• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Testkör 16233:an med no name-länk i lyxversion som består av klassiskt stainless 316 steel och 10k solitt guld i mittlänkarna. Fördelen är att man får samma färg på länk och bezel, eftersom båda är guld (till skillnad mot billigare after market-länk som ofta bara är spraymålade).

IMG_20191022_181330.jpg
Det funkar väl bra om man nu inte bryr sig om låset :)

Jag pillade lite på låset för nåt år sedan, och den ena sprinten är ju lätt att få bort men den andra sitter ju liksom med två "hattar" och jag kunde inte få bort den med de verktyg jag hade då.
Vad menar du med den nitade delen?
Ja det är den som är den notade delen. En nit är liksom ”låst” från båda hållen. Men en uris kan fixa det med specialverktyg, har i alla fall jag fått hjälp med :)

FDC8BEAA-4469-443B-B362-60B657188069.jpeg
B8B27545-2EDC-49EC-A5AE-93E2B706D9F7.jpeg
Hörde mig för i tråden om en sprint som gled på länken på min 1601 med risk att man blev av med klockan. Upptäckte det under en resa.

Väl hemma kollade jag med en kontakt och han föreslog en lokal guldsmed. Denne valde valde att knacka lätt så att sprinten inte skulle kunna glida och la en liten lasersvets utöver ser så att sprinten inte kan gå ur. Om länken lossnar nu är det någon annan svaghet.

Är det någon här som har erfarenhet av både 16014 och 16234 och som skulle kunna bistå med lite råd? Jag står i valet och kvalet och skulle vilja unna mig en av ovan nämnda modeller med silvrig tapestry dial och jubilee.

Just nu lutar det mest åt 16014. Har fått möjligheten att prova en för några månader sedan och tyckte den var mitt i prick!

Så till er med lite mer erfarenhet av dessa, vad skulle ni säga är de största skillnaderna? Vilken modell föredrar ni och varför? Finns det något särskilt man bör tänka på i valet mellan dessa två?

Tack på förhand och trevlig kväll!

Är det någon här som har erfarenhet av både 16014 och 16234 och som skulle kunna bistå med lite råd? Jag står i valet och kvalet och skulle vilja unna mig en av ovan nämnda modeller med silvrig tapestry dial och jubilee.

Just nu lutar det mest åt 16014. Har fått möjligheten att prova en för några månader sedan och tyckte den var mitt i prick!

Så till er med lite mer erfarenhet av dessa, vad skulle ni säga är de största skillnaderna? Vilken modell föredrar ni och varför? Finns det något särskilt man bör tänka på i valet mellan dessa två?

Plexi vs safir.
Äldre urverk vs nyare.
Lugholes vs inte Lugholes. Lugholes på äldre 16234.

Finns massor info här i tråden och på KS generellt. Sök. Allt beror på vad du föredrar. Köp 16014 om den är mitt i prick.

Valde själv mellan dessa modeller och det slutade med en 16014. För mig var det plexit som avgjorde saken. Tycker det ger en helt annan känsla och upplevelse av klockan.

Även jag ny i denna tråd.
Plast kvar då jag är på resande fot.
11D261D6-F65A-457F-84CB-7DB82A004CBA.jpeg

126200. Gillar case, tavla och på senare tid har jag till och med lärt mig tycka om pcl...
Funkar fint i vitt också! Och i detta fallet tycker jag det skulle vara en betydligt tråkigare klocka utan PCL. Sedan att det inte passar på alla klockor är ju en annan femma.
Edit; dock förstås 116200 i detta fall...
IMG_20190922_095422.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att köpa en dj till min fru, troligtvis 26mm. Så till det svåra, hade egentligen tänkt under 20k men har såväl svårt att hitta som att förstå mig på vad som är bra exemplar. Har ni några tips? Hade gärna sett tt men det är inte en showstopper om det är stål, däremot vill jag inte ha ett objekt som behöver service.

Jag får se när köp kan bli aktuellt men börjar scouta nu i alla fall.

Tillbaka
Topp