• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tack @Per för dina fina bilder:)
35723180-6485-4971-844C-6CC3AA9619EF.jpeg

BDC0D98A-B1C8-4CF4-8314-B8E131DBA14E.jpeg

D270F604-F5A3-4732-8962-A6D22F57178E.jpeg
Så bra! Kul att den hamnade på forumet :)

Ingen aning du. Hans klockor ligger inte sällan flera månader innan de säljs, precis som på Blocket, precis som på Chrono24, precis som på Uret Vintage och precis som här, där t.o.m. Rolex går trögt nu. För några år sedan hann man knappt lägga ut en Datejust innan de försvann.

EDIT: annars har du ju mitt svar här ovan...
Jag kommenterade varför jag trodde det var osåld. Som du sen citerade. Därav min fråga varför du inte höll med.

Funkar det bra att använda helguld till vardags eller tappar den all puts då?
Även om man använder helguld till vardags, så länge du inte är typ fiskare med händer (och handled) i saltvatten 7 dagar i veckan, så är iaf min upplevelse att det naturligtvis inte går att jämföra med NYTT och butiksputsat inför försäljning. Men inte blir det så matt och tråkigt att det ska behöva skickas in på polering, annat än om man vill få bort ev repor.
Nu är min egen erfarenhet ganska begränsad men inte obefintlig. Jag har vänner som haft helguld, både rött och gult iaf i 4 eller 5 år, kanske längre och de klockorna användes visserligen i rotation med en beater. Iaf den ena. Den andra TROR jag var hans everyday watch, såg honom ytterst sällan med nåt annat iaf.. Så säg att de åtminståne användes på halvtid iaf, troligen betydligt mer.
Jag vet inte om någon av de använde nån form av guldputs eller tandkräm eller whatever men har svårt att tro det. Fick själv tips av en av dem att rengöra mina klockor med vänlig handtvål och ljummet vatten och använda en mjuk tandborste till länkar och skarvar som är lite svåråtkomliga. :)

Grattis! :) Den är fantastiskt snygg. Jag hörde av mig lite för sent på samma - Men det kanske var "ödet", fick mig att bestämma mig för en Tudor Black Bay 41 s/g från Nymans (pre owned) som 30årspresent til mig själv - Valde mellan de två. Så då blev båda nöjda och glada. :)

Tackar! Kommer säkert fler bra erbjudanden på DJ framöver om du skulle vilja testa någon gång. Hoppas du blir nöjd med din Tudor :)

• Like
Reactions: Yax
Kollat lite på DJ från 1998 och hittade denna på Chrono24, står att både länk och klocka är i bra skick. Tycker ni att den ser okej ut, eller bör jag leta vidare?
upload_2020-5-3_19-6-23.png

Nej men oj vad jag hoppas att det stämmer.

Edit: Aldrig sett något och hittar inget liknande heller. Kan du be säljaren om bättre bilder på stenarna? Är det inte riktigt hög kvalitet på dem är det med största sannolikhet inte original.

Screenshot_20200504_012906.jpg

Verkar som att tavlan faktiskt kan vara original. Bezeln däremot tycker jag mig vara omöjlig att bedöma...

Tack för insikten, håller med om att den är lite dyr. Letar efter en klocka från 1998 med tt som är i bra skick. Just denna föll mig i smaken, samt att den var servad och hade både box och papper enligt säljaren

Tack för insikten, håller med om att den är lite dyr. Letar efter en klocka från 1998 med tt som är i bra skick. Just denna föll mig i smaken, samt att den var servad och hade både box och papper enligt säljaren
Är det papper/garanti på servicen? Eller är det "vår egen urmakare som gått igenom klockan"?

Tillbaka
Topp