• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Hej,

Var först inne på en Date 1500/15000 men börjar luta åt en Datejust istället.

http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-101.html har kikat in denna. Kom gärna med kommentarer kring klockans skick och om det är något specifikt att tänka på. Svårt att tolka referensen 1603 01? Tacksam för utlåtande.
Ser ut som en 16014. Priset är även väldigt högt tycker jag. Men det kanske är så mycket man får betala idag för fullset om den är i så bra skick som annonsen säger.

Jo, såklart, man vill ju dock att den ska vara polerad på rätt sätt i sådana fall dock.

vad menar du?:)
Vet inte... Satt på toa och ville bara proffstycka lite! Eller jo, alltså det var nog mer en heads up om du är inne på 4-ref. De Bör ligga ganska mkt lägre, men jag upplever att många vill ha nästan samma pengar som för DJ's från 90-talet etc. De ser ju identiska ut, men det finns skillnader man bör känna till. Nåt sånt var det väl jag menade... :cigar:

Hej,

Var först inne på en Date 1500/15000 men börjar luta åt en Datejust istället.

http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-101.html har kikat in denna. Kom gärna med kommentarer kring klockans skick och om det är något specifikt att tänka på. Svårt att tolka referensen 1603 01? Tacksam för utlåtande.
Den är i riktigt fint skick och det högre priset härleds nog mer till samlarvärdet med alla tillbehör i original samt gröna klistermärket som sitter kvar.

Modellen är en 16014. Hör av dig till Gripen och ställ frågorna du funderar över, han är riktigt bra att göra med (inte säkert klockan är kvar, bra modeller säljs fort trots att de ligger kvar på sidan).

16234

C7D8E553-45A8-405F-8EB2-23DEABABA902.jpeg

Hade en diskussion med en kollega som anser att DJ inte är en sportklocka. Jag anser själv att det är mer sport än dressur. Vad säger experterna på Klocksnack?
Beror väl på, ser man på vintage DJ som oftast inte är särskilt stryk tåliga och vattentåliga så är de mer dress klockor. Moderna är snanare en blandning.

Blir dock lätt en djupare fråga eftersom vad räknar man som en dressklocka respektive sportklocka? ;)

Hade en diskussion med en kollega som anser att DJ inte är en sportklocka. Jag anser själv att det är mer sport än dressur. Vad säger experterna på Klocksnack?

För mig är DJ en av de mest allsidiga klockorna som finns, jag tycker att att tavla/vitguldsring eller inte/ val av länk gör den mer dressad respektive sportig. Det finns många olika val och täcker många olika behov i en och samma klocka.

För mig är Sport-Rolex just de klockorna som på något sätt har funktion för något år sporthållet, alternativt kan associeras med en sport.

Daytona-Motorsport (tidtagning, chronograf osv)
Submariner-dykning
GMT-flygning
Yachtmaster-segling/marin
Explorer-upptäckande/expeditioner/vandring

Datejust skulle jag säga är mer ett alldagligt ur, lite åt dresshållet beroende på länk.

• Like
Reactions: F32
För en liten stund sen så hämtade jag ut denna lilla godingen. .

E7D76250-B935-4275-B2EA-D01E9D1F41AB.jpeg

2:a Datejusten för min del. Måste säga att 36 sitter mycket bättre på mina klena handleder än vad min Rhodium 41:a gjorde. Nu ser man ju även lite av den fina jubileelänken mot boetten.
Du satte ord på mina tankar. Länken utgör en större del av helheten på 36:an, riktigt fin. Stort grattis. :D

Tillbaka
Topp