• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

David71

Rolex
2-Faktor
Håller med och tycker det är skamligt hur vissa AD prioriterar. Här kommer jag som återkommande kund och redo att bränna 80-120k på en klocka men dom kan inte ens ta sig tiden att svara på mina mail. Fick lite avsmak för hela grejen och avvaktar istället
Brukar få snabba och personliga svar av Krons, men av Nymans får man inget svar alternativt ett svar av standardmall. Samma sak vid besök, alltid vänligt bemötande hos Krons. Lite märkligt då det är samma ägare.
 
Senast ändrad:

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Dj41 stilren o passar till allt
16190815691918547840725401708440.jpg
 

F32

Panerai
2-Faktor
Oavsett hur många mail man får bör man kunna svara sina kunder, även om det tar tid. Jag ringde till Nymans direkt efter släppet. Då kunde jag inte boka någonting över telefon utan det var mailbeställningar som gällde. Antar att de vill kunna kontrollera köparens historik före de förbinder sig att skriva upp någon på listan. Fick ingen återkoppling mer än ett autogenererat mail att de återkopplar så fort som möjligt. Tycker det känns riktigt dåligt att inte ens bemöda sig att svara sina kunder.
Absolut, inget försvar för deras agerande utan mer ett tips om hur man får ett snabbare svar.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Där finns det plats för många hyllor med sportstål ;) . Tror det var från den butiken jag såg ett Youtube-klipp, många lounger för att fylla ut ytan.
Ja det blir ju helt klart komiskt hur man ska fylla ut världens största rolexbutik om det inte är med klockor. Men det kanske är hundratals montrar sprängfyllda med typ 31 millimeters DJs och Cellinis, vad vet jag ...
 

Hangarhunden

Cartier
Har varit datejust-lös i några veckor, och det börjar redan klia igen...
Någon på forumet som har/haft en 116300 med silvertavla och blå-lila arabiska siffror? Åsikter?
 
Jag går i köptankar kring en Datejust 126234 men är lite paranoid över rånrisken. Jag bor i en av de större städerna och åker kollektivtrafik till jobbet. DJ är väl kanske inte den mest iögonfallande Rolex klockan men är ju inte heller helt osynlig. Vad är erfarenheten hos er andra DJ bärare? Är jag bara onödigt paranoid eller bör man vara extra försiktig med var och när man bär sin DJ?
 

Lello

Omega
Jag går i köptankar kring en Datejust 126234 men är lite paranoid över rånrisken. Jag bor i en av de större städerna och åker kollektivtrafik till jobbet. DJ är väl kanske inte den mest iögonfallande Rolex klockan men är ju inte heller helt osynlig. Vad är erfarenheten hos er andra DJ bärare? Är jag bara onödigt paranoid eller bör man vara extra försiktig med var och när man bär sin DJ?
Bor i Sthlm och burit (114060, Seamaster, 116710, 116234, 16613, 116610, 114200) sedan 2016. Dagligen, på kvällar, på klubben osv.

Man behöver ju inte sitta och flasha på tuben kl. 02 på natten.

Jag tror inte rånrisken förefaller heta klockor i sig utan snarare fel plats vid fel tillfälle.
 

Oktogon

Panerai
Jag går i köptankar kring en Datejust 126234 men är lite paranoid över rånrisken. Jag bor i en av de större städerna och åker kollektivtrafik till jobbet. DJ är väl kanske inte den mest iögonfallande Rolex klockan men är ju inte heller helt osynlig. Vad är erfarenheten hos er andra DJ bärare? Är jag bara onödigt paranoid eller bör man vara extra försiktig med var och när man bär sin DJ?
Försäkra dina grejer.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag går i köptankar kring en Datejust 126234 men är lite paranoid över rånrisken. Jag bor i en av de större städerna och åker kollektivtrafik till jobbet. DJ är väl kanske inte den mest iögonfallande Rolex klockan men är ju inte heller helt osynlig. Vad är erfarenheten hos er andra DJ bärare? Är jag bara onödigt paranoid eller bör man vara extra försiktig med var och när man bär sin DJ?
Inga problem, jag åker tunnelbana till/från jobbet och ibland vid en del andra tillfällen också, har 126200. Åker du sent på kvällen/natten någon gång kan det vara smart att täcka med en tröja tänker jag men inte mer än så. Se till att vara försäkrad också som skrivits innan och om det mot förmodan skulle ske något, lämna ifrån dig klockan utan att tveka, det är ändå bara saker i slutändan. :)
 

Falken

Panerai
Jag går i köptankar kring en Datejust 126234 men är lite paranoid över rånrisken. Jag bor i en av de större städerna och åker kollektivtrafik till jobbet. DJ är väl kanske inte den mest iögonfallande Rolex klockan men är ju inte heller helt osynlig. Vad är erfarenheten hos er andra DJ bärare? Är jag bara onödigt paranoid eller bör man vara extra försiktig med var och när man bär sin DJ?
Det funkar ju inte att vara orolig hela tiden men det är klart att datejusten är en av de mer blingigare klockorna som kan dra till sig ögon. Håll den under jackarmen på tuben och kolla vad hemförsäkringen täcker så ska du inte behöva oroa dig.
 
Bor i Sthlm och burit (114060, Seamaster, 116710, 116234, 16613, 116610, 114200) sedan 2016. Dagligen, på kvällar, på klubben osv.

Man behöver ju inte sitta och flasha på tuben kl. 02 på natten.

Jag tror inte rånrisken förefaller heta klockor i sig utan snarare fel plats vid fel tillfälle.

Försäkra dina grejer.

Inga problem, jag åker tunnelbana till/från jobbet och ibland vid en del andra tillfällen också, har 126200. Åker du sent på kvällen/natten någon gång kan det vara smart att täcka med en tröja tänker jag men inte mer än så. Se till att vara försäkrad också som skrivits innan och om det mot förmodan skulle ske något, lämna ifrån dig klockan utan att tveka, det är ändå bara saker i slutändan. :)

Det funkar ju inte att vara orolig hela tiden men det är klart att datejusten är en av de mer blingigare klockorna som kan dra till sig ögon. Håll den under jackarmen på tuben och kolla vad hemförsäkringen täcker så ska du inte behöva oroa dig.
Tack alla för värdefull input. Jag kommer under nästa vecka teckna ny hemförsäkring och ska i samband med detta undersöka så att klockans värde även ingår i den försäkring som jag nu väljer att teckna.

DJ 36 är, som tur är, en ganska nätt klocka som glider under skjortärmen/jackärmen. Så förhoppningsvis blir den inte alltför synlig heller när man åker kollektivt 😊
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Eftersom jag blev förstagångsförälder till en liten tjej för lite drygt en månad sedan har jag tänkt köpa en klocka för att fira detta. :cigar:

Jag har länge sneglat på en DJ och någonstans i bakhuvudet älskat designen med fluted bezel och jubilee. Dock tror jag inte att den nya modellen i detta utförande klär mig som person även om jag tycker den är läcker.

I dagsläget har jag en Explorer 214270 som jag (tyvärr) tycker känns lite stor för mina handleder men som jag av sentimentala skäl inte kan sälja.
Dock används den fortfarande flitigt och jag planerar inte att sluta använda den för det!

Då kvarstår smooth bezel och oyster... Och gärna blå eller silver-tavla. MEN! Är den för lik min Explorer? Kommer den ha en plats eller blir konkurrensen för stor mellan de två i detta utförande? Jag tycker tyvärr att fluted och jubilee blir på tok för dyr och jag vill kunna känna att jag kan anvädna klockan utan att fundera på detta.

Mitt alternativ är just nu nya Speedyn... men den är också ganska stor!

Bilder för inspiration;
008_Explorer-I-Gents-214270.jpg
008_Datejust-36-Stainless-Steel-Unisex-126200-e1606954785748.jpg
49580578146_17c1145787_b.jpg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
@Tuff
39 känns för stort men du funderar på en speedy på 42?

En blå DJ 36mm kommer nog inte konkurrera med explorern. Även om de har sina liknelser så är det två helt olika klockor för olika tillfällen (min åsikt).

Finns ju även andra alternativ utanför Rolex och Omega. Men vad är du ute efter? DJ och Speedmaster är ju också två väldigt olika modeller.
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag blev förstagångsförälder till en liten tjej för lite drygt en månad sedan har jag tänkt köpa en klocka för att fira detta. :cigar:

Jag har länge sneglat på en DJ och någonstans i bakhuvudet älskat designen med fluted bezel och jubilee. Dock tror jag inte att den nya modellen i detta utförande klär mig som person även om jag tycker den är läcker.

I dagsläget har jag en Explorer 214270 som jag (tyvärr) tycker känns lite stor för mina handleder men som jag av sentimentala skäl inte kan sälja.
Dock används den fortfarande flitigt och jag planerar inte att sluta använda den för det!

Då kvarstår smooth bezel och oyster... Och gärna blå eller silver-tavla. MEN! Är den för lik min Explorer? Kommer den ha en plats eller blir konkurrensen för stor mellan de två i detta utförande? Jag tycker tyvärr att fluted och jubilee blir på tok för dyr och jag vill kunna känna att jag kan anvädna klockan utan att fundera på detta.

Mitt alternativ är just nu nya Speedyn... men den är också ganska stor!

Bilder för inspiration;
008_Explorer-I-Gents-214270.jpg
008_Datejust-36-Stainless-Steel-Unisex-126200-e1606954785748.jpg
49580578146_17c1145787_b.jpg
Jag är partisk och säger att du absolut ska köra på den blåa! :D
Supernöjd med min och tycker att den passar så bra till alla tillfällen. Tycker inte att den blir för lik explorern, två olika klockor!
dj.jpg
 
Senast ändrad:

Kloker

Cartier
@Tuff För att kontrastera mot din explorer tycker jag du ska köra ljus urtavla och flutet bezel istället för slät. Men i kombination med Oyster om du tycker det passar dig bättre. Det blir ju inte jättestor prisskillnad när du ändå är uppe de de nivåerna och rör dig :)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Stort tack för svaren!
@Tuff
39 känns för stort men du funderar på en speedy på 42?

En blå DJ 36mm kommer nog inte konkurrera med explorern. Även om de har sina liknelser så är det två helt olika klockor för olika tillfällen (min åsikt).

Finns ju även andra alternativ utanför Rolex och Omega. Men vad är du ute efter? DJ och Speedmaster är ju också två väldigt olika modeller.
Det låter konstigt att jag ens tänker på speedy, men den har i stort sett samma lug till lug som 214270 och en smidigare länk än oyster så den bär inte direkt större och har ju en annan look.

Jag är ute efter en klocka som jag tycker om, som är tidlös och lika läcker om 40år som nu. Den ska komplettera och inte ersätta min Explorer.
Bonus är om den dessutom går att ärva för lill-tjejen.

Jag är partisk och säger att du absolut ska köra på den blåa! :D
Supernöjd med min och tycker att den passar så bra till alla tillfällen. Tycker inte att den blir för lik explorern, två olika klockor!
Dina bilder (och klocka) är grymma. De visar verkligen hur stor skillnad det är mot explorer och dess matta tavla!

@Tuff För att kontrastera mot din explorer tycker jag du ska köra ljus urtavla och flutet bezel istället för slät. Men i kombination med Oyster om du tycker det passar dig bättre. Det blir ju inte jättestor prisskillnad när du ändå är uppe de de nivåerna och rör dig :)
Jag håller med dig om att den ljusa tavlan ger en större skillnad/kontrast och Oyster är ju lite sportigare! Det är så synd att man inte kan få klämma och känna på dessa nu för tiden, så man får en uppfattning hur det käns. Prisskillnaden är ändå 14000 vilket procentuellt inte är så mycket kanske, men jag är rädd att de kliver upp för mycket och den blir "för fin och dyr" för att slita på. (Sen vet jag inte hur man ska behålla husefriden med en utgift i den skalan när man är nybliven förälder :angel: )
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Stort tack för svaren!

Det låter konstigt att jag ens tänker på speedy, men den har i stort sett samma lug till lug som 214270 och en smidigare länk än oyster så den bär inte direkt större och har ju en annan look.

Jag är ute efter en klocka som jag tycker om, som är tidlös och lika läcker om 40år som nu. Den ska komplettera och inte ersätta min Explorer.
Bonus är om den dessutom går att ärva för lill-tjejen.


Dina bilder (och klocka) är grymma. De visar verkligen hur stor skillnad det är mot explorer och dess matta tavla!


Jag håller med dig om att den ljusa tavlan ger en större skillnad/kontrast och Oyster är ju lite sportigare! Det är så synd att man inte kan få klämma och känna på dessa nu för tiden, så man får en uppfattning hur det käns. Prisskillnaden är ändå 14000 vilket procentuellt inte är så mycket kanske, men jag är rädd att de kliver upp för mycket och den blir "för fin och dyr" för att slita på. (Sen vet jag inte hur man ska behålla husefriden med en utgift i den skalan när man är nybliven förälder :angel: )
Även om de är relativt lika tycker jag också det finns tillräckliga skillnader för att komplettera varandra. Blåa tavlor blir väldigt levande har jag märkt, har själv en matt svart tavla på min vintage 16014 medan min 16200 har blå sunburst-tavla och bara på tavlans utförande i tex vårsolen är skillnaden stor. Sen är även index, datumbubbla och visare annorlunda mellan modellerna. 👍
 

David71

Rolex
2-Faktor
Stort tack för svaren!

Det låter konstigt att jag ens tänker på speedy, men den har i stort sett samma lug till lug som 214270 och en smidigare länk än oyster så den bär inte direkt större och har ju en annan look.

Jag är ute efter en klocka som jag tycker om, som är tidlös och lika läcker om 40år som nu. Den ska komplettera och inte ersätta min Explorer.
Bonus är om den dessutom går att ärva för lill-tjejen.


Dina bilder (och klocka) är grymma. De visar verkligen hur stor skillnad det är mot explorer och dess matta tavla!


Jag håller med dig om att den ljusa tavlan ger en större skillnad/kontrast och Oyster är ju lite sportigare! Det är så synd att man inte kan få klämma och känna på dessa nu för tiden, så man får en uppfattning hur det käns. Prisskillnaden är ändå 14000 vilket procentuellt inte är så mycket kanske, men jag är rädd att de kliver upp för mycket och den blir "för fin och dyr" för att slita på. (Sen vet jag inte hur man ska behålla husefriden med en utgift i den skalan när man är nybliven förälder :angel: )

OT, men har du funderat på en OP36? Listpris 60k, och den funkar säkert bra för lill-tjejen att ärva.

Screenshot_20210428-102219~2.png
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Även om de är relativt lika tycker jag också det finns tillräckliga skillnader för att komplettera varandra. Blåa tavlor blir väldigt levande har jag märkt, har själv en matt svart tavla på min vintage 16014 medan min 16200 har blå sunburst-tavla och bara på tavlans utförande i tex vårsolen är skillnaden stor. Sen är även index, datumbubbla och visare annorlunda mellan modellerna. 👍
Ja det är nog som du säger. Skillnaden med sunburst, visare, datum, helpolerad boett samt PCL borde göra att skillnaden blir ganska stor.
 
Topp