• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

@Daniel S
Du skriver i din annons att det är ett repfritt plexi...stämmer det verkligen?
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-36mm-26k.121545/
plexi.PNG
Lagt upp nya bilder. Var nog mer mobilkameran som gav en halvtaskig bild. Lätt att ålderstecken i akrylet framhävs av kameran. Vid dåligt ljus.

Hej! Här kommer en fråga gällande länkar. Ifall du har en Datejust 41mm med Oysterlänk (I stål, gott skick, ej ny) och vill gå över till en ju Jubileelänk (I stål, gott skick, ej ny) vad skulle det kosta då att uppgradera, om man då byter in sin Oysterlänk. För att förtydliga, vad kostar en beg Oysterlänk resp Jubileelänk? Och vad kostar arbetet?

Boys, behöver lite råd och tips!

Har mailat med följande och är sugen på följande tavla:

http://www.watchstyler.com/rolex-datejust-black-onyx-dial-ss/

Den ska passa 16234. Alltid gillat onyx men jag är mest orolig över att AD inte installerar den på min klocka (då det är en custom). Har ni tips på hur man kan kringgå Rolex bestämmelser eller ska man skita i idén?

AD kanske inte installerar men finns ju massa bra urmakare som kan göra ett tavelbyte.

Som @Daniel S var inne på så kommer AD inte att ta i den. Men att byta tavla är en smal sak så det finns många alternativ.
När det gäller hantverket så är det samma Kina-fabrik som gör i stort sett alla AM-tavlor, och tyvärr är alla i fabriken gravt synskadade, då man valt ett snarlikt men felaktigt typsnitt (alldeles för utmärkande serifer) och kerningen (bokstavsmellanrummet) ser väldigt illa ut på nära håll. Har man väl lagt märke till det kan du aldrig få det osett, men kan du stå ut med det så är det bara att köra! @JSI

Screenshot_20191021_212803.jpg

Senast ändrad:
Som @Daniel S var inne på så kommer AD inte att ta i den. Men att byta tavla är en smal sak så det finns många alternativ.
När det gäller hantverket så är det samma Kina-fabrik som gör i stort sett alla AM-tavlor, och tyvärr är alla i fabriken gravt synskadade, då man valt ett snarlikt men felaktigt typsnitt (alldeles för utmärkande serifer) och kerningen (bokstavsmellanrummet) ser väldigt illa ut på nära håll. Har man väl lagt märke till det kan du aldrig få det osett, men kan du stå ut med det så är det bara att köra! @JSI

Screenshot_20191021_212803.jpg

Underbart med människor som hjälper till! Tusen tack, skiter i idén :)

Var inne på Rob Engström för första gången igår för att korta länken på min senaste Datejust, fick snabb och bra service :)

DSC_0014 (2).JPG
Rob är bäst! Hade en Jubilee-länk en gång, till en Oysterquartz, som var dålig i själva låset och gick därför till Nymans. De talade om för mig att den var så dålig att den kunde rasa närsomhelst och föreslog att jag skulle köpa en ny för 35 000 kr, annars kunde de inte hjälpa mig. stället gick jag till Rob och de bytte ett par sprintar för 700 kr så var problemet löst...

Rob är bäst! Hade en Jubilee-länk en gång, till en Oysterquartz, som var dålig i själva låset och gick därför till Nymans. De talade om för mig att den var så dålig att den kunde rasa närsomhelst och föreslog att jag skulle köpa en ny för 35 000 kr, annars kunde de inte hjälpa mig. stället gick jag till Rob och de bytte ett par sprintar för 700 kr så var problemet löst...
Rob har alltid haft bästa servicen....men Kroons är bättre än Nymans (trots samma företag)

Kan inget annat än att hålla med! Ringer alltid till Rob.E när jag behöver hjälp. De skickar det och man har det hos postombudet dagen efter!

Testkör 16233:an med no name-länk i lyxversion som består av klassiskt stainless 316 steel och 10k solitt guld i mittlänkarna. Fördelen är att man får samma färg på länk och bezel, eftersom båda är guld (till skillnad mot billigare after market-länk som ofta bara är spraymålade).

IMG_20191022_181330.jpg

Senast ändrad:
Testkör 16233:an med no name-länk i lyxversion som består av klassiskt stainless 316 steel och 10k solitt guld i mittlänkarna. Fördelen är att man får samma färg på länk och bezel, eftersom båda är guld (till skillnad mot billigare after market-länk som ofta bara är spraymålade).

IMG_20191022_181330.jpg
Vad betalade du för en sådan?

Tillbaka
Topp