• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Putteman

Cartier
Den släta ringen blev bullig på 116200. Innan var formerna skarpare. 16200 nedan.
IMG_0213.jpeg
Men oj vilken skillnad det ändå gör med en sån ”liten” sak som glaseringens form. Riktigt snygg på 16200 ju. 👍🏽

Har 1262xx likadan glasring som 1162xx?
 

WolfieH

Cartier
2-Faktor
Någon som vet vad jag ska leta efter för att säkerställa en äkta factory diamant-tavla till 16233? Diamantkvalitet känns självklart men svårt att bedöma endast genom bilder.
 

Putteman

Cartier
Dock utan easylink vilket jag personligen håller väldigt högt. Sen har vi ju roulettedatumet på 116*** vilket är kul. Trots detta väljer jag 126*** före 116*** oavsett konfigureration. Bäst proportioner vinner
Här finns massor att lära känner jag. 😀

Finns det nån vettig översikt nånstans vad som förändrats över åren? Finns väl hur mkt info som helst om det är nåt specifikt, men mer en generell översikt vore coolt?

Man kan ju lätt se t.ex att dagens flöjtade ring ser annorlunda ut än gamla fyrsiffriga. Är det ens vitguld i dom gamla eller har även det förändrats över tid?
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Här finns massor att lära känner jag. 😀

Finns det nån vettig översikt nånstans vad som förändrats över åren? Finns väl hur mkt info som helst om det är nåt specifikt, men mer en generell översikt vore coolt?

Man kan ju lätt se t.ex att dagens flöjtade ring ser annorlunda ut än gamla fyrsiffriga. Är det ens vitguld i dom gamla eller har även det förändrats över tid?
Det fyr- och femsiffriga får jag överlåta till någon annan men de stora skillnaderna mellan 116*** och 126*** är de som nämnts ovan. Det jag kommer på nu:

Nyheter med 126***
  • mer slimmade, proportionerliga bandhorn
  • nytt urverk med längre gångreserv
  • easylink, dvs 5mm on the fly justering i låset

Försvann när 116*** blev 126***
  • fetare bandhorn (gjorde att klockan upplevdes lite större)
  • superjubilee med hidden clasp. Dvs att låset är dolt och jubileet fortsätter hela varvet runt. Snyggt men helt utan mikrojustering
  • roulettedatum, dvs varannan dag röd, varannan svart

Värt att notera är att länkarna inte är kompatibla mellan 126*** och 116*. Däremot funkar länkar från 116* på sportmodeller med 20mm, tex 116610, 126710 och 116500
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det fyr- och femsiffriga får jag överlåta till någon annan men de stora skillnaderna mellan 116*** och 126*** är de som nämnts ovan. Det jag kommer på nu:

Nyheter med 126***
  • mer slimmade, proportionerliga bandhorn
  • nytt urverk med längre gångreserv
  • easylink, dvs 5mm on the fly justering i låset

Försvann när 116*** blev 126***
  • fetare bandhorn (gjorde att klockan upplevdes lite större)
  • superjubilee med hidden clasp. Dvs att låset är dolt och jubileet fortsätter hela varvet runt. Snyggt men helt utan mikrojustering
  • roulettedatum, dvs varannan dag röd, varannan svart

Värt att notera är att länkarna inte är kompatibla mellan 126*** och 116*. Däremot funkar länkar från 116* på sportmodeller med 20mm, tex 116610, 126710 och 116500

Även tavlan blev sportigare utan ”tågspåren”.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Här finns massor att lära känner jag. 😀

Finns det nån vettig översikt nånstans vad som förändrats över åren? Finns väl hur mkt info som helst om det är nåt specifikt, men mer en generell översikt vore coolt?

Man kan ju lätt se t.ex att dagens flöjtade ring ser annorlunda ut än gamla fyrsiffriga. Är det ens vitguld i dom gamla eller har även det förändrats över tid?
De gamla fanns med räfflad stålring, 1603 - 16030. Kallas engine turned. Har haft en av varje, men föredrar vitguldsringen.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Även tavlan blev sportigare utan ”tågspåren”.
Ser att detta är en jättevanlig syn, flertalet föredrar de "öppna" tavlorna utan tågspår (eller pie-pan) så det är ju nog klokt att Rolex kör med dem. Själv tycker jag tavlorna blir så platta och tomma, särskilt femsiffriga generationen efter piepan, ser ut som en mycket billigare klocka på något sätt. Det fantastiska med 1601 är ju djupet/nivåerna och de olika dimensionerna i tavlan, något som saknas lite senare.

Nya 126*** med en gammeldags piepan och olumade stavindex, vilken drömkombo det vore! 😍
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Här finns massor att lära känner jag. 😀

Finns det nån vettig översikt nånstans vad som förändrats över åren? Finns väl hur mkt info som helst om det är nåt specifikt, men mer en generell översikt vore coolt?

Man kan ju lätt se t.ex att dagens flöjtade ring ser annorlunda ut än gamla fyrsiffriga. Är det ens vitguld i dom gamla eller har även det förändrats över tid?
Fyrsiffrig 1601 har klassisk fluted vitguldsring medan ref 1603 nedan har den enklare stålringen i utförandet man kallar "engine turned" (en särskild tillverknings-teknik).
(1600 med den släta glasringen är även den i stål)
Edit: Såg nu att detta redan var svarat :banghead:
Newest-Web-engine-1601_800x.jpg
 
Senast ändrad:

to0b

Omega
2-Faktor
Är det någon som vet om endlinks på en 16013 kan skilja sig?
Har hittat att de kan vara märkta med olika tresiffriga nummer.

Tack på förhand!
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Det var inte solklart att jag skulle slå till på denna, men efter en stunds funderande och provande hos AD idag fick det bli så. Det roliga är att jag anmälde intresse på denna för två år sedan 😂 svårt att fånga tavlans känsla på bild men den är både tråkig och fräsch på samma gång.

Känns kul att vara med DJ igen. Första gången med Oyster och denna tavla

IMG_4353.jpeg
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Det var inte solklart att jag skulle slå till på denna, men efter en stunds funderande och provande hos AD idag fick det bli så. Det roliga är att jag anmälde intresse på denna för två år sedan 😂 svårt att fånga tavlans känsla på bild men den är både tråkig och fräsch på samma gång.

Känns kul att vara med DJ igen. Första gången med Oyster och denna tavla

IMG_4353.jpeg
Allt annat än tråkig tavla. Grattis till fint inköp!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det var inte solklart att jag skulle slå till på denna, men efter en stunds funderande och provande hos AD idag fick det bli så. Det roliga är att jag anmälde intresse på denna för två år sedan 😂 svårt att fånga tavlans känsla på bild men den är både tråkig och fräsch på samma gång.

Känns kul att vara med DJ igen. Första gången med Oyster och denna tavla

IMG_4353.jpeg
Grattis! Riktigt fin och en riktigt bra tavla som fungerar till det mesta.
 
Topp