• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Ansluter härmed till DJ-klubben. Med en DJ41. (...Inväntar storleksmaffians kommentarer...) :facepalm:
31D3C487-6104-4F46-B906-DB613B809511.jpeg

Hej

Skriver även i denna tråd men med lite mer uttömmande information (ställde en kort fråga i värderingstråden)

Intresserad av en Rolex Date 1500/15000 till min bättre hälft. Något speciellt att tänka på vid köp av denna modell?

Kikat på en 1500 på länken nedan. Tacksam på förslag, gärna fullset och fint skick, budget runt 35.
https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-date-15000-mint----vintage-1989-b--p--id12727161.htm
https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-date-15000-mint----vintage-1989-b--p--id12727161.htm

Hej

Skriver även i denna tråd men med lite mer uttömmande information (ställde en kort fråga i värderingstråden)

Intresserad av en Rolex Date 1500/15000 till min bättre hälft. Något speciellt att tänka på vid köp av denna modell?

Kikat på en 1500 på länken nedan. Tacksam på förslag, gärna fullset och fint skick, budget runt 35.
Den ser ut att vara i bra skick, dock lite anmärkningsvärt att de inte bifogar bild på urverket. Skulle jag vara dig skulle jag frågat efter det

Den ser ut att vara i bra skick, dock lite anmärkningsvärt att de inte bifogar bild på urverket. Skulle jag vara dig skulle jag frågat efter det

Tack för svar. Har frågat om den är trycktestad, om den kommer fullset dvs med ytterbox, booklets etc som ev inte syns på bilderna. Visst är det öppen 6/9 på både 1500/15000? Vad är den exakta skillnaden mellan 1500 och 15000?

1500 har inte quickset dvs krångligare att ställa datum om du använder den då och då än med 15000 (3035 verket)
I övrigt skiljer lite på tavlor/ visare mellan vissa årsmodeller och det finns fler tavlor att välja till 5 siffriga ( men kanske lite snyggare alternativ hos 1500).. Samma sak när det gäller reservdelar om man inte servar hos Rolex anslutna dvs Kan vara knepigare att hitta till de äldre . För summan 35k borde du få ett riktigt bra ex , även en datejust 36mm 1600/16000 om ni vill . Fullset ,alltså med kvitton osv, är dock inte så vanligt på 60-80 tals klockor men låda/ broschyr är ofta med . .
En låda med folders går dock att komplettera med för kanske 1500kr om det inte ingår.

Hallå! Är det någon som har några inputs på denna klockan:
Rolex Datejust
16234
36mm
Stål
2000
Certifikat: Nej
Box: Klockbox medföljer men ej Rolex
Skick: Fint skick
Pris: 39900
Är det en bra deal?

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 15.55.53.png

Bilagor

• Skärmavbild 2019-10-28 kl. 15.58.40.png
    Skärmavbild 2019-10-28 kl. 15.58.40.png
    286.1 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:
Fel visare till den urtavlan. Visarna ska inte ha lysmassa till denna urtavla.
Jag tänkte faktiskt byta till en vit urtavla, fick tips här tidigare på att hitta en fin klocka och sedan byta urtavla till den jag har intresse av (Vit med sträck)

Bilagor

• 9784212884.jpg
    9784212884.jpg
    34.7 KB · Visningar: 3
  • Skärmavbild 2019-10-28 kl. 15.55.53.png
    243.3 KB · Visningar: 49
Hallå! Är det någon som har några inputs på denna klockan:
Rolex Datejust
16234
36mm
Stål
2000
Certifikat: Nej
Box: Klockbox medföljer men ej Rolex
Skick: Fint skick
Pris: 39900
Är det en bra deal?

Ser ut att vara två olika klockor eller är det jag som ser fel? Första bilden ser man klockan med korrekt visare medan andra så är det med fel visare (med lysmassa)?

Klockan ser ut att vara i fint skick men jag pingar @Sir Napalot som har ett öga för polering.

Vet ej om andra instämmer men 40k tycker jag är lite väl högt, utan cert, låda med mera.

• Like
Reactions: S.N
Fel visare till den urtavlan. Visarna ska inte ha lysmassa till denna urtavla.

Ser ut att vara två olika klockor eller är det jag som ser fel? Första bilden ser man klockan med korrekt visare medan andra så är det med fel visare (med lysmassa)?

Klockan ser ut att vara i fint skick men jag pingar @Sir Napalot som har ett öga för polering.

Vet ej om andra instämmer men 40k tycker jag är lite väl högt, utan cert, låda med mera.

Det stämmer. Jag laddade ner en bild för att jämföra men det ska alltså vara denna:

Det är denna klockan jag eventuellt köper. "Nyligen servad enligt förra ägaren" inga papper som styrker detta. Klockan ska vara nypolerad och ska även gå fint, bra amplitud och håller tiden bra. Vad är ett rimligt pris för denna? Några tankar @JSI

Senast ändrad:
Det sätter. Jag laddade ner en bild för att jämföra men det ska alltså vara denna:

Det är denna klockan jag eventuellt köper. "Nyligen servad enligt förra ägaren" inga papper som styrker detta. Klockan ska vara nypolerad och ska även gå fint, bra amplitud och håller tiden bra. Vad är ett rimligt pris för denna? Några tankar @JSI

Då förstår jag mer :) Jag kan inte priserna såpass bra men några/någon tusenlapp tycker jag du kan få ner?

Jag håller med dig @JSI . Här kommer ngåra fler bilder:

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 20.07.37.png

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 20.10.02.png

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 20.10.34.png

Skärmavbild 2019-10-28 kl. 20.10.50.png
Tycker modellen ser ut att vara i fint skick, skarp boett, bezel och bandhorn samt en snygg finish på borstade delarna (både boett och jubilee) av bilderna att döma. Priset är väll OK, särskilt om den är servad enligt konstens alla regler. Men viss prutmån bör finnas, säg någon tusenlapp. Men sedan är det individuellt beroende på hur mycket du värderar just modellen samt kostnaden för ny tavla/byte av tavla som nog avgör om priset är ”rätt eller ej”. Är det en keeper du är ute efter kanske någon tusenlapp hit eller dit inte spelar större roll i långa loppet. Men overall tycker jag klockan ser ut att vara i fint skick.

Lite hyvlad men inte förstörd. Hade gärna sett en bild tagen från baksidan.

Jo, såklart, man vill ju dock att den ska vara polerad på rätt sätt i sådana fall dock.

vad menar du?:)
Tror det var en allmän notering kring prisläget på fyrsiffriga jämfört med femsiffriga? Håller i så fall helt med men kan helt enkelt vara så att marknaden uppfattar de som mer eftertraktade, även om avsaknad av quickset inte är allt för trevlig

Tror det var en allmän notering kring prisläget på fyrsiffriga jämfört med femsiffriga? Håller i så fall helt med men kan helt enkelt vara så att marknaden uppfattar de som mer eftertraktade, även om avsaknad av quickset inte är allt för trevlig

Tror inte quickset har så stor betydelse för de som vill ha det estetiska från fyrsiffriga referenserna i allt från urtavla till länkarna.

En fyrsiffrig Datejust är så klart inte en bättre klocka objektivt sett än de modernare hur man än ser på det. Det tyckts inte ha någon inverkan idag, men allt ändras med trender och mode. Här och nu verkar många uppskatta vintage, men även sådant som är helt nytt och allt däremellan. Bara att köpa det man tycker om så blir man nog mest nöjd i slutändan. Oavsett referens på vintage modellerna så är det trots allt inte så stor skillnad i pris. Om klockan ökar eller minskar i värde med säg 20% så är det småpengar utslaget på några år. Då kan det kanske vara lika intressant att veta skicket på de enskilda objekten. Om det finns service och reparationsbehov. Man bör nog inte glömma att vintage referenserna var så pass billiga bara för ett par år sedan att det var tveksamt om de hade servats sista 20 åren. Om de gjort det kanske via någon urmakare som inte brytt sig om att byta de delar som kanske hade behövts för en billig peng.

Tillbaka
Topp