• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

DJ är jäkligt all around! Funkar lika bra till t-shirt som skjorta. Eller i blomlådan :D
Fotor_144345623793133.jpg

Börja bli lite sugen på tavelbyte... Kanske en blå roman dial. Några tips?
Blå ja men inte roman.
 
Synpunkter? :)

16014 condition "like new"
1r.jpg

1601 condition "very good condition"
2r.jpg


16014 är ju som säljaren skrev 10 år yngre, därför i bättre skick. En jubilee har jag redan vilket gör att 1601 kan ses som ca 2k billigare än säljarens pris (säljer en länk). Är det värt för en student där tusenlapparna spelar roll att knipa 16014 ist för 1601? Tänkt att ha den till vardags där kanske det nyare verket är att föredra? Hur hade ni gjort :rolleyes:
 
Synpunkter? :)

16014 condition "like new"
1r.jpg

1601 condition "very good condition"
2r.jpg


16014 är ju som säljaren skrev 10 år yngre, därför i bättre skick. En jubilee har jag redan vilket gör att 1601 kan ses som ca 2k billigare än säljarens pris (säljer en länk). Är det värt för en student där tusenlapparna spelar roll att knipa 16014 ist för 1601? Tänkt att ha den till vardags där kanske det nyare verket är att föredra? Hur hade ni gjort :rolleyes:

En fin 1601 är enligt mig trevligare men av dessa två tycker jag svart tavla och quickset ger 16014 fördel :)
 
Synpunkter? :)

16014 condition "like new"
1r.jpg

1601 condition "very good condition"
2r.jpg


16014 är ju som säljaren skrev 10 år yngre, därför i bättre skick. En jubilee har jag redan vilket gör att 1601 kan ses som ca 2k billigare än säljarens pris (säljer en länk). Är det värt för en student där tusenlapparna spelar roll att knipa 16014 ist för 1601? Tänkt att ha den till vardags där kanske det nyare verket är att föredra? Hur hade ni gjort :rolleyes:

16014 ser onekligen ut att vara i bra skick på bilden. Även 1601 ser fin ut. Har du dem dagligen så spelar det inte så stor roll, eftersom du inte kommer sakna quick set funktionen så mycket. Ta den du tycker är snyggast.
 
Fattar inte varför jag säljer mina DJs... Ångrar mig alltid när jag går in i denna tråden :(

En 1601/16234/16014 vore ej fel :happyhappy:
 
Synpunkter? :)

16014 condition "like new"
1r.jpg

1601 condition "very good condition"
2r.jpg


16014 är ju som säljaren skrev 10 år yngre, därför i bättre skick. En jubilee har jag redan vilket gör att 1601 kan ses som ca 2k billigare än säljarens pris (säljer en länk). Är det värt för en student där tusenlapparna spelar roll att knipa 16014 ist för 1601? Tänkt att ha den till vardags där kanske det nyare verket är att föredra? Hur hade ni gjort :rolleyes:
Personligen skulle jag ha svårt för en utan Quick set. Men rent utseendemässigt. Ta den du gillar.
Vet inte om det är billigare/enklare att serva den nyare men tror det.
 
Jag har tröttnat lite grann på att bära min 1603 på läder- och Natoband.

Jag vet att jag är lat nu (finns ju massor med länkar när man söker), men är det någon som har tips på var man kan köpa AM Jubilee-länk?

Borde väl köpa en Rolex, men lädret är något tunt för tillfället.

.
 
Personligen skulle jag ha svårt för en utan Quick set. Men rent utseendemässigt. Ta den du gillar.
Vet inte om det är billigare/enklare att serva den nyare men tror det.
Handlar väl mer om blå eller svart tavla. Ser lika fina ut. Själv är jag en sucker för fyrsiffrig ref, men kör efter magkänslan :)
 
Haha, jag har haft exkt samma frågeställning surrande i huvudet fast åt andra hållet @stelah :hilarious:
Bifogar bild på min så kan vi fortsätta fundera, frågan är ifall man blir något klokare.... :confused:
IMG_0577.JPG
Ha ha, personligen har jag inte blivit klokare. Ärligt talat tror jag att jag håller på att bli lite galen av alla val man kan göra i klockvärlden. Jag tror jag skulle må bra av att resa bort till en öde ö utan varken klockor eller internet, bara titta på solen, månen och stjärnorna. Jag försöker skjuta upp köpet varje dag och försöker intala mig att det är så j-a oväsentligt om tavlan är svart eller blå, index eller roman. Jag försöker få distans och se hela världen, men rätt som det är dyker jag ner och analyserar detaljer. Helt friskt är det inte.
 
Ha ha, personligen har jag inte blivit klokare. Ärligt talat tror jag att jag håller på att bli lite galen av alla val man kan göra i klockvärlden. Jag tror jag skulle må bra av att resa bort till en öde ö utan varken klockor eller internet, bara titta på solen, månen och stjärnorna. Jag försöker skjuta upp köpet varje dag och försöker intala mig att det är så j-a oväsentligt om tavlan är svart eller blå, index eller roman. Jag försöker få distans och se hela världen, men rätt som det är dyker jag ner och analyserar detaljer. Helt friskt är det inte.
Jag har en enkel (kanske för simpel iof) lösning på detta. Sälj Datejusten och köp en Explorer 1.
Där har man inga valmöjligheter alls. .....och jaja jag vet hehe, det är inte första gången jag sagt just detta !
 
Jag har en enkel (kanske för simpel iof) lösning på detta. Sälj Datejusten och köp en Explorer 1.
Där har man inga valmöjligheter alls. .....och jaja jag vet hehe, det är inte första gången jag sagt just detta !
.....sen har ju Panerai kommit med många nya modeller och nya slimmade urverk, sen finns det Vulcain med alarm och Girard Perregaux Richeville 2750 och ..... pust. Jag tror jag skulle trivas med en blå tavla på min Datejust....det är en snygg blå färg som skiftar i olika ljus......så snyggt.....
 
Nybörjarfråga men hur fungerar det egentligen med tex en 1601 utan quickset. Behöver man ställa datumet själv varje dag trots användning eller gäller det bara om man inte använt den på några dagar?
 
Nybörjarfråga men hur fungerar det egentligen med tex en 1601 utan quickset. Behöver man ställa datumet själv varje dag trots användning eller gäller det bara om man inte använt den på några dagar?

En fungerande 160X skiftar datum av sig själv vid midnatt.

Låter du den ligga ett par dagar får du ställa datumet manuellt om du vill ha korrekt datum.
 
Tillbaka
Topp