• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Okidoki...blev så kåt på en datejust med arabiska siffror så jag köpte min en från Kaplans Auktioner idag! Fast priset blev lite i överkant då dom la på 20% på det klubbade priset. Men, men nu har jag än iaf. :cool: :hungry:

http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionArt.aspx?vId=961218&plT=38333549&AuktID=2517

Kul! Grattis! Den vita jubileumstavlan gillar jag. Jag skulle vilja ha en 16200 med slät ring och oyster. Vit tavla var ju det jag ville ha från början...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är nog samma färg som din tavla, men modellen är endast 31 mm,
Nästa DJ ska ha Oyster, tror jag. Eller åtminstone vit tavla..



Hmm...jag läste lite dåligt, ber om ursäkt... Men jag kommer att sätta på Oyster på denna som kommer från Kaplans, så fort jag får hem den iaf.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Lite DJ

37VZ4NO.jpg


/Andy7750
Ibland vill jag ha en vintage Dj och ibland vill jag ha en sån här modern fin som du har. Gillar länken!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kan inte svara säkert men jo, jag skulle tro det. Sen har ju 93150 och 73860 olika typer av clasps. 93150 har dykarförlängning och utseendemässigt skiljer de sig mycket.

Ja, givet att länkarna ser olika ut och har olika clasps. Jag tänkte mest om det finns något som gör att länkarna inte passarihop rent fysiskt/tekniskt med ändlänkarna. Men misstänker också att de borde passa ihop.

Kan vara bra att veta inför framtiden!

Tack för svar!

//Johan
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Okej, ytterligare två DJ-frågor då:

- Finns det någon översikt någonstans på de tavlor som finns till olika ref.? För en oinvigd är det en salig röra och det verkar finnas 'miljoner' olika kombinationer. Har letat men inte hittat någon klockren lista.

- Har någon en prisuppgift på vad det kostar att byta ring/bezel på en DJ och vad anser panelen om en sådan operation? Vet att det figurerat några med den typen av mod är på forumet. För mig ger slät ring ett mer tooligt utseende som jag gillar.

//Johan
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har nyligen fått hem denna sjukt fina Date som frun ska få på vår 3-års bröllopsdag. Den är jämnåldrig med henne och har jättefin tavla och visare. Boett och glasring har lite ytliga skavanker men den är väldigt lite polerad med tjocka bandhorn. Blir lite avis på henne faktiskt :)

Till höger min 60-tals DJ.

e9ene6un.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Okej, ytterligare två DJ-frågor då:

- Finns det någon översikt någonstans på de tavlor som finns till olika ref.? För en oinvigd är det en salig röra och det verkar finnas 'miljoner' olika kombinationer. Har letat men inte hittat någon klockren lista.

- Har någon en prisuppgift på vad det kostar att byta ring/bezel på en DJ och vad anser panelen om en sådan operation? Vet att det figurerat några med den typen av mod är på forumet. För mig ger slät ring ett mer tooligt utseende som jag gillar.

//Johan

Jag har bytt ring på min dåvarande DJ 1603, som blev en 1600... Jag letade upp ringen på VRF (vintage rolex forum) och lät Dr Watch installerade den. Sparade naturligtvis originalringen, så den kunde återställas om så önskades
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har bytt ring på min dåvarande DJ 1603, som blev en 1600... Jag letade upp ringen på VRF (vintage rolex forum) och lät Dr Watch installerade den. Sparade naturligtvis originalringen, så den kunde återställas om så önskades

Det var din jag hade i tankarna ovan! :angel:

//Johan
 

Sond

Patek
När jag ser
1803 på nytt mörkbrunt perlon.


20130809_112234_zpsef9eb38d.jpg


20130809_112434_zps49a8c64c.jpg
När jag ser din klocka med det armbandet så börjar jag fundera på att hoppa över att köpa en DJ och gå direkt på en DD. Det måste vara en av de elegantaste klockorna samtidigt som den inte enbart är dress. Skulle själv köra på brunt perlon och brunt läder för att växla.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
När jag ser
När jag ser din klocka med det armbandet så börjar jag fundera på att hoppa över att köpa en DJ och gå direkt på en DD. Det måste vara en av de elegantaste klockorna samtidigt som den inte enbart är dress. Skulle själv köra på brunt perlon och brunt läder för att växla.

Kul! Har själv aldrig ägt en DJ faktiskt. Tycker DD är ett snäpp roligare. Med länk, läder och perlon är det en väldigt flexibel klocka. Saknar dock en sportrolex i stål som beater men det blir nog senare i år.

DD är ju inte speciellt dyr utan länk heller. Snarare mycket prisvärd både med och utan länk.
 
  • Like
Reactions: Wii

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kul! Har själv aldrig ägt en DJ faktiskt. Tycker DD är ett snäpp roligare. Med länk, läder och perlon är det en väldigt flexibel klocka. Saknar dock en sportrolex i stål som beater men det blir nog senare i år.

DD är ju inte speciellt dyr utan länk heller. Snarare mycket prisvärd både med och utan länk.


Men hade inte du en tvåtons dj ett par veckor ? På skinnband? Har för mig att du visade bilder på den.
 

Sond

Patek
Kul! Har själv aldrig ägt en DJ faktiskt. Tycker DD är ett snäpp roligare. Med länk, läder och perlon är det en väldigt flexibel klocka. Saknar dock en sportrolex i stål som beater men det blir nog senare i år.

DD är ju inte speciellt dyr utan länk heller. Snarare mycket prisvärd både med och utan länk.
Är helt inne på att (den dag det blir aktuellt) köpa utan länk. Har aldrig ens reflekterat på vad den kostar med länk.
 

DrDre

Patek
Kul! Har själv aldrig ägt en DJ faktiskt. Tycker DD är ett snäpp roligare. Med länk, läder och perlon är det en väldigt flexibel klocka. Saknar dock en sportrolex i stål som beater men det blir nog senare i år.

DD är ju inte speciellt dyr utan länk heller. Snarare mycket prisvärd både med och utan länk.

Jag håller medi dig. Som beg och utan länk är den extremt prisvärd. Rolex kronjuvel (traditionellt sett) och i guld, ja att ikonen "guldrolex" begagnat går att få för samma pengar som en ny Tag Heuer i stål, det är ju inget annat än ett råfynd. Visst, att jämföra beg och nytt blir lite äppen och päron, men ändå, man får väldigt mycket för pengarna.

På länk hoppar ju priset upp ett rejält steg (kan väl nästan dubblas?) och då får den ju helt andra konkurrenter.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag håller medi dig. Som beg och utan länk är den extremt prisvärd. Rolex kronjuvel (traditionellt sett) och i guld, ja att ikonen "guldrolex" begagnat går att få för samma pengar som en ny Tag Heuer i stål, det är ju inget annat än ett råfynd. Visst, att jämföra beg och nytt blir lite äppen och päron, men ändå, man får väldigt mycket för pengarna.

På länk hoppar ju priset upp ett rejält steg (kan väl nästan dubblas?) och då får den ju helt andra konkurrenter.

Jovisst. Nästan en dubbling med länk men då får man ju en helguldsrolex :)
 

jabla

Sarlacc
Har nyligen fått hem denna sjukt fina Date som frun ska få på vår 3-års bröllopsdag. Den är jämnåldrig med henne och har jättefin tavla och visare. Boett och glasring har lite ytliga skavanker men den är väldigt lite polerad med tjocka bandhorn. Blir lite avis på henne faktiskt :)

Till höger min 60-tals DJ.

e9ene6un.jpg
Underbar tavla på Date:n.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Korspostar det här från 'Hur ser din samling ut idag'-tråden hit där det passar bättre att utveckla:

Kan bjuda på en gammal bild på den.. Innan jag sålde.

4m48POa.jpg

Kan någon förklara vad jag tittar på här? Referensnummer etc. Är bägge tavlorna vita eller är den vänstra silver?

Vilka DJ:s har pie-pan och vilka har det inte? Kan någon utveckla lite kring pie-pans? Vanligt eller ovanligt?

//Johan
 
Topp