågade inte då jag endast är ute efter 36
Antagligen, kan inte tänka mig ett enda skäl till att säga till kunder att det är stängd lista om de finns obokade i lager.
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Fråga om storlek!

Jag har sneglat på en ny datejust och tidigare haft 1601. Nu tror jag att jag vill ha en modern. Slät ring med jubile är den kombon som faller mig i smaken, färg på tavla återstår att se.

Jag testade både den nya modellen i 36mm och 41mm (enbart kort på 41an med fel länk då dom inte hade rätt kombo i butik). Jag upplevde 36 som för liten (dumt nog har jag ingen bild) men 41an kändes helt ok. Dock är jag ovan med en så ”stor” klocka då jag till vardags bär en Omega Speedmaster 60th anniversary som är 38mm.

Vad tycker ni om nedan storlek?

9182C29C-0527-4F28-B3FA-574AE17C68D5.jpeg
F8EC5FB4-9665-4034-8CA4-EC387EB9E320.jpeg
Sitter perfekt, ta det som sitter bra för dig, kolla om de har 40mm också, då jag tycker att 38mm och 40mm som är mest perfekt i handleden
 
Topp