bale
Basic
Trevlig bit, även i blå silver dial känns mer uppmuntrande till våren och sommaren faktiskt för min del. Blå känns alltid safe.Snygg! Den modellen med blå tavla är min drömklocka
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Trevlig bit, även i blå silver dial känns mer uppmuntrande till våren och sommaren faktiskt för min del. Blå känns alltid safe.Snygg! Den modellen med blå tavla är min drömklocka
Hej! Någon som har koll på om en 16013 dial passar till en 16220? [/QUOTE
Ja det passar.
Om den är trycktestad ska det ju fungera, men jag skulle ändå avstå om det är en pleximodell.Bada med en Rolex Date 15010, är det ok eller något man absolut skall avstå?
Vad tog dom för länkbiten?
Vill bara tipsa för er med hidden clasp på er DJs. Jag äger en 116234 och igår var jag nere hos Engströms Ur i Jönköping (på vinst eller förlust). Detta för att se om det fanns länkbitar av annan storlek, då jag har haft svårt att få klockan att sitta som jag önskar.
De hade faktiskt länkbitar i lager om storleken 1,5 (se bild) och efter detta sitter nu klockan som en smäck!! Återigen stort tack Engströms Ur för grym service!
För referens har jag köpt begagnat för 300-500kr, dock några år sedan...Vad tog dom för länkbiten?
Strax över 1000-lappen när jag köpte sist!Vad tog dom för länkbiten?
Vad tog dom för länkbiten?
Fräsch, men viss risk att tavlan är ommålad.Då doppar man fötterna lite i stålrolex... 16000 med knallvit tavla vilket inte verkar så vanligt.
Då får du förtydliga. Jag anser mig kunna se sådant rätt bra och bedömt att den är reko. Men eftersom den är så knallvit har jag också bett några vänner bedöma den och fått samma bedömning där.Fräsch, men viss risk att tavlan är ommålad.
Dels den knallvita färgen, men även indexen. Fet 6 och 9 brukar finnas till 160x. Jag hade själv en 1603 med ommålad vit tavla. Reagerar också på datumet. Brukar Rolex 1 or se ut så? Anledning till att jag skriver detta är att ge en heads up, inte för att vara taskig.Då får du förtydliga. Jag anser mig kunna se sådant rätt bra och bedömt att den är reko. Men eftersom den är så knallvit har jag också bett några vänner bedöma den och fått samma bedömning där.
Tog det inte för taskighet, men tycker man måste förklara så man kan göra ngt av infon.Dels den knallvita färgen, men även indexen. Fet 6 och 9 brukar finnas till 160x. Jag hade själv en 1603 med ommålad vit tavla. Reagerar också på datumet. Brukar Rolex 1 or se ut så? Anledning till att jag skriver detta är att ge en heads up, inte för att vara taskig.
Oj då, köpt av Kaplans. Min kom från Italien så det var ju mer shady. Tyckte våra lumepluppar var väldigt lika. Dr Watch sågade min tavla när jag skulle serva den. Syns på baksidan av tavlan.Tog det inte för taskighet, men tycker man måste förklara så man kan göra ngt av infon.
Den knallvit färgen gjorde mig såklart misstänksam, men då jag upplevde text perfekt (svagt upphöjd och blank i tillägg till rätt typsnitt och tjocklek etc). Minutindex verkar jämna och raka vilket också brukar vara en tell. Färgen jämn och fin, och lumen är tritium (kollat black light). Vidare finns svag korrission på tavlan intill glasringen. Ska försöka ta fler bilder så kan gärna fler få ge sin åsikt. Om den är ommålad blir jag lite rädd faktiskt... Har ångerrätt (Kaplans) så löser sig isf.
Lumen reagerar som tritium under black light. Kan såklart relumas med tritium men vanligaste är nog luminovaOj då, köpt av Kaplans. Min kom från Italien så det var ju mer shady. Tyckte våra lumepluppar var väldigt lika. Dr Watch sågade min tavla när jag skulle serva den. Syns på baksidan av tavlan.
Vi bjuder in @acce1999. Han brukar ha stenkoll på DJ.
Kollat snabbt men ska fortsätta gräva.Oj då, köpt av Kaplans. Min kom från Italien så det var ju mer shady. Tyckte våra lumepluppar var väldigt lika. Dr Watch sågade min tavla när jag skulle serva den. Syns på baksidan av tavlan.
@Aurum brukar ha bra känsla för tavlor. Kanske kan bidra?Kollat snabbt men ska fortsätta gräva.
1: fet 6 och 9a finns på massor av 16000 - bara att kolla bilder på Google
2: Se bild nedan med vad jag menar med texten (blank och upphöjd). Jag har sett och dömt ut många redials men har då aldrig sett ngn med såhär bra text
3: 1an ser jag inget knas med. Liknar den på min DD. Sedan skiljer ju sig Datumskivorna åt genom åren, och denna har plexi så blir ju lite förvrängt med repor etc.
4: Att en tavla är knallvit är ju orsak till försiktighet men inte i sig ett bevis. Denna 16000 har för visso annan tavla men knallvit och från läns handlare (som enligt texten sålt fler knallvit DJs).
5: Att det är svag korrission i tavelkanten borde tala för dess orördhet
6: Klockan var enligt min bedömning orörd i övrigt under en lång tid innan jag köpte då den är repig, och hade jätterepigt plexi, samt en rejält slitigt och rassligt jubilee. Så att tavlan skulle vara ommålad nyligen (för kan inte tro att man målade om tavlor med denna precision för ett antal år sedan) känns rätt orimligt.
Och en bild som bara är trevlig
Kollat snabbt men ska fortsätta gräva.
1: fet 6 och 9a finns på massor av 16000 - bara att kolla bilder på Google
2: Se bild nedan med vad jag menar med texten (blank och upphöjd). Jag har sett och dömt ut många redials men har då aldrig sett ngn med såhär bra text
3: 1an ser jag inget knas med. Liknar den på min DD. Sedan skiljer ju sig Datumskivorna åt genom åren, och denna har plexi så blir ju lite förvrängt med repor etc.
4: Att en tavla är knallvit är ju orsak till försiktighet men inte i sig ett bevis. Denna 16000 har för visso annan tavla men knallvit och från känd handlare (som enligt texten sålt fler knallvit DJs).
5: Att det är svag korrission i tavelkanten borde tala för dess orördhet
6: Klockan var enligt min bedömning orörd i övrigt under en lång tid innan jag köpte då den är repig, och hade jätterepigt plexi, samt en rejält skitigt och rassligt jubilee. Så att tavlan skulle vara ommålad nyligen (för kan inte tro att man målade om tavlor med denna precision för ett antal år sedan) känns rätt orimligt.
Och en bild som bara är trevlig
@ANALOGUEOj då, köpt av Kaplans. Min kom från Italien så det var ju mer shady. Tyckte våra lumepluppar var väldigt lika. Dr Watch sågade min tavla när jag skulle serva den. Syns på baksidan av tavlan.
Det är den ja@ANALOGUE
Undrar om inte jag har en sådan där tavla i bankfacket... den var créme när jag köpte den... men är nu kritvit efter flera år i mörker... suck (ville ju ha den crémefärgad). Ska se om jag har några foton sparade. Lite stök att komma till bankfacket. Jag såg f ö 16000:an på Kaplans (utgår att det är den). Noterade inget konstigt med den. Men kan gvs ha fel.
Hittade gamla foton nyss. Nej, jag har en annan tavla. Den är matt vit. Men likväl. 16000 med vit tavla är mkt trevligt!Det är den ja
Tack!
Är det vit täckande färg eller är den typ anodiserad som typ alla andra färger är? Har lysmassan en blank yta eller är den matt?@Aurum brukar ha bra känsla för tavlor. Kanske kan bidra?
Förstår inte riktigt första frågan. Skulle säga matt lume. Ser ut som den brukarÄr det vit täckande färg eller är den typ anodiserad som typ alla andra färger är? Har lysmassan en blank yta eller är den matt?
Ser den metallisk ut? Täckande färg eller elektropläterad? Om du aldrig har funderat på det kan du googla anodisering och andra ytbehandlingstekniker.Förstår inte riktigt första frågan. Skulle säga matt lume. Ser ut som den brukar
Då ser den nog inte anodiserad ut, men ser inte heller klassiskt ommålad ut.Ser den metallisk ut? Täckande färg eller elektropläterad? Om du aldrig har funderat på det kan du googla anodisering och andra ytbehandlingstekniker.
Syftar endast på vilken teknik man använt för att färga in tavlan. Aldrig funderar på varför riktigt svarta och vita tavlor alltid är målade? Man kan inte få dem riktigt vita eller svarta genom oxidation/anodisering/elektroplätering. När man målar ser man att detaljerna försvinner i tavlans strukturer. Kolla på lite äldre ROs, stor skillnad när de är målade eller oxiderade.Då ser den nog inte anodiserad ut, men ser inte heller klassiskt ommålad ut.
Ser ingen ojämnheter i tryck, och den upphöjda blanka texten känns orimligt för redial.
Nedan syns korrissionen på tavlan
Ok. Tack! Då tror du den är ommålad? Eller bara målad som original? Ska försöka kika med lupp igenSyftar endast på vilken teknik man använt för att färga in tavlan. Aldrig funderar på varför riktigt svarta och vita tavlor alltid är målade? Man kan inte få dem riktigt vita eller svarta genom oxidation/anodisering/elektroplätering. När man målar ser man att detaljerna försvinner i tavlans strukturer. Kolla på lite äldre ROs, stor skillnad när de är målade eller oxiderade.