• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Mycket fin, grattis! Den där tavlan är jag intresserad av också, men har aldrig sett den IRL. Hur upplever du den?

Tusen tack! Återkommer med utförlig recension och bilder i dagsljus.

All right, här kommer en liten uppföljning.

Jag älskar tavlan. Likt många beskrivit den vanliga blå tavlan upplevs även denna skifta i nyans beroende på ljus. Kanske att skillnaderna förstärks av det faktum att tavlans mönster/struktur framträder mycket tydligare när ljuset ligger på.

Jämför dessa bilder:

2EA79257-D4D7-4E43-BB36-C52C508CAB64.jpeg

FAB8DCF5-8BE7-455B-9B71-959BC5FDE21F.jpeg

Med dessa:

FB9CBA8F-A792-423A-B982-BEFC266E1535.jpeg

34868458-2482-4E82-A4EF-22A6EAD46FEA.jpeg

När man tittar ner på handleden är tavlans mönster alltid mer eller mindre framträdande. Även på avstånd tycker jag man kan ana att det är något som pågår men mest ser den nog blå ut.

Avslutar med en korspost, jag tycker nog tavlan gör sig allra bäst i detta ljus:

05128D57-AA27-4B99-B475-4AD29101501D.jpeg

Jag älskar tavlan. Likt många beskrivit den vanliga blå tavlan upplevs även denna skifta i nyans beroende på ljus. Kanske att skillnaderna förstärks av det faktum att tavlans mönster/struktur framträder mycket tydligare när ljuset ligger på.

Jämför dessa bilder:

Med dessa:

När man tittar ner på handleden är tavlans mönster alltid mer eller mindre framträdande. Även på avstånd tycker jag man kan ana att det är något som pågår men mest ser den nog blå ut.

Avslutar med en korspost, jag tycker nog tavlan gör sig allra bäst i detta ljus:

Stort tack för den genomgången @Valborg! Mycket fin som sagt, man får hoppas på tilldelning i AD-lotteriet. :D

Jämför dessa bilder:

Med dessa:

Riktigt fin! Grattis!

När det gäller mig fungerar inte tekniken för att dra åt kronan eller det andra alternativet - en sliten tråd på röret. Jag satsar på den förra. Kan du skruva loss kronan och dra ut den så mycket som möjligt och sedan ta en närbild på röret? Vi kommer att titta på trådlindningen. Så här ska det se ut - 4 fulla spolar.
20210915_162938-01.jpeg
20210915_162832-01.jpeg
Var inne på Nymans igår och deras urmakare tittade på klockan. Inget att anmärka på. Tydligen jag som är kass på att skruva in kronan. :bored: Så verkar som de gjort lite ändringar runt kronan på den nya modellen. Tack för feedbacken @mario1971

Jämför dessa bilder:

Med dessa:

tack för lite info! står själv i "kö" men man vet ju aldrig ifall det någonsin betyder att man får tilldelning. Fick du någon info om hur inflödet varit? :)

tack för lite info! står själv i "kö" men man vet ju aldrig ifall det någonsin betyder att man får tilldelning. Fick du någon info om hur inflödet varit? :)
Jag är inte helt säker men jag tror att min var den första de fått in. Det är väl den andra här på forumet och jag har bara sett ett fåtal på övriga forum så det verkar gå trögt. Hoppas du får din snart!

Nu börjar det klia i fingrarna på riktigt att köpa sin första finklocka och har sedan länge fastnat för just datejust.

Har inget emot att vänta upp till 12 månader om så behövs. Vad bör jag tänka på om jag handlar från AD? Har kollat på Nymans ur som går ut med priser för olika utföranden - är detta det kommunicerade priset mot konsument, eller kommer priset ändras väl "på plats"?

Bor på västkusten och följer därmed både Jälmers ur och Hedens guld som verkar omsätta rätt bra med Rolex. Har mest hört/sett att Nymans Ur florerar omkring, men på Rolex hemsida ser jag att ex. även Bergströms i Göteborg är officiella återförsäljare. Bu eller bä?

Övriga tips osv mottages tacksamt!
Tack på förhand :)

Nu börjar det klia i fingrarna på riktigt att köpa sin första finklocka och har sedan länge fastnat för just datejust.

Har inget emot att vänta upp till 12 månader om så behövs. Vad bör jag tänka på om jag handlar från AD? Har kollat på Nymans ur som går ut med priser för olika utföranden - är detta det kommunicerade priset mot konsument, eller kommer priset ändras väl "på plats"?

Bor på västkusten och följer därmed både Jälmers ur och Hedens guld som verkar omsätta rätt bra med Rolex. Har mest hört/sett att Nymans Ur florerar omkring, men på Rolex hemsida ser jag att ex. även Bergströms i Göteborg är officiella återförsäljare. Bu eller bä?

Se mitt tidigare inlägg om min erfarenhet.

ang jälmens och hedens guld är ju inte AD, utan gråisar. Där får man betala mer än listpris

• Like
Reactions: PJZ

Vilken referens/konfiguration är det du är sugen på? När det kommer till datejust finns det ju väldigt många alternativt, och kan du tänk dig något äldre och begagnat så blir alternativen ännu fler.

Ni som lagt vantarna på en 126234-0049, hur länge behövde ni vänta? Fick återkoppling på 3 års väntetid från en AD :(
Min bild är att de börjat levereras nu under augusti och september, det är ju en helt ny konfiguration.

Intressant om det är så stor efterfrågan att AD uppskattar väntetiden till flera år. Sedan kan jag ju undra hur bra koll de egentligen har på Rolex planerade produktion flera år fram i tiden?

Min bild är att de börjat levereras nu under augusti och september, det är ju en helt ny konfiguration.

Intressant om det är så stor efterfrågan att AD uppskattar väntetiden till flera år. Sedan kan jag ju undra hur bra koll de egentligen har på Rolex produktion flera år fram i tiden?
Eller så vill de inte sälja klockan till denne.

Tillbaka
Topp