• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tänkte testa på en Datejust!
När jag sålde en Squale till @Fixoflex förra året (?) så sa han, skall du inte testa att köpa en datejust? Mitt svar var, Rolex? Är inte det lite tråkigt? möjligtvis en Exp2 men inte en datejust. Nu sitter jag och kollar in lämpliga DJ:s högt å lågt!!:)

Frågan jag funderat på hur mycket skiljer sig 16xx mot 16xxx reffarna. Är det bara urverket, länkarna, pie-pan tavlan? Går det att sätta på nån länk som inte är fullt så sladdrig på tex en 1601? Börjar få upp en viss rutin för att inte ha quickset så det känns inte som det största problemet.
Är grymt sugen på en linnétavla alternativt blå eller grå tavla. Silver känns definitivt vanligast men de andra är ju inga enhörningar direkt.
Vad rekommenderas att börja med?:) 4 siffrigt eller 5 siffrigt?
Finns Alpha visare till någon annan tavla än silver tavlor?
 
Tänkte testa på en Datejust!
När jag sålde en Squale till @Fixoflex förra året (?) så sa han, skall du inte testa att köpa en datejust? Mitt svar var, Rolex? Är inte det lite tråkigt? möjligtvis en Exp2 men inte en datejust. Nu sitter jag och kollar in lämpliga DJ:s högt å lågt!!:)

Frågan jag funderat på hur mycket skiljer sig 16xx mot 16xxx reffarna. Är det bara urverket, länkarna, pie-pan tavlan? Går det att sätta på nån länk som inte är fullt så sladdrig på tex en 1601? Börjar få upp en viss rutin för att inte ha quickset så det känns inte som det största problemet.
Är grymt sugen på en linnétavla alternativt blå eller grå tavla. Silver känns definitivt vanligast men de andra är ju inga enhörningar direkt.
Vad rekommenderas att börja med?:) 4 siffrigt eller 5 siffrigt?
Finns Alpha visare till någon annan tavla än silver tavlor?
Klart du ska ha en DJ! Orkar bara svara på en av alla dina jävla frågor;) Alphavisare åkte av nån gång efter 1964 och har med ålder att göra, inte med tavelfärg.
 
  • Like
Reactions: KMS
Blivit lite sugen på en DJ igen nu efter jag köpte en OQ.
Finns det någon bra sida där man kan se vilka tavlor olika DJ's kom med? Skulle vara kul att leta efter någon ovanlig.
 
Tatueringen var på skoj.:p

Min vänskap med Hellbert fortsätter i alla fall. Han flög fram nyss och sedan satt han på min hand i säkert 15 minuter. Fick en hel del roliga bilder. Riktigt beundransvärt faktiskt med tanke på att vi stod mitt ute i det fria. Det kommer ett gäng bilder sen!

Och för att inte gå OT.

Jag trivs enormt bra med 116200, det är helt klart den bästa klockan jag har ägt i alla kategorier och då har det passerat en hel del senaste åren. Länken, storleken, tavlan och stenarna. Det blir ett pang varje gång jag sätter på den på handleden.

Vilket husdjur du har skaffat! Ser fram emot fler bilder :)

Vilken årsmodell är det på din DJ? Gillar tavlan och att det är slät bezel just på denna iom stenarna.
 
Till veckan kan jag förhoppningsvis delta i denna tråd utan en massa offtopic med denna skapelse :)

image.jpg
 
Tänkte testa på en Datejust!
När jag sålde en Squale till @Fixoflex förra året (?) så sa han, skall du inte testa att köpa en datejust? Mitt svar var, Rolex? Är inte det lite tråkigt? möjligtvis en Exp2 men inte en datejust. Nu sitter jag och kollar in lämpliga DJ:s högt å lågt!!:)

Frågan jag funderat på hur mycket skiljer sig 16xx mot 16xxx reffarna. Är det bara urverket, länkarna, pie-pan tavlan? Går det att sätta på nån länk som inte är fullt så sladdrig på tex en 1601? Börjar få upp en viss rutin för att inte ha quickset så det känns inte som det största problemet.
Är grymt sugen på en linnétavla alternativt blå eller grå tavla. Silver känns definitivt vanligast men de andra är ju inga enhörningar direkt.
Vad rekommenderas att börja med?:) 4 siffrigt eller 5 siffrigt?
Finns Alpha visare till någon annan tavla än silver tavlor?
Min klocka ovan är en 1603 med nyare länk.
 
Ah satt just och funderade på hur länge Rolex använde den där länken. Jag såg nämligen i en annan tråd att du skrev att klockan var från 70-talet, men armbandet måste ju vara 80-tal?

Har haft originalarmbadet monterat på vissa bilder men det nyare är 80-90 tal.
Ibland är han inte så noga med vilka länkar och armband han sätter på sina gamla fina klockor den gode @jabla , skulle inte förvåna mig ifall det finns nån bild där han provar rubber B på den :)
 
Klart du ska ha en DJ! Orkar bara svara på en av alla dina jävla frågor;) Alphavisare åkte av nån gång efter 1964 och har med ålder att göra, inte med tavelfärg.
Ovärdelig info! Fantastiskt med så hjälpsamma medlemmar.:) Vänta tills PM:n börjar hagla med DJ frågor...

Min klocka ovan är en 1603 med nyare länk.
Hur mycket bättre är 80tals länken mot originallänken? :)
 
Vad säger panelen om skicket på denna 1803? Gillar den grå tavlan.
Känner att jag måste hitta en datejust snart! Nu när man sett era fina klockor i denna sinnes sjuka tråd, som frugan sa!:confused:
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    128.8 KB · Visningar: 84
  • image.jpeg
    image.jpeg
    115.5 KB · Visningar: 75
Du menar 1603?
Gillar också de grå tavlorna. Saknar möjligtvis en lume klockan 4? Svårt att säga på de två bilderna, men kan vara värt att fråga om du ska köpa den.
Vad säger panelen om skicket på denna 1803? Gillar den grå tavlan.
Känner att jag måste hitta en datejust snart! Nu när man sett era fina klockor i denna sinnes sjuka tråd, som frugan sa!:confused:
 
Hej alla datejust-ägare samt kunniga människor. Jag har blivit allt mer intresserad av datejust på sistone men är ganska kass på referenserna och caliberna och tycker att det är svårt när det funnits så många genom åren. Har blivit väldigt svag för kombinationen: stål, akrylglas och jubilee. Nästa klocka jag köper blir kanske en 16030 eller 16014 eftersom jag värdesätter quickset högt :D
Har ni tips på vart jag kan läsa och lära mig om datejustens historia samt olika referenser genom åren?

/oggemon
 
Tillbaka
Topp