• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Jag har handlat från den säljaren 2 ggr och de har varit väldigt hjälpsamma båda gångerna. Om just den är ett bra köp eller ej är jag inte rätt man att svara på dock, men den ser väl fin ut? Kanske aningen hårt polerad på claspen? Är väl inte hela världen kanske men. Att klockan håller tiden bra nu betyder inte nödvändigtvis att den gör den om en vecka, så ha alltid med kostnaden för en service i din budget när du köper en gammal klocka utan servicehistorik :)
Hej! tack för svar :) Ja, jag har förstått att det lätt kan bli en kostsam service kort inpå köpet. Hur är det generellt sätt efter att man har fått hem klockan. Bör jag få ett äkthetsintyg här i Sverige eller räcker deras? Borde jag serva den direkt trots att den går bra?

Hej! tack för svar :) Ja, jag har förstått att det lätt kan bli en kostsam service kort inpå köpet. Hur är det generellt sätt efter att man har fått hem klockan. Bör jag få ett äkthetsintyg här i Sverige eller räcker deras? Borde jag serva den direkt trots att den går bra?
Kan bara svara för mig själv men personligen hade jag inte servat den förens den faktiskt krånglar. Att låta utfärda äkthetsintyg brukar jag inte göra, men det är väl en smaksak.

Tänker du bara äkthetsintyg eller ett värderingsintyg? Det sistnämnda kan ju behövs (värt att fråga sitt försäkringsbolag) om man har/eller kommer skaffa en utökad hemförsäkring som täcker klockan.

Tänker du bara äkthetsintyg eller ett värderingsintyg? Det sistnämnda kan ju behövs (värt att fråga sitt försäkringsbolag) om man har/eller kommer skaffa en utökad hemförsäkring som täcker klockan.
Okej, bör man skaffa dessa samtidigt hos samma AD? Äkthetsintyg har jag fått från säljaren (swissonly) på C24. Dock vad jag förstår så är de inte en certifierad AD, kan de då ge ut ett äkthetsintyg? Köpte den idag men i och med att det är min första "riktiga" klocka så vet jag inte exakt vad jag bör göra när jag får den.
Tacksam för alla tips :)

Den här frågan har kanske varit uppe förut men jag vill höra er åsikt.

Vad säger publiken om 126200? Vad är fördelarna gentemot 116200?

Okej, bör man skaffa dessa samtidigt hos samma AD? Äkthetsintyg har jag fått från säljaren (swissonly) på C24. Dock vad jag förstår så är de inte en certifierad AD, kan de då ge ut ett äkthetsintyg? Köpte den idag men i och med att det är min första "riktiga" klocka så vet jag inte exakt vad jag bör göra när jag får den.
Tacksam för alla tips :)

Grattis till köpet :) Kan tyvärr inte hjälpa sig angående äkthetsintyget. Min uppfattningen är att det är en väletablerad säljare med goda betyg varpå jag inte hade känt ett behov av att att verifiera äktheten. Hade jag varit du hade jag dock tagit ett snack med mitt mitt försäkringsbolag (ofta ingår ett belopp för lösöre i hemförsäkring) så man säkerställer att man har rätt underlag ifall nögot händer.

Jag har frågat här tidigare :) Du har ett nyare urverk med längre gångreserv sen kan man väll göra mikrojusteringnar med de nya armbandet. Valde dock själv en 116200 fördelarna där är ju att man kan få superjubilee samt större utbud av tavlor. Sen tycker jag om rälsen på 116200.

Grattis till köpet :) Kan tyvärr inte hjälpa sig angående äkthetsintyget. Min uppfattningen är att det är en väletablerad säljare med goda betyg varpå jag inte hade känt ett behov av att att verifiera äktheten. Hade jag varit du hade jag dock tagit ett snack med mitt mitt försäkringsbolag (ofta ingår ett belopp för lösöre i hemförsäkring) så man säkerställer att man har rätt underlag ifall nögot händer.

Jag har frågat här tidigare :) Du har ett nyare urverk med längre gångreserv sen kan man väll göra mikrojusteringnar med de nya armbandet. Valde dock själv en 116200 fördelarna där är ju att man kan få superjubilee samt större utbud av tavlor. Sen tycker jag om rälsen på 116200.
Stort tack!
Precis fått hem den och utvändigt ser allt väldigt bra ut. Lite skeptisk över att den växlar datum ca 7-8 minuter innan den slår tolv. Är detta någonting att se upp för?
Kan skicka upp ett par bilder om ni är intresserad :)

kör själv nya modellen pga att boetten hr mer slimmade horn. Bättre urverk ( kan lägga från sig klockan på fredagen och ta upp på måndagen och den har inte stannat..) gillar nya svarta tavlan, microjustering av länk, otroligt praktiskt. Samt att den skippar rälsen och får längre stavindex.

Upp med tråden på förstasidan, det är ju ändå fredag....
EC74B212-2FC0-46E8-A5B9-CBDEB5B54EA8.jpeg

kör själv nya modellen pga att boetten hr mer slimmade horn. Bättre urverk ( kan lägga från sig klockan på fredagen och ta upp på måndagen och den har inte stannat..) gillar nya svarta tavlan, microjustering av länk, otroligt praktiskt. Samt att den skippar rälsen och får längre stavindex.
Kul med ett svar från någon som faktiskt har en. Den verkar inte vara särskilt vanlig (ännu). Är det lång väntetid på just den modellen?

Kul med ett svar från någon som faktiskt har en. Den verkar inte vara särskilt vanlig (ännu). Är det lång väntetid på just den modellen?

Vet inte, tror de några tavlor/varianter finns i butik att köpa. Men svart/blå på jubilee kanske är lite mer efterfrågad och ha lev.tid.

Stora nackdelen är annars priset, som blivit justerat i omgångar. Tror det kostade runt 65 när den släpptes men idag får man ge närmare 90? Kan ha fel. Då är det kanske mer "prisvärt" med en äldre DJ. Kan dock inte förse att det är förbaskat bra klocka..

Jag jagar klocka åt min flickvän (DJ 26mm) som verkar lite halvsvårt att få tag på i vettigt skick. Har scannat KS samt C24 och ett tag och har nu ett accepterat bud på en 69173 från 1990 inkl papper och box.

Mina två frågor. Vad vet ni om modellen som sådan (69173) som är värt att känna till samt ser ni med ett än mer tränat öga något konstigt med klockan i fråga? https://www.chrono24.com/rolex/lady-datejust--id13572251.htm?checkoutId=2036541&showAll=1

Tänkte fråga om ev. servicehistorik men antar att det är där stora chansningen ligger..

Stort tack på förhand!

Går det att sätta dit en hidden clasp på en äldre date just 36mm. Älskar klockan och vill inte byta mot en nyare date just, men armbandet älskar jag på den nya. Kan man göra det utan att byta hela länken? Dvs bara byta spännet till en hidden clasp?

Jag håller med här.
Jag ser också fördelarna med 1162** jämfört med den nyare, jag tycker tavlorna är finare. Framförallt just rälsen.
Sen vore det väl alltid trevligt med en extra dag Power reserve, men jag ser inte att det skulle vara nödvändigt. Skaka klockan en minut på lördagen eller ta den på dig när du sitter hemma framför tv:n (eller annan icke klockförstörande syssla) en timme så har du rådigt bot på den boten, om du tänkt använda den i veckorna och låta den ligga över helgen.
Sen är ju superjubilee betydligt mycket snyggare än den fula claspen (på en såpass dressig klocka som DJ) - skillnad på tex en sprtmodel som GMT.
Konsten att kläupp en pyjamasbralla och sliten tishirt.

541FCB88-4944-4B8E-912B-47C2324F404D.jpeg

Burit samma i typ 2.5 år, dock på superjubilee. Mycket trevlig klocka!
Tröttnade lite på de romerska siffrorna dock och funderade/funderar på om jag ska skaffa hwm den igen och byta tavla och visare till en silverfärgad stick dial. En aning cleanare.
Men jag vet inte, det är mycket man vill ha, men tyvärr går inte mina lottorader in så det är mindre aom köps!

Jag håller med här.
Jag ser också fördelarna med 1162** jämfört med den nyare, jag tycker tavlorna är finare. Framförallt just rälsen.
Sen vore det väl alltid trevligt med en extra dag Power reserve, men jag ser inte att det skulle vara nödvändigt. Skaka klockan en minut på lördagen eller ta den på dig när du sitter hemma framför tv:n (eller annan icke klockförstörande syssla) en timme så har du rådigt bot på den boten, om du tänkt använda den i veckorna och låta den ligga över helgen.
Sen är ju superjubilee betydligt mycket snyggare än den fula claspen (på en såpass dressig klocka som DJ) - skillnad på tex en sprtmodel som GMT.

Burit samma i typ 2.5 år, dock på superjubilee. Mycket trevlig klocka!
Tröttnade lite på de romerska siffrorna dock och funderade/funderar på om jag ska skaffa hwm den igen och byta tavla och visare till en silverfärgad stick dial. En aning cleanare.
Men jag vet inte, det är mycket man vill ha, men tyvärr går inte mina lottorader in så det är mindre aom köps!

Klurar lite i samma banor. Vit tavla med vanliga index ihop med andra visare lockar absolut som komplement. Problemet är väl att det blir lite väl likt. Är inte lika sugen på blå eller svart tavla. Den silvriga blir ju ett bra mellanting men då är det just en inte 100%-ig lösning aå jag kommer inte riktigt vidare.

Edit: stavar som en kratta.

Hej! Förutom de klassiska begagnade sidorna vart skulle ni rekommenderar att man söker för att få tag på extra länkar till en äldre rolex länk?
I detta fallet är det 15.5mm i stål Jubilee till en rolex datejust.
Mvh

Tillbaka
Topp