• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Vet inte vad du menar med slipningen, men den har ju fått sig en eller flera rejäla omgångar med en polertrissa. Ser riktigt tråkig ut på den bilden.
Poleringen* då. Tycker den ser väldigt fin ut jämfört med mycket annan vintage från tidigt 70-tal men förstår vad du menar :) tack för input!

@ANALOGUE , jag hade missat denna diskussion och även att du hade en ny klocka (jag har inte varit så aktiv sista tiden). Med det sagt så reagerade jag i morse när jag såg din klocka i Dagens Vintage och tänkte genast - Ommålad! Det väldigt vita, ojämn text, minuträlsen och färg upp på kronan?
934F4BFB-4BE7-427D-A535-865534C0A219.jpeg

Nu när jag sett fler bilder, speciellt på texten så blir jag betydligt mindre övertygad om ommålad. Kan vara repiga glaset och glasets förvrängning som påverkar bilden och detaljerna. Har du hittat någon annan likadan tavla som referens?

Försökte ta bilder genom luppen (med iskallt ledljus)... Inte så lätt och har nog aldrig sett bilder på en gammal dj i lupp så vet inte riktigt hur jag ska värdera det heller...
IMG_20200305_114333.jpg
IMG_20200305_114307.jpg
IMG_20200305_113334.jpg

Hittade denna som verkar vara typ identisk? Samma år och allt...
Screenshot_20200305_115210.jpg

Annan tavla men lika kritvit.
Screenshot_20200305_115453.jpg

Och en närbild men ej genom lupp på min.
IMG_20200305_120657.jpg

Senast ändrad:
Kollat snabbt men ska fortsätta gräva.
1: fet 6 och 9a finns på massor av 16000 - bara att kolla bilder på Google
2: Se bild nedan med vad jag menar med texten (blank och upphöjd). Jag har sett och dömt ut många redials men har då aldrig sett ngn med såhär bra text
IMG_20200302_085749.jpg

3: 1an ser jag inget knas med. Liknar den på min DD. Sedan skiljer ju sig Datumskivorna åt genom åren, och denna har plexi så blir ju lite förvrängt med repor etc.
IMG_20200221_075636_319.jpg
IMG_20200217_113143_564.jpg

4: Att en tavla är knallvit är ju orsak till försiktighet men inte i sig ett bevis. Denna 16000 har för visso annan tavla men knallvit och från känd handlare (som enligt texten sålt fler knallvit DJs).
Screenshot_20200302_091049.jpg

5: Att det är svag korrission i tavelkanten borde tala för dess orördhet
6: Klockan var enligt min bedömning orörd i övrigt under en lång tid innan jag köpte då den är repig, och hade jätterepigt plexi, samt en rejält skitigt och rassligt jubilee. Så att tavlan skulle vara ommålad nyligen (för kan inte tro att man målade om tavlor med denna precision för ett antal år sedan) känns rätt orimligt.
IMG_20200226_133221.jpg

Och en bild som bara är trevlig :)
IMG_20200302_085643.jpg

Försökte ta bilder genom luppen (med iskallt ledljus)... Inte så lätt och har nog aldrig sett bilder på en gammal dj i lupp så vet inte riktigt hur jag ska värdera det heller...
IMG_20200305_114333.jpg
IMG_20200305_114307.jpg
IMG_20200305_113334.jpg

Hittade denna som verkar vara typ identisk? Samma år och allt...
Screenshot_20200305_115210.jpg

Annan tavla men lika kritvit.
Screenshot_20200305_115453.jpg

Och en närbild men ej genom lupp på min.
IMG_20200305_120657.jpg
@URsinne brukar väl vara duktig på att se om tavlor är ommålade eller ej?
Hade varit skönt att landa i ngt. Blir ju lite trist att bara granska tavlan varje gång jag tar på klockan...

@URsinne brukar väl vara duktig på att se om tavlor är ommålade eller ej?
Hade varit skönt att landa i ngt. Blir ju lite trist att bara granska tavlan varje gång jag tar på klockan...
Nja... skulle inte döma ut den. Kan inte se att färgen kommit på kronan, glaset kanske förvillar för det är väl lite smårepor på det? Vit är den men inget särskilt jag kan se som gör mig misstänksam. Visst kan den vara ommålad men då är det väldigt bra arbete isf tycker jag.

Senast ändrad:
Nja... skulle inte döma ut den. Kan inte se att färgen kommit på kronan, glaset kanske förvillar för det är väl lite smårepor på det? Vit är den men inget särskilt jag kan se som gör mig misstänksam. Visst kan den vara ommålad men då är det väldigt bra arbete isf tycker jag.
Ok tack!
Ja glaset är ju plexi så rätt gott om repor. Kollat med lupp och kan absolut inte se ngn färg på kronan. Den är ju kritvit och det gjorde mig också skeptisk men tycker mig fått en skaplig känsla för att se ommålade tavlor och kan, precis som du, inte se ngt som egentligen talar för redial. I princip finns väl alltid risken att en tavla är renoverad.
Tack för input!

Jag funderar på att köpa en (vintage) Datejust, tyvärr verkar det inte vara så lätt att göra rätt för den oerfarne.

Jag undrar om någon här kanske har en bra guide för en nybörjare i Datejust världen som jag kan förkovra mig i?

Jag funderar på att köpa en (vintage) Datejust, tyvärr verkar det inte vara så lätt att göra rätt för den oerfarne.

Jag undrar om någon här kanske har en bra guide för en nybörjare i Datejust världen som jag kan förkovra mig i?
Läs i denna tråden och Rolex tråden samt läs på kring modellerna och köp säljaren

Ännu ett besök hos AD för att prova ut storlek inför mitt första klockköp. Har länge velat mellan 36 och 41mm. Idag bestämde jag mig för en 126334 med rhodium tavla och lade en beställning. Nu återstår bara den eviga väntan tills den faktiskt är min....

Bilagor

• 8452AEBF-7B61-4193-8485-4BB73C0CAD9C.jpeg
    8452AEBF-7B61-4193-8485-4BB73C0CAD9C.jpeg
    343.8 KB · Visningar: 6
@Derix
Vi diskuterade ju din tavla i vintageavdelningen.
Jag är tämligen övertygad om att den är ommålad, men då du nu en vecka senare säljer den vidare (betydligt dyrare än fastpriset på Tratten) utan att nämna det har du kanske hittat bättre info?
Vissa lumepluppar väldigt off och kritvita. Strecket runt tavlan har jag aldrig sett på en sådan här tavla (enbart med struktur). Texten är tunn och lite konstig. E i Datejust som verkar helt fel. Mellanrummen mellan bokstäverna i Datejust också knast. Står typ D A T EJ U ST. Mellanrummen vid texten nere på tavlan är för stora och texten allmänt knas.

32629C1D-2B46-47F8-80E7-4A514FD0BDB1.jpeg
Rolex-Datejust-36-Steel-White-Gold-Grey-Dial-Mens-Watch-16234_21960_F.jpg
Screenshot_20200301_000131.jpg
Screenshot_20200301_000102.jpg

Senast ändrad:
@Derix
Vi diskuterade ju din tavla i vintageavdelningen.
Jag är tämligen övertygad om att den är ommålad, men då du nu en vecka senare säljer den vidare (betydligt dyrare än fastpriset på Tratten) utan att nämna det har du kanske hittat bättre info?
Vissa lumepluppar väldigt off och kritvita. Strecket runt tavlan har jag aldrig sett på en sådan här tavla (enbart med struktur). Texten är tunn och lite konstig. E i Datejust som verkar helt fel. Mellanrummen mellan bokstäverna i Datejust också knast. Står typ D A T EJ U ST. Mellanrummen vid texten nere på tavlan är för stora och texten allmänt knas.

32629C1D-2B46-47F8-80E7-4A514FD0BDB1.jpeg
Rolex-Datejust-36-Steel-White-Gold-Grey-Dial-Mens-Watch-16234_21960_F.jpg
Screenshot_20200301_000131.jpg
Screenshot_20200301_000102.jpg
Jag har pratat med fler personer som inte varit av åsikten att tavlan skulle vara ommålad. Just därför nämner jag inte det utan låter, precis som jag skrev i annonsen, bilderna tala för skicket. Som framgår i diskussionen ovan så verkar du också vara osäker på ommålade tavlor, därför tog jag inte ditt ord på det.

Jag har pratat med fler personer som inte varit av åsikten att tavlan skulle vara ommålad. Just därför nämner jag inte det utan låter, precis som jag skrev i annonsen, bilderna tala för skicket. Som framgår i diskussionen ovan så verkar du också vara osäker på ommålade tavlor, därför tog jag inte ditt ord på det.
Fast jag skriver ju att jag anser mig ganska duktig på det. Lägger sedan fram bevisning för min tro och frågar de jag anser kunniga. Och dessa verkar ju primärt tycka som jag ang min tavla...

@URsinne @Aurum får gärna uttala sig.
@Weberg hade ju en teori om avståndet mellan bokstäverna som ju är allt annat än jämnt på tex Datejust.

Jag skänker 500 till BCF om den tavlan är orörd.

Fast jag skriver ju att jag anser mig ganska duktig på det. Lägger sedan fram bevisning för min tro och frågar de jag anser kunniga. Och dessa verkar ju primärt tycka som jag ang min tavla...

@URsinne @Aurum får gärna uttala sig.
@Weberg hade ju en teori om avståndet mellan bokstäverna som ju är allt annat än jämnt på tex Datejust.

Jag skänker 500 till BCF om den tavlan är orörd.
Jag köper ditt resonemang och är tacksam om fler tittar på det. Här är en dagsfärsk bild.
IMG_20200309_064527.jpg

Fast railen har jag sett förut. Ett exempel:
E7806FB1-D6DF-4B59-B2AB-017A4801DB91.jpeg
Jag gjorde lite letande men kunde bara hitta en till med likadan tavla: https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=726009
Den information jag har fått angående ommålade tavlor är att de brukar ha solid färg, inte denna färg som påverkas av ljuset (sunburst). Fick höra det av en urmakare/handlare som har jobbat med Rolex sedan 80-talet.
Kanske är korrekt trots allt? Överlämnar frågan till någon med bättre koll.

Tillbaka
Topp