• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_20210322_150945.jpg


Här har vi klockan, ska få "testa" den om en vecka under en längre tid, den kommer förmodligen stanna hos mig efter det :D
Hade jag varit du så hade jag tvättat den.
 

Stein

Cartier
Klockan i fråga är Jubilee med svart urtavla
Den skulle nog behöva en ordentlig rengöring i alla fall :)

Men jag tror fortfarande ett rimligt pris är runt 80-85. Svårt att säga. På chrono är priserna väldigt höga och det är ett tag sedan en såldes i Sverige. Med utvecklingen på Rolex så kan det ju hända mycket på 3-4 månader...
 

hippo

Breitling
Fan vad grym tråd att läsa :)
Ska göra mitt första "stora" klockköp av en datejust. Läser köpråd och kollar alla möjliga sidor om info.
Jag vill ha en med svart tavla och "räfflad ring" någon info som är bra att ha med sig?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
16234 har jag spanat in med jubilee-länk. Ska vara ärlig och säga att jag inte har jättebra koll.
Köp en så fin som möjligt, annars kommer du ångra dig. Eller så fin som plånboken tillåter är väl rimligare att skriva.

Kan du inte se själv om den är fin så släng upp bilder här så kommer du få hjälp och utlåtanden som kanske kan guida dig rätt.
 

hippo

Breitling
Köp en så fin som möjligt, annars kommer du ångra dig. Eller så fin som plånboken tillåter är väl rimligare att skriva.

Kan du inte se själv om den är fin så släng upp bilder här så kommer du få hjälp och utlåtanden som kanske kan guida dig rätt.
Tack! Ja, jag har väl runt 60k som max.
Har tex kollat in denna (hoppas det är OK att länka vidare)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack! Ja, jag har väl runt 60k som max.
Har tex kollat in denna (hoppas det är OK att länka vidare)
För 60k bör man väl få en orörd som legat i ett bankfack hela livet-ish, eller?


Jämför med denna 47,5 för en väldigt fin klocka.
 

hippo

Breitling
Ah den var riktigt fin! Det jag menar, jag har ingen superkoll och det kanske inte endast en med ref. 16234 som är intressant. Var inne på Nymans ur i Stockholm och testade en 126234 som ligger kring 93k.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ah den var riktigt fin! Det jag menar, jag har ingen superkoll och det kanske inte endast en med ref. 16234 som är intressant. Var inne på Nymans ur i Stockholm och testade en 126234 som ligger kring 93k.
Så typ 80k begagnat här på KS. Eller en 116234 för typ 75k.

116200 och 126200 är "samma" klocka, förutom den flöjtade glasringen i guld. Den är slät och i stål på de två referenserna. 126200 är uppdaterad dock. Verk, lås och boett.
116200 får du för under 60 eller precis över. Här på KS.
 
Senast ändrad:

hippo

Breitling
Så typ 80k begagnat här på KS. Eller en 116234 för typ 75k.

116200 och 126200 är "samma" klocka, förutom den flöjtade glasringen i guld. Den är slät och i stål på de två referenserna. 126200 är uppdaterad dock. Verk, lås och boett.
116200 får du för under 60 eller precis över. Här på KS.
Tack för alla svar! 😀
Ja jag har kollat på dom samt 1603. Det som jag fallit för är att ringen är räfflad och inte slät, då jag trott att den ringen bara finns på 16234 och 126234.
Ska läsa vidare och hålla utkik här på köp/sälj.
Glad påsk på dig!
 
Senast ändrad:

F32

Panerai
2-Faktor
Tack för alla svar! 😀
Ja jag har kollat på dom samt 1603. Det som jag fallit för är att ringen är räfflad och inte slät, då jag trott att den ringen bara finns på 16432 och 126234.
Ska läsa vidare och hålla utkik här på köp/sälj.
Glad påsk på dig!
Värt att ha servicekostnad i åtanke när det skall jämföras pris mellan en nyare och en äldre klocka men det har du säkert koll på.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tack för alla svar! 😀
Ja jag har kollat på dom samt 1603. Det som jag fallit för är att ringen är räfflad och inte slät, då jag trott att den ringen bara finns på 16432 och 126234.
Ska läsa vidare och hålla utkik här på köp/sälj.
Glad påsk på dig!
Fortsätta kika och läsa på, ibland förändras preferenserna ju mer man läser på och till slut hittar man den där referensen man helst vill ha och då är det lättare att bevaka köp/sälj, både på KS och andra ställen.
 

waikz

Breitling
Hej,

Står i färd med att göra mitt första riktiga klockköp och snöat in på 5-siffriga referenser av DJ och TT i synnerhet. Smärtgränsen prismässigt går någonstans kring 60k. Slänger ut en länk till ett potentiellt köp samt en rad frågor.

Vad tror ni om nedan länkat ex?

https://www.pantbanken.se/auktioner...20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0

Box och cert vilket känns bra, dock noterade jag att bara serienumret skrivs ut och inte verknr, boettnr, ref-nr på länk etc på liknande sett som i andra annonser från pantbanken. Rimligtvis borde väl samtliga dessa delar kollats när pantbanken tog in klockan för pant för att kunna sätta lånebelopp?

Okänd servicehistorik vilket bör likställas med oservad (?). När kan man räkna med att en DJ från tidigt 2000 behöver in på service? Omgående? Servicekostnad om cirka 10-15k i sådant fall?

Har läst runt lite och förstått att det finns delade uppfattningar om att köpa klockor hos pantbanker. Min tanke är att lägga bud och vid ev. vinst klämma och känna mer på klockan för att avgöra om jag tycker skicket är till belåtenhet rent kosmetiskt, och om det inte känns rätt nyttja ångerrätten och lämna tillbaka klockan. Funderar även på om man i samband med detta ska lämna in klockan hos någon för att få den kollad och någon from av äkthetsintyg. Vem gör man det hos i så fall? AD eller Kaplans/Bukowskis?


Uppskattar all from av input och guidning

Väl mött
 
Topp