• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Alarik

Audemars
2-Faktor
Första inlägget i tråden. Har fått ett bytesförslag beträffande min Tudor Submariner 79090. Klockan i fråga är en Rolex Datejust 16220 fullset i bra skick från 1997, servad hos Rob E. 2020. Den har romerska index och blå tavla. Vad skulle ni värdera den till med tanke på att skicket ser mycket bra ut? Tycker den är snygg så är sugen, men flippar mycket så vill gärna byta till mig klockor som är relativt lättsålda. Är romerska siffror något som gör den mindre eftertraktad?

Skulle uppskatta info då jag testat ett flertal klockor de senaste åren, men detta kan potentiellt bli min första Rolex vilket ändå känns lite speciellt på något sätt. Bra första rolex? :)
thumbnail_image0.jpeg
thumbnail_image2.jpeg
thumbnail_image3.jpeg
Tavlor med Romerska siffror (finns undantag) är de minst attraktiva.
Sedan är de femsiffriga DJ-modellerna mer charmiga och coola än vad de skänker kvalitetskänsla.
 

hejhå

Omega
Börjat kika på en datejust. Hittade denna via en IG profil. Någon som handlat via denna förut och vad säger ni om klockan? Något att tänka på?

 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Börjat kika på en datejust. Hittade denna via en IG profil. Någon som handlat via denna förut och vad säger ni om klockan? Något att tänka på?

Bortsett från klockan så tänk på att det är tull+moms på denna för att få in den i landet.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Börjat kika på en datejust. Hittade denna via en IG profil. Någon som handlat via denna förut och vad säger ni om klockan? Något att tänka på?

75 brak?! Innan moms.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Börjat kika på en datejust. Hittade denna via en IG profil. Någon som handlat via denna förut och vad säger ni om klockan? Något att tänka på?

Trevligt med fullset och riktigt schysst tavla men som andra påpekat blir priset katastrof iom växelkurs och import. 94k plus frakt 🙃
 

jalapenolime

Breitling
Kikar på en DJ 126334 med oysterlänk och svart tavla hos AD. Vad tror ni? Vill ultimat ha jubileelänk med blå tavla men tycker att denna känns klassisk och tidslös. Kluven…
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
IMG_20230722_083737.jpg

Fyrsiffrigt är ju grejen. Men jag måste erkänna att detta är den första klocka som allvarligt fått mig fundera på att skaffa en winder. Jag vill ju kunna plocka upp den vilken dag som helst och köra men samtidigt roterar jag flera klockor och kommer aldrig bära den ofta nog att hålla datumet i fas.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Var en sväng på Bergströms i Malmö och ville kolla vad de hade inne.
Till min förvåning så hade de ändå lite klockor inne ("exhibition only") som man kunde testa.
Testade Explorern (36mm) och en DJ (36mm)
Måste säga att jag förerdrar nya boetten på både DJ och på Explorern.

Jag hade med min 116234 när jag var på plats och tyckte nästan som det kändes som den äldre referensen är som den "småfeta" brodern och den nya referensen var lite som brodern som vann på genlotteriet.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Var en sväng på Bergströms i Malmö och ville kolla vad de hade inne.
Till min förvåning så hade de ändå lite klockor inne ("exhibition only") som man kunde testa.
Testade Explorern (36mm) och en DJ (36mm)
Måste säga att jag förerdrar nya boetten på både DJ och på Explorern.

Jag hade med min 116234 när jag var på plats och tyckte nästan som det kändes som den äldre referensen är som den "småfeta" brodern och den nya referensen var lite som brodern som vann på genlotteriet.
Precis så! Under åren har jag haft 16200, 116234 och nu 126234 och den sistnämnda vinner hands down. Symmetri som 16200 men mer gedigen. En stor förbättring!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kan tycka att 116200 har sin charm faktiskt.
Den bulliga och släta ringen mot det lite knubbiga caset.
Jag föredrar absolut min 12-serie mot 11-varianten men kan ibland sakna mina 11:eek:r.
 

Falken

Panerai
Var en sväng på Bergströms i Malmö och ville kolla vad de hade inne.
Till min förvåning så hade de ändå lite klockor inne ("exhibition only") som man kunde testa.
Testade Explorern (36mm) och en DJ (36mm)
Måste säga att jag förerdrar nya boetten på både DJ och på Explorern.

Jag hade med min 116234 när jag var på plats och tyckte nästan som det kändes som den äldre referensen är som den "småfeta" brodern och den nya referensen var lite som brodern som vann på genlotteriet.
Håller med i den analysen. Stor skillnad på boetten. Hidden clasp + rälsen på tavlan är dock trevligt på den förra generationen.
2923BB14-E01A-42BB-9861-8D5D1AE70509.jpeg


Men som @Criss Cross säger rent estetiskt slår inget de äldre med borstade luggar.
C7E694CF-4BBE-43FA-B5C6-9C3191492839.jpeg
 

Putteman

Cartier
Kan tycka att 116200 har sin charm faktiskt.
Den bulliga och släta ringen mot det lite knubbiga caset.
Jag föredrar absolut min 12-serie mot 11-varianten men kan ibland sakna mina 11:eek:r.
Jag suktar efter en DJ36 senare i livet, och försöker komma på vilket utförande som är ”mitt”. Jag har en ny kollega med en DJ36 med slät ring, oyster och romerska index. Fräsch och klädsam till bäraren, men inte kombon jag hade valt dock. Har inte hunnit fråga honom om år osv. MEN, en reflektion var just att glasringen känns rätt bullig, och hela klockans proportioner liksom liiiite för mkt stål och för lite tavla typ, iaf utifrån hur jag tänker mig att jag vill ha DJ. En sak jag kom på var iaf att romerska siffrorna tar ju rätt mkt plats på tavlan vilket nog påverkar balansen också.

Så till er som har mer koll, har släta ringen varit märkbart olika på olika referenser? Är det möjligtvis 11xxxx då som är bulligare jämfört med 12xxxx? Och finns det nån bra jämförelse nånstans?

Personligen så tycker jag om när det blir lite mer tavla och lite mindre glasring helt enkelt. Därav så uppskattar jag också att rälsen försvann. Jag gillar idén på slät ring och jubilee, men inte om ringen är så kraftig som den jag såg. Då kanske flöjtad är ”bättre”? Självklart mer iögonfallande, men känns balansen ”lättare” typ?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag suktar efter en DJ36 senare i livet, och försöker komma på vilket utförande som är ”mitt”. Jag har en ny kollega med en DJ36 med slät ring, oyster och romerska index. Fräsch och klädsam till bäraren, men inte kombon jag hade valt dock. Har inte hunnit fråga honom om år osv. MEN, en reflektion var just att glasringen känns rätt bullig, och hela klockans proportioner liksom liiiite för mkt stål och för lite tavla typ, iaf utifrån hur jag tänker mig att jag vill ha DJ. En sak jag kom på var iaf att romerska siffrorna tar ju rätt mkt plats på tavlan vilket nog påverkar balansen också.

Så till er som har mer koll, har släta ringen varit märkbart olika på olika referenser? Är det möjligtvis 11xxxx då som är bulligare jämfört med 12xxxx? Och finns det nån bra jämförelse nånstans?

Personligen så tycker jag om när det blir lite mer tavla och lite mindre glasring helt enkelt. Därav så uppskattar jag också att rälsen försvann. Jag gillar idén på slät ring och jubilee, men inte om ringen är så kraftig som den jag såg. Då kanske flöjtad är ”bättre”? Självklart mer iögonfallande, men känns balansen ”lättare” typ?
Den släta ringen blev bullig på 116200. Innan var formerna skarpare. 16200 nedan.
IMG_0213.jpeg
 
Topp