• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Jag tycker den ser fin ut. Inte superskarp, men schyst borstning på hornen och polerade sidor som sig bör.
Vad tycker poleringsgurun @das_heuer ?
Jag instämmer till fullo med @Criss Cross. Borstningen och poleringen ser bra ut, trots att bilderna inte är de bästa. Tittar man vid bandhornen tycker jag det finns en tydlig distinktion mellan borstat/polerat. Den har dessutom klisterlappen kvar på baksidan vilket förmodligen tyder på att den inte är överdrivet hårt ansatt.

Men skicket overall ser bra ut tycker jag. Tycker tvärtom att bandhornen ser långa och fina ut med fint avslut (dvs inte för rundad mot slutet/ingång mot länk utan en platt ände rakt framifrån). Skulle nog inte avstå på grund av skicket. Gillar man engine ringen är det en fin klocka med oyster och blå sunburst.

o_Oo_Oo_O
Jag instämmer till fullo med @Criss Cross. Borstningen och poleringen ser bra ut, trots att bilderna inte är de bästa. Tittar man vid bandhornen tycker jag det finns en tydlig distinktion mellan borstat/polerat. Den har dessutom klisterlappen kvar på baksidan vilket förmodligen tyder på att den inte är överdrivet hårt ansatt.

Men skicket overall ser bra ut tycker jag. Tycker tvärtom att bandhornen ser långa och fina ut med fint avslut (dvs inte för rundad mot slutet/ingång mot länk utan en platt ände rakt framifrån). Skulle nog inte avstå på grund av skicket. Gillar man engine ringen är det en fin klocka med oyster och blå sunburst.

Stort tack! Du gjorde dock inte min beslutsångest mindre direkt :eek:

Hallå klockvänner, skickade in nedanstående text i Grand Seiko tråden men den hör så klart hemma här också.

Jag har en Rolex Datejust av senaste modell, ref 126200, min klocka på bilden. Har gått och funderat på en Grand Seiko ett tag nu och är lite sugen på att byta ut min Datejust mot en sån, några tänkbara modeller är SBGA401, SBGA259 och SBGJ231, jag vill ha en automat och runt 39-40mm i storlek.

Så vad tror ni som har koll, kommer jag byta ner mig i kvalitet eller byter jag upp mig? Kanske ska spara lite pengar först och köpa en Grand Seiko också :).
Fast just nu lutar det mer åt ett byte då jag också har en femsiffrig DJ TT som används lite oftare.

Ser fram emot lite bra input :)

IMG_20200103_100231.jpg

Hallå klockvänner, skickade in nedanstående text i Grand Seiko tråden men den hör så klart hemma här också.

Jag har en Rolex Datejust av senaste modell, ref 126200, min klocka på bilden. Har gått och funderat på en Grand Seiko ett tag nu och är lite sugen på att byta ut min Datejust mot en sån, några tänkbara modeller är SBGA401, SBGA259 och SBGJ231, jag vill ha en automat och runt 39-40mm i storlek.

Så vad tror ni som har koll, kommer jag byta ner mig i kvalitet eller byter jag upp mig? Kanske ska spara lite pengar först och köpa en Grand Seiko också :).
Fast just nu lutar det mer åt ett byte då jag också har en femsiffrig DJ TT som används lite oftare.

IMG_20200103_100231.jpg

Kvalitetsmässigt är det absolut inte ett sämre val. Fantastiska urverk, magiska tavlor och grym finish. Många skulle nog med lätthet hävda att GS är det finaste hantverket Inrelation till dess kostnad.
Skulle jag ha gjort det?
- Nej. GS lämnar mig helt oberörd precis som exempelvis Omega, Oris, RM mfl. Allt är en fråga om vad som får din kropp att pirra.
Men du behöver inte våndas över risken att du går ner i kvalité.

IMG_20200103_100231.jpg

Äger både Rolex och GS. Jag skulle säga att GS har högre kvalité/finish på boett, visare och urtavla medan Rolex har bättre länk, lås och urverk.
Mitt tips är att du även kollar på spring drive och quartz, det är dom urverken som är GS mest intressanta tycker jag :)

Äger både Rolex och GS. Jag skulle säga att GS har högre kvalité/finish på boett, visare och urtavla medan Rolex har bättre länk, lås och urverk.
Mitt tips är att du även kollar på spring drive och quartz, det är dom urverken som är GS mest intressanta tycker jag :)
Samma här och.... Nej... Man byter inte ned sig i kvalité. Tvärtom. Håller också helt med om att quartz eller springdrive är grejen med GS. Och för den som inte gillar quartz så rekommenderar jag en stunds läsning om 9f verken. Det är minsann inga dussingrejer.
Edit; Det fina med quartz verken är ju också att priset är lägre medan prestandan är skyhög.

Köpte min datejust 41 av Nymans innan jul för 93’. Nu 2020 ser jag att de går på 106’. Har det skett någon uppdatering av modellen eller är det helt enkelt en 10% prisökning för samma klocka?

Suck... lade just en beställning på en 116200/24 hos mywatch.se efter en tids velande. När jag i eufori tryckte på den gröna beställningsknappen får jag upp att de reservar sig mot priset, vänligen se bild nedan. Klockan var listade för 64 995 kr. Tycker allt låter så flummigt, de skriver att de erbjuder ”rolex upp till 25% billigare än andra butiker” och efter att man gjort beställningen så reservar de sig att ändra priset till marknadspris. Frågan är vad listpris/marknadspris är nu? Kan inte hitta vad den ligger på ny.

Lite OT men motiveringen till en eventuell prisjustering, som de skriver, är ju att vissa klockor tar 2-8 veckor innan de levereras. Som då indikerar att de vill reseveria sig mot marknadsrörelser som kan ske 2-8 veckor efter orderdatum. Klockan jag beställde har 4-12 dagars leveranstid.

Bilagor

• 629506CF-1D87-4FD3-BD01-8F26F8474BCC.png
    629506CF-1D87-4FD3-BD01-8F26F8474BCC.png
    65.3 KB · Visningar: 5
  • 438995E1-28F8-4EB5-9782-7C188F926D5A.png
    438995E1-28F8-4EB5-9782-7C188F926D5A.png
    49 KB · Visningar: 5
Suck... lade just en beställning på en 116200/24 hos mywatch.se efter en tids velande. När jag i eufori tryckte på den gröna beställningsknappen får jag upp att de reservar sig mot priset, vänligen se bild nedan. Klockan var listade för 64 995 kr. Tycker allt låter så flummigt, de skriver att de erbjuder ”rolex upp till 25% billigare än andra butiker” och efter att man gjort beställningen så reservar de sig att ändra priset till marknadspris. Frågan är vad listpris/marknadspris är nu? Kan inte hitta vad den ligger på ny.

Lite OT men motiveringen till en eventuell prisjustering, som de skriver, är ju att vissa klockor tar 2-8 veckor innan de levereras. Som då indikerar att de vill reseveria sig mot marknadsrörelser som kan ske 2-8 veckor efter orderdatum. Klockan jag beställde har 4-12 dagars leveranstid.
Classic mywatch. Sök på forumet och du skall finna.

Classic mywatch. Sök på forumet och du skall finna.

Sökte en del innan och förstod det då som att det framför allt rörde sig om dyrare klockor som ligger i beställningssortimentet. Men frågan blir väll vad priset för en 116200 kan vara för 2020? Kan som sagt inte hitta listpriser men kollar man på chrono24 så finns det nya från us/japan/hk för runt 60-65 tkr medan en bättre begagnad ligger runt 60 tkr i inom EU. Vill gärna förbereda mig på mail från dem om priset är orimmligt bra.

Sökte en del innan och förstod det då som att det framför allt rörde sig om dyrare klockor som ligger i beställningssortimentet. Men frågan blir väll vad priset för en 116200 kan vara för 2020? Kan som sagt inte hitta listpriser men kollar man på chrono24 så finns det nya från us/japan/hk för runt 60-65 tkr medan en bättre begagnad ligger runt 60 tkr i inom EU. Vill gärna förbereda mig på mail från dem om priset är orimmligt bra.
Du hittar listpriser i SEK på både Rolex.com och nymans.

Edit - såg nu att det rör sig om den tidigare referensen. My bad.

Senast ändrad:

Att hitta ett listpris blir ju lurigt eftersom modellen är ersatt av 12-serien.
Så det är ju snarare en fråga om hur senaste prisjusteringen på nuvarande sortiment fått/får effekt på en äldre generation på andrahandsmarknaden.
Jag har svårt att se att det redan nu skulle justerats upp nämnvärt )men självklart kommer det finnas säljare som försöker göra ett extra påslag). Men med det sagt blir det ju ett utmärkt tillfälle för exempelvis Mywatch att göra en fuling och luta sig mot det.
Jag hade avstått och letat ny säljare.

116200 listade 62.850 kr när den togs ur sortimentet.

Att hitta ett listpris blir ju lurigt eftersom modellen är ersatt av 12-serien.
Så det är ju snarare en fråga om hur senaste prisjusteringen på nuvarande sortiment fått/får effekt på en äldre generation på andrahandsmarknaden.
Jag har svårt att se att det redan nu skulle justerats upp nämnvärt )men självklart kommer det finnas säljare som försöker göra ett extra påslag). Men med det sagt blir det ju ett utmärkt tillfälle för exempelvis Mywatch att göra en fuling och luta sig mot det.
Jag hade avstått och letat ny säljare.

Tack för input!

Har fått en bekräftelse som inte nämner deras förbehåll så jag utgår från att de lämnat accept. Vill de höja priset kommer jag driva det till KO av ren principsak. Men hoppas istället på att jag blir ägare av klockan närmsta veckorna

Lite frustrerad. Missade en DD 118238 i 18 ct guld som gick på Auktion i dag. Klart över min budget men tror ändå att priset
var riktigt bra, tot ca 150 k inkl guldlänk. Nåväl, då slipper jag sälja övr klockor som hade varit fallet.
Blev iaf en Breitling B-1 till samlingen.
PS, -hoppas att det var ngn av er där ute som lade vantarna på Rolexen....:)
Vilken klocka var det? :)

Ögla på låset till Datejust har gått sönder!
Kan nån löda eller måste låset bytas? Man vill ju helst inte bland olika delar på en gammal, -79
Tacksam för tips!
Clasp.jpg

Tillbaka
Topp