• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Troje

Omega
Nyinköpt idag, så bra!!!

IMG_0687.JPG
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
IMG_3268.png
IMG_3268.png
Köpte en sprillans ny på Nymans, är riktigt nöjd. Finishen har blivit högre jämfört med föregående generation upplever jag. Fast jag funderar på exakt samma klocka fast med Jubilee-länken, gillar den gubbiga stil. Någon som vill byta? :p
Intressant. Var ligger skillnad gentemot 116234 som du upplever det? Har inte hört detta någonstans tidigare men det behöver ju inte betyda att det inte stämmer.
 

Alpftr

Omega
2-Faktor
köpte den nya versionen 126233 för 3 månader sedan sprillans ny för 88 :D

köpte även en likadan som i annonsen för några år sedan för typ 66

men denna är löjligt dyr
Har fortsatt att kika och funderar på om de 93' (nu 88') verkligen är för dyrt?
Finns ju ingen som är billigare om man kollar t.ex Chrono 24?
Av ren nyfikenhet vore det därför intressant att veta varför ni anser att den är för dyr?
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Förmodligen världens snyggaste klocka. :hungry: Är det superjubilee på den? Har den nyaste varianten snabbjustering i låset istället? Vilket av de låsvarianterna föredrar du? Man kanske skulle sikta på en begagnad om x antal år... :hungover:
Ja, den är riktigt fin! Funkar vid nästan alla tillfällen :) Ja, superjubilee på min. Jag har bara provat den nya varianten snabbt hos AD så jag är kanske inte helt rätt person att svara på frågan men jag skulle utan tvekan valt superjubilee om jag ställdes inför valet igen. Hidden clasp värderar jag mycket mycket högre än snabbjustering.
 

Man

Rolex
Ja, den är riktigt fin! Funkar vid nästan alla tillfällen :) Ja, superjubilee på min. Jag har bara provat den nya varianten snabbt hos AD så jag är kanske inte helt rätt person att svara på frågan men jag skulle utan tvekan valt superjubilee om jag ställdes inför valet igen. Hidden clasp värderar jag mycket mycket högre än snabbjustering.
Tack för svar! Otroligt fin. Behövde du vänja dig vid storleken ett tag? (Jag har för ett tag sedan gått från att använda 43mm till 39,5mm. Antar att 36mm kan kännas smått?)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Tack för svar! Otroligt fin. Behövde du vänja dig vid storleken ett tag? (Jag har för ett tag sedan gått från att använda 43mm till 39,5mm. Antar att 36mm kan kännas smått?)
Tack själv! Med undantag för en Panerai har jag uteslutande burit klockor i storleken 36-40 mm så jag hade inga problem att vänja mig. Gillar den klassiska storleken på 36 mm, jag hade inte kunnat köpa en DJ på 41 mm.
 
  • Like
Reactions: Man

Troje

Omega
Tack själv! Med undantag för en Panerai har jag uteslutande burit klockor i storleken 36-40 mm så jag hade inga problem att vänja mig. Gillar den klassiska storleken på 36 mm, jag hade inte kunnat köpa en DJ på 41 mm.
Skulle även säga att denna version av DJ 36mm bärs mycket stort med tanke på de bredare bandhornen. Även en ljusare tavla gör att klockan upplevs större. Denna DJ skulle jag säga upplevs som minst en 38mm klocka av annat fabrikat.
 

wanstahl

Cartier
Någon som har tips på jubilee (Något no name eller liknande) som passar till äldre DJ, exempelvis 16030. Beställde ett trevligt men var dessvärre för tight för att få in pinsen. Tack på förhand! :)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Kan inte mer än att instämma. Detta är en helt underbar version av DJ. Innan gårdagens köp har det inte varit konkurrens om handledstid med min Explorer 114270 . Men nu är inget alls lika självklart. I min bok är denna DJ till och med mer mångsidig än en 36mm Explorer.
Kul! Jag har en 114270 i samlingen jag med och det är, precis som du säger hård konkurrens :)
 

LJoakim

Breitling
Hej!
Står i ropet att köpa min första "riktiga" klocka och är ute efter en 1601 vintage DJ. Var på väg att köpa denna idag men den blev såld framför ögonen på mig.
(
)

Dock hade de även denna:
(
)
som verkar identisk bortsett från jubileelänken där loggan är placerad på olika ställen. Är detta ett bra köp för 32000 SEK?
Här är klockan på Chrono24: https://www.chrono24.com/rolex/1601...k-bezelbox--id14233587.htm?checkoutId=2025960
Jag har gjort så god research jag kan och frågat om orginaldelar och hur väl den håller tiden. Detta verkar bra. Försäljaren har även gott rykte enligt recensionerna som är många. Är det något mer jag borde ta reda på?
Tack på förhand!
 

Troje

Omega
Det håller jag dock inte med om. Jag gillar o bär klockor i 36-39 spannet o skulle nog säga att DJn bär som den 36 den är. Min är dessutom vit och den känns bra men inte särskilt stor. Har också en Stowa Marine i 36 som verkligen är stor i jämförelse. DEN bär som en 38,5 typ...

I min bok bär den DJ som jag refererade till (116234) definitivt större än de 36mm som specas. Men det är min uppfattning... :)
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Hej!
Står i ropet att köpa min första "riktiga" klocka och är ute efter en 1601 vintage DJ. Var på väg att köpa denna idag men den blev såld framför ögonen på mig.
(
)

Dock hade de även denna:
(
)
som verkar identisk bortsett från jubileelänken där loggan är placerad på olika ställen. Är detta ett bra köp för 32000 SEK?
Här är klockan på Chrono24: https://www.chrono24.com/rolex/1601...k-bezelbox--id14233587.htm?checkoutId=2025960
Jag har gjort så god research jag kan och frågat om orginaldelar och hur väl den håller tiden. Detta verkar bra. Försäljaren har även gott rykte enligt recensionerna som är många. Är det något mer jag borde ta reda på?
Tack på förhand!
Jag har handlat från den säljaren 2 ggr och de har varit väldigt hjälpsamma båda gångerna. Om just den är ett bra köp eller ej är jag inte rätt man att svara på dock, men den ser väl fin ut? Kanske aningen hårt polerad på claspen? Är väl inte hela världen kanske men. Att klockan håller tiden bra nu betyder inte nödvändigtvis att den gör den om en vecka, så ha alltid med kostnaden för en service i din budget när du köper en gammal klocka utan servicehistorik :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
I min bok bär den DJ som jag refererade till (116234) definitivt större än de 36mm som specas. Men det är min uppfattning... :)
Absolut! Jag gör inte anspråk på att ha rätt men många refererar till DJn att den bär stort men jag vill bara väga upp bilden lite. Det finns som sagt 36or som känns betydligt större, och jag har haft flera 38or som alla känns tydligt större än DJ så i min bok är det lite önsketänkande från dom som egentligen skulle vilja att den var en 38a. Jag hade gärna sett att den var någon mm till i både dia o l2l men tycker den är helt OK.
 
Topp