• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Dafi

Cartier
2-Faktor
Tack för svar. Jag har inte bråttom utan får hålla ögonen öppna, vad säger ni om att köpa utan orginallänk? är det svårt att få tag på rätt länk i efterhand?
Det är enkelt att köpa lösa jubilee- eller oysterlänkar i stål från AD, men går väl loss på mellan 10-20k skulle jag tro. Att fixa lösa guldlänkar å andra sidan är ingen rolig historia…
 

Deikoo

Breitling
Hej,
Jag har lite funderingar och behöver hjälp på traven. Jag har en 68273 MEN det är ett ETA urverk som sitter i den av någon anledning (arvegods).
Frågan är, Finns det något värde i den som den är? Är det värt att byta ut till en cal. 2135? Hur hade ni gjort?
Tacksam för lite bollplank här.
 

Bilagor

  • 68273.jpg
    68273.jpg
    248.2 KB · Visningar: 40

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det är enkelt att köpa lösa jubilee- eller oysterlänkar i stål från AD, men går väl loss på mellan 10-20k skulle jag tro. Att fixa lösa guldlänkar å andra sidan är ingen rolig historia…
Är Rolex lika hårda med äldre referenser att du måste visa upp rätt klocka för att köpa länk eller friare där?
 
Fick igår hem en 16234 som går som en dröm! Tyvärr sitter den lite för tight med sina 19 länkar då min handled sväller en del när det är varmt ute. Därför skulle jag behöva köpa till en länk. Någon här som säljer? Eller ska jag satsa på tex Chrono?

En annan fråga. Ni som har äldre klockor (denna är från -96) badar och duschar ni med era? Klockan är nyservad och trycktestad så det bör vara OK eller?
5FA822E4-5194-4B76-A83B-758F96B46C83.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fick igår hem en 16234 som går som en dröm! Tyvärr sitter den lite för tight med sina 19 länkar då min handled sväller en del när det är varmt ute. Därför skulle jag behöva köpa till en länk. Någon här som säljer? Eller ska jag satsa på tex Chrono?

En annan fråga. Ni som har äldre klockor (denna är från -96) badar och duschar ni med era? Klockan är nyservad och trycktestad så det bör vara OK eller?
5FA822E4-5194-4B76-A83B-758F96B46C83.jpeg
Grattis! 16234 är en bra ref. Funkar som en modern klocka men vintagestylen kvar.

Det är väl bara någon länkbit du behöver? Kan säkert finnas på köp och sälj, kaplans eller Tradera. Om den är trycktestad ok så kan du bada med den.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Fick igår hem en 16234 som går som en dröm! Tyvärr sitter den lite för tight med sina 19 länkar då min handled sväller en del när det är varmt ute. Därför skulle jag behöva köpa till en länk. Någon här som säljer? Eller ska jag satsa på tex Chrono?

En annan fråga. Ni som har äldre klockor (denna är från -96) badar och duschar ni med era? Klockan är nyservad och trycktestad så det bör vara OK eller?
5FA822E4-5194-4B76-A83B-758F96B46C83.jpeg
Köp länkbit(ar) hos närmsta AD. 600 spänn-ish stycket och heter 32-20545. Om länken är korrekt och heter 62510h.
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Fick igår hem en 16234 som går som en dröm! Tyvärr sitter den lite för tight med sina 19 länkar då min handled sväller en del när det är varmt ute. Därför skulle jag behöva köpa till en länk. Någon här som säljer? Eller ska jag satsa på tex Chrono?

En annan fråga. Ni som har äldre klockor (denna är från -96) badar och duschar ni med era? Klockan är nyservad och trycktestad så det bör vara OK eller?
5FA822E4-5194-4B76-A83B-758F96B46C83.jpeg
Grattis till en fantastisk Datejust.
Är oerhört svag för de ljusa tavlorna på jubilee under sommarhalvåret😍
 
Grattis! 16234 är en bra ref. Funkar som en modern klocka men vintagestylen kvar.

Det är väl bara någon länkbit du behöver? Kan säkert finnas på köp och sälj, kaplans eller Tradera. Om den är trycktestad ok så kan du bada med den.
Tack! Ja än så länge är jag väldigt nöjd. Har köat efter en 126345 i ca 1,5 år. Skulle inte förvåna mig om AD ringer på måndag bara för att jag slagit till på denna nu haha
 
Någon som vet vad det kan kosta att få en länkbit monterad på Oyster hos urmakare?

Dvs, jag har biten med mig och vill ha länken förlängd.
 

Mr.Miyagi

Breitling
Tjena. Är sugen på en DJ, velar mellan 36 och 41mm. Handleden mäter ca 16,5-17cm. Har inte haft möjligheten o testa en 36a. Men haft på mig en väns 41a och tycker att den upplevs något stor trots att ”lugsen” inte hänger utanför handleden. Vill ha lite synpunkter på vägen, vad ni på forumet tycker om respektive storlek☺️
 

Falken

Panerai
Tjena. Är sugen på en DJ, velar mellan 36 och 41mm. Handleden mäter ca 16,5-17cm. Har inte haft möjligheten o testa en 36a. Men haft på mig en väns 41a och tycker att den upplevs något stor trots att ”lugsen” inte hänger utanför handleden. Vill ha lite synpunkter på vägen, vad ni på forumet tycker om respektive storlek☺️
Låter som 36mm kommer passa dig perfekt.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tjena. Är sugen på en DJ, velar mellan 36 och 41mm. Handleden mäter ca 16,5-17cm. Har inte haft möjligheten o testa en 36a. Men haft på mig en väns 41a och tycker att den upplevs något stor trots att ”lugsen” inte hänger utanför handleden. Vill ha lite synpunkter på vägen, vad ni på forumet tycker om respektive storlek☺️

Har haft flera av varje och 41:an ÄR stor.
Dock inte omöjlig att bära på något sätt men den kräver vitguldsringen. 126300 med sin släta betzel ser feldimensionerad ut. Slät betzel funkar fint på en 36:a men inte på den större. Vi
 
Så äntligen kom den. Blå motif-tavla med slät bezel och jubilee. Är så otroligt nöjd. Har provar den med vitguld, men tyckte att det blev för stökigt. Men detta blev perfekt. Tavlan är mycket lugnare i verkligheten än hos en urmakare med tusen lampor.
 

Bilagor

  • 20230607_110055.jpg
    20230607_110055.jpg
    334.3 KB · Visningar: 61

Uggla

Breitling
Fick igår hem en 16234 som går som en dröm! Tyvärr sitter den lite för tight med sina 19 länkar då min handled sväller en del när det är varmt ute. Därför skulle jag behöva köpa till en länk. Någon här som säljer? Eller ska jag satsa på tex Chrono?

En annan fråga. Ni som har äldre klockor (denna är från -96) badar och duschar ni med era? Klockan är nyservad och trycktestad så det bör vara OK eller?
5FA822E4-5194-4B76-A83B-758F96B46C83.jpeg
Grattis! 16234 är en riktigt fin referens. Som nämnt en bra hybrid av vintage och modernt.
 

Uggla

Breitling
Tjena. Är sugen på en DJ, velar mellan 36 och 41mm. Handleden mäter ca 16,5-17cm. Har inte haft möjligheten o testa en 36a. Men haft på mig en väns 41a och tycker att den upplevs något stor trots att ”lugsen” inte hänger utanför handleden. Vill ha lite synpunkter på vägen, vad ni på forumet tycker om respektive storlek☺️
Har samma storlek på handleden och hade absolut kört på en 36mm.
 
Tjena. Är sugen på en DJ, velar mellan 36 och 41mm. Handleden mäter ca 16,5-17cm. Har inte haft möjligheten o testa en 36a. Men haft på mig en väns 41a och tycker att den upplevs något stor trots att ”lugsen” inte hänger utanför handleden. Vill ha lite synpunkter på vägen, vad ni på forumet tycker om respektive storlek☺️
Du ser min bild här ovan, jag har 16.5 cm. Men jag gillar å andra sidan små klockor. Har en 34a jag älskar.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Många som påstår att 126234 inte inte funkar på oyster, jag tycker precis tvärt om!👍👍
Jag väljer Oyster före Jubilee i 4 fall av 5.
Men i vanlig ordning är det lattjo att man uppskattar olika ting. Sedan är ju DJ:n perfekt som en vit målarduk eftersom kombinationerna av tavlor, band, glasringar etc är oändlig.
 
Tjena. Är sugen på en DJ, velar mellan 36 och 41mm. Handleden mäter ca 16,5-17cm. Har inte haft möjligheten o testa en 36a. Men haft på mig en väns 41a och tycker att den upplevs något stor trots att ”lugsen” inte hänger utanför handleden. Vill ha lite synpunkter på vägen, vad ni på forumet tycker om respektive storlek☺️
Min handled mäter ca 19cm och jag tycker DJ 41mm blir för stor på mig. Enligt mig beror det mycket på vilken klocka det är. En 40mm sub tex sitter perfekt på mig och känns inte för stor
 

Mr.Miyagi

Breitling
Min handled mäter ca 19cm och jag tycker DJ 41mm blir för stor på mig. Enligt mig beror det mycket på vilken klocka det är. En 40mm sub tex sitter perfekt på mig och känns inte för stor
Likaså kör jag en GMT i 40mm och tycker att den passar bra på handleden, men vännens DJ 41 kändes på något höger stor trots allt. Lutar mot en 36a med fluted betzel och jubilee länk. Proportionerna på 36an är betydligt finare måste jag säga.

Vet någon om AD i sthlm tar SAS Amex kort överhuvudtaget? och om det påverkar priset på list?
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Första inlägget i tråden. Har fått ett bytesförslag beträffande min Tudor Submariner 79090. Klockan i fråga är en Rolex Datejust 16220 fullset i bra skick från 1997, servad hos Rob E. 2020. Den har romerska index och blå tavla. Vad skulle ni värdera den till med tanke på att skicket ser mycket bra ut? Tycker den är snygg så är sugen, men flippar mycket så vill gärna byta till mig klockor som är relativt lättsålda. Är romerska siffror något som gör den mindre eftertraktad?

Skulle uppskatta info då jag testat ett flertal klockor de senaste åren, men detta kan potentiellt bli min första Rolex vilket ändå känns lite speciellt på något sätt. Bra första rolex? :)
thumbnail_image0.jpeg
thumbnail_image2.jpeg
thumbnail_image3.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Första inlägget i tråden. Har fått ett bytesförslag beträffande min Tudor Submariner 79090. Klockan i fråga är en Rolex Datejust 16220 fullset i bra skick från 1997, servad hos Rob E. 2020. Den har romerska index och blå tavla. Vad skulle ni värdera den till med tanke på att skicket ser mycket bra ut? Tycker den är snygg så är sugen, men flippar mycket så vill gärna byta till mig klockor som är relativt lättsålda. Är romerska siffror något som gör den mindre eftertraktad?

Skulle uppskatta info då jag testat ett flertal klockor de senaste åren, men detta kan potentiellt bli min första Rolex vilket ändå känns lite speciellt på något sätt. Bra första rolex? :)
Utan bilder, lika långt som ett snöre.
 
Topp