• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Ok. Tack! Då tror du den är ommålad? Eller bara målad som original? Ska försöka kika med lupp igen
Tror inte jag kan avgöra det tyvärr, falska ser så bra ut och kan inte alla varianter på tryck. Hade typ inte vågat köpa en vit- eller svart-målad. Inte intresserad av att köpa själv så har inte engagerat mig så mycket.

Tror inte jag kan avgöra det tyvärr, falska ser så bra ut och kan inte alla varianter på tryck. Hade typ inte vågat köpa en vit- eller svart-målad. Inte intresserad av att köpa själv så har inte engagerat mig så mycket.
Får nog ta den till Kaplans och be ngn klockkunnig ge sin syn. Känns helt sjukt om den är ommålad men man kan väl sällan vara 100.. Men om den är ommålad är det den bästa jag sett... Inget kladd eller lim vid index. Superfint tryck och allt annat jag nämnt som talar för reko

Får nog ta den till Kaplans och be ngn klockkunnig ge sin syn. Känns helt sjukt om den är ommålad men man kan väl sällan vara 100.. Men om den är ommålad är det den bästa jag sett... Inget kladd eller lim vid index. Superfint tryck och allt annat jag nämnt som talar för reko
Fast egentligen är det inte så sjukt att man kan göra fina tryck idag? Kunde man det förr så varför skulle man inte kunna göra det idag? En fin DJ-tavla är ju ändå värd tusenlappar och det finns miljoner DJs på marknaden. Finns utrymme för vettig tryckutrustning. Med det sagt ser jag inget fel på din tavla så där vill jag inte uttala mig.

Kolla @marlun ex DJ. Ser väldigt bra ut!
331212AE-6264-414E-B5FD-019751450189.png

Fast egentligen är det inte så sjukt att man kan göra fina tryck idag? Kunde man det förr så varför skulle man inte kunna göra det idag? En fin DJ-tavla är ju ändå värd tusenlappar och det finns miljoner DJs på marknaden. Finns utrymme för vettig tryckutrustning. Med det sagt ser jag inget fel på din tavla så där vill jag inte uttala mig.
Nä så är det såklart!
Dock tycker jag i mitt fall att det känns långsökt då klockan i övrigt inte polerat eller piffats till på länge. Och att de skulle målat om med denna precision för ett antal år sedan känns knas. Tänker att det är vanligast med tavelbyen på dj, och att måla om tavlan med hög nivå är ngt man börjat med nyligen för att luras.
Men man vet såklart aldrig... Får försöka ta den till Kaplans. De brukar ju fälla hellre än fria. Denna köptes på deras psnt

Jag har inga problem att tro på DJ:n som @ANALOGUE köpt.

Kan ibland känna att det gått lite inflation att döma ut tavlor för att det är den lätta vägen ut.

Sen köper jag absolut att det är bättre att vara lite försiktig och att det är schysst mot eventuellt okunniga köpare att man påpekar att något skulle kunna vara knasigt.

Klart att det är ett större problem med ommålade tavlor som benämns som original av skrupelfria säljare, men det är min fulla övertygelse att väldigt många originaltavlor också bedöms som ommålade.

Eftersom det pratas så mycket om renoverade urtavlor så letas det också fel så otroligt hårt och det blir lättare att döma ut om man hittar minsta lilla.
Men samtidigt får man nog vara ganska ödmjuk inför att man inte kan känna igen alla olika tavelkombinationer och typsnitt som använts till sexor och nior. Och kanske att även att fina tillverkare nån gång då och då lyckats missa något i sina taveltryck eller att montera ett index lite snett...

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta egentligen. Bara någon slags måndagsrant, kanske?
Säkert någonting jag byggt upp under lång tid. ;)

Nu vet ju jag att den är ommålad men av ren nyfikenhet - varför hade du trott det?
Jag hade trott det av några orsaker.
Först och främst pga färgen, som jag inte förväntar mig se i en DJ. Sedan pga den matta, lite sammetsaktiga finishen vilket jag inte hade förväntat mig om det nu finns en tavla av den gröna färgen. Ofta ty ker jag ommålade tavlor får lite den finishen. Sedan tycker jag texten är lite "kladdig".

Men mest bara en helhetskänsla. Kna vara påverkad av att jag vet, men jag hade garanterat varit väldigt skeptiskt även om jag inte visste.

Jag hade trott det av några orsaker.
Först och främst pga färgen, som jag inte förväntar mig se i en DJ. Sedan pga den matta, lite sammetsaktiga finishen vilket jag inte hade förväntat mig om det nu finns en tavla av den gröna färgen. Ofta ty ker jag ommålade tavlor får lite den finishen. Sedan tycker jag texten är lite "kladdig".

Men mest bara en helhetskänsla. Kna vara påverkad av att jag vet, men jag hade garanterat varit väldigt skeptiskt även om jag inte visste.
"Kladdigheten" är ingen dead give away när det gäller Rolex-tavlor, tyvärr. Det beror på var/när/hur de har tillverkats och precis som stämplarna på länkarnas insida ser texten lite olika ut. Det som däremot är en avgörande faktor är kerningen, alltså förhållandet i avstående mellan bokstäverna. På dåliga kopior är t.ex. nästan alltid R och O alldeles för långt ifrån varann. Dessa kryllar det av både på Ebay och Chrono24. (Detta är alltså inte ommålade originaltavlor utan från grunden tillverkade kopior.)

Screenshot_20200303_212514.jpg

Har kollat runt lite på vita och svarta tavlor på dj. Tycker alla verkar målade och ser ingen nämnvärd skillnad mellan min och dem. Fortsätter gräva men min tavla kom väl bara upp för att den var vit, och ingen har egentligen hittat ngt som talar för redial (förutom att den är vit då...) så kanske ska släppa det snart.

Har kollat runt lite på vita och svarta tavlor på dj. Tycker alla verkar målade och ser ingen nämnvärd skillnad mellan min och dem. Fortsätter gräva men min tavla kom väl bara upp för att den var vit, och ingen har egentligen hittat ngt som talar för redial (förutom att den är vit då...) så kanske ska släppa det snart.
Jag blir också alltid misstänksam när jag ser en väldigt vit tavla, men texten på din tavla styrker sannolikt det faktum att den är original. Känner mig inte ens tveksam där.

Är riktigt sugen på en DJ och undrar om någon kan hjälpa mig med vilken modell det är på bilden. 116234 har jag kommit fram till. Undrar även om bezeln alltid är i vitguld när den är räfflad som på bild?

Bilagor

• ED655A3A-FA0F-434D-A044-5A539A481258.jpeg
    ED655A3A-FA0F-434D-A044-5A539A481258.jpeg
    103.7 KB · Visningar: 9
Hej på er :)
2 frågor (1 mer åsikt och 1 mer praktisk)
1. Vad tycker ni om combon nedanför?
2. Hur "jobbigt" är det att köpa till kanske annan boett, krona och urtavla för att skifta med (tex köra slät och svart om man vill vara lite sportigare någon månad)

2. Hur "jobbigt" är det att köpa till kanske annan boett, krona och urtavla för att skifta med (tex köra slät och svart om man vill vara lite sportigare någon månad)

1. Ingen favorit.
2. Att konvertera klockan med annan ring, krona och tavla kostar ca 2000 kr i arbete och det är inget som en AD kommer utföra. Så, inget man gör för en kortare period.

Byta boett? Lär inte vara gratis.
Den klockan på bild var mjuk och rund. Så inte speciellt bra någonstans. Oavsett färger eller metall.

Tillbaka
Topp