• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Den information jag har fått angående ommålade tavlor är att de brukar ha solid färg, inte denna färg som påverkas av ljuset (sunburst). Fick höra det av en urmakare/handlare som har jobbat med Rolex sedan 80-talet.
Behöver väl inte betyda att det inte finns andra? Bara för att det är vanligast med solida.

Jag tycker ändå att min stämmer bra överens med den som länkades på förra sidan:
IMG_20200309_064527.jpg
DSC07230_1bacaa9a-c31d-40e3-ab66-f35574f8217f.jpg

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=726009

Är ingen expert på Rolextavlor.

Men ärligt talat är jag inte säker på att alla deras tavlor, servicetavlor eller andra, är eller varit helt hundra procent. Om man ser på de båda av samma utförande här ovan är det "avvikelser" på båda och på samma ställen. Det där "Datejust" kan tyckas lite lustigt men finns på flera. verkar inte jätteovanligt att bokstäverna är placerade så. Innebär det att det är nåt fuffens med dem som är så? Kanske, jag vet inte. Lumepricken sitter lika på nian på båda och ser inte helt placerad ut. Skulle kunna vara samma tavla efter vad man ser. Eller gjord i en serie på samma ställe. Möjligen är "chronometer" också lite off på den ena...

Om man ser helhet på trycket på bilderna tycker jag det ser oklanderligt ut, med reservation för att det är bilder. Fabriksfinish på yta och sunburst och fina linjer. Sunburst kan det vara även på ommålade men det är nog svårt att få så pass bra som på denna.

Så, svårt att veta säkert. Rätt bra gjort om det är redial.

Edit; det är det där med perspektiv också. Ibland svårt att se lumepluppars placering i förhållande till timindex på en bild i olika vinklar.

Senast ändrad:
Jag är redo att gratulera @Derix och swisha bcf, men är ju besviken på Rolex om de svajar mer med tryck och lumepluppar på 80talet än vad Tissot gjorde på 40talet... ;)

Tycker dock det är skillnad på tavlorna även om E är lika. Sunbursten på den i fråga ser jättesvag ut, men kanske bara är kameran som gör "baby face"?

Är inte övertygad då jag får en platt och lite slarvig känsla. Lumepluppen på 8 är ju helt off?

Men som sagt. Redo att stå mitt kast

Senast ändrad:
Jag är redo att gratulera @Derix och swisha bcf, men är ju besviken på Rolex om de svajar mer med tryck och lumepluppar på 80talet än vad Tissot gjorde på 40talet... ;)

Tycker dock det är skillnad på tavlorna även om E är lika. Sunbursten på den i fråga ser jättesvag ut, men kanske bara är kameran som gör "baby face"?

Är inte övertygad då jag får en platt och lite slarvig känsla. Lumepluppen på 8 är ju helt off?

Ska också tillägga att jag tycker priset är vettigt om tavlan är reko.

Sunbursteffekten är svår att fånga på bild men här syns den lite tydligare
IMG_20200307_160654.jpg

Ska också tillägga att jag tycker priset är vettigt om tavlan är reko.

Tar rygg på att jag aldrig tidigare sett den railen runt tavlan. Avstånden på ”datejust” ser mycket riktigt off ut tyvärr.

Jag flikar in i diskussionen eftersom jag själv äger en DJ med just en sådan rail på tavlan :)
Även texten är relativt lik.
Jag har också ett äkthetsintyg på den.

För att styrka det hela än mer så är också här en länk till en med samma tavla, fullset och till salu på C24 från tysk handlare med goda omdömen.

https://www.chrono24.se/rolex/datej...ase--id13996430.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Min klocka:

CFEF7F71-C851-4BF9-ABF4-8D5529B01A43.png

Hmm låt mig tänka....
Helt ärligt jag tycker att med Oyster är fint fint och sitter bra än perlon, ta inte illa.
Menn om du skaffar jubilee då blir det ännu finare än Oyster/Perlon
Håller med. Passar inte dåligt på oyster men tror den blir perfekt med ett two tone jubilee :)

Jag flikar in i diskussionen eftersom jag själv äger en DJ med just en sådan rail på tavlan :)
Även texten är relativt lik.
Jag har också ett äkthetsintyg på den.

För att styrka det hela än mer så är också här en länk till en med samma tavla, fullset och till salu på C24 från tysk handlare med goda omdömen.

https://www.chrono24.se/rolex/datej...ase--id13996430.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Min klocka:

CFEF7F71-C851-4BF9-ABF4-8D5529B01A43.png
@ANALOGUE
Nu blev jag ju givetvis intresserad då tidigare tavlor påminner mycket om min 16030. :) Denna är köpt här på forumet. Servad 2018 hos Rob E.
58ED5437-B09B-4E10-8CF4-0B45D69A7B78.jpeg
F597AEA2-B187-4056-885D-B5E4CCF6A5F9.jpeg

Bilagor

• DC2FFD04-2F27-4EEF-924E-578B2846368F.jpeg
    DC2FFD04-2F27-4EEF-924E-578B2846368F.jpeg
    231.4 KB · Visningar: 5
Så blev jag med ett no name-jubilee. Efter test av flera varianter hittade jag äntligen en som passar.

Förstår att det kliar i endel ögon med no namn, men kul att variera med utan att behöva sänka ner alla tusenlappar för en original. Det skall dock få bli en original i framtiden ;)
E4B04BB5-E887-4EC1-83B5-769E91191060.jpeg

Så blev jag med ett no name-jubilee. Efter test av flera varianter hittade jag äntligen en som passar.

Förstår att det kliar i endel ögon med no namn, men kul att variera med utan att behöva sänka ner alla tusenlappar för en original. Det skall dock få bli en original i framtiden ;)
E4B04BB5-E887-4EC1-83B5-769E91191060.jpeg
Snyggt, tycker verkligen att DJs visar sin bästa sida på länk

Tillbaka
Topp