• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Med risk för att bli tjatig.. :)
Vad tycker ni väger tyngst?
En nyservad äldre DJ non quick-set eller en nyare DJ med quick-set fast med okänd servicehistorik?
 
ÄNTLIGEN får jag vara med och posta i den här älskvärda tråd!!! :D
thumb_IMG_1381_1024.jpg
thumb_IMG_1382_1024.jpg
Den är inte dum alls den! Grattis.
 
Med risk för att bli tjatig.. :)
Vad tycker ni väger tyngst?
En nyservad äldre DJ non quick-set eller en nyare DJ med quick-set fast med okänd servicehistorik?
Beror på hur du kommer att använda klockan, tänker du inte använda den regelbundet och saknar winder kan det bli lite jobbigt med 16xx men tavlan är snyggare än de platta på nyare referenser.
 
  • Like
Reactions: Ako
Quick set om den håller tiden bra och inte är märkbart polerad.
Tack för input!
Beror på hur du kommer att använda klockan, tänker du inte använda den regelbundet och saknar winder kan det bli lite jobbigt med 16xx men tavlan är snyggare än de platta på nyare referenser.
Det är tänkt som kvälls/helg-klocka om man så vill.
Jag kan tänka mig att man antingen skiter i att ställa om datum eller skippar klockan helt när den inte används dagligen och det vore ju synd..
Tror ni en nyare DJ kommer hålla värdet lika bra som en äldre?
 
Tack för input!

Det är tänkt som kvälls/helg-klocka om man så vill.
Jag kan tänka mig att man antingen skiter i att ställa om datum eller skippar klockan helt när den inte används dagligen och det vore ju synd..
Tror ni en nyare DJ kommer hålla värdet lika bra som en äldre?
Jag tror mig med relativt stor säkerhet kunna påstå att nyare alltid kommer ligga lite över de äldre i pris. Sedan hur stora skillnaderna kommer vara vågar jag inte sia om.
 
Någon som har en bra länk på vilka tavlor det finns till 16014? Går dessa fortfarande att få ifrån AD? :) tack
 
Tack för input!

Det är tänkt som kvälls/helg-klocka om man så vill.
Jag kan tänka mig att man antingen skiter i att ställa om datum eller skippar klockan helt när den inte används dagligen och det vore ju synd..
Tror ni en nyare DJ kommer hålla värdet lika bra som en äldre?
Senaste referensen DJ är en helt annan klocka. Prova och jämför om du inte har gjort det tidigare.
 
Har googlat och sökt på KS men inte hittat en grej som jag är nyfiken på. Vi kan kalla det en referensreferens. Dvs en sammanställning av DJ-referenser genom åren och vad dom innebär. Det vill säga nåt i den här stilen:
1601 - 60/70-tal, räfflad bezel i vitguld.
1603 - 60/70-tal, räfflad bezel i stål.
Osv, osv...
Någon som antingen sitter på både kunskap och tid, som kan sätta ihop något sådant? Alternativt någon som vet var jag kan hitta något i den stilen?
 
Tänkte på det med, borde vara en tavla till en TT väl? Snygg hur som helt!

Suttit på i flera dagar nu.
DJ_friday.jpg
Nja, har sökt på nätet efter 16030 just, och hittat två bilder med just den tavlan. Om det är TT tavlor vet jag inte, men kan vara. Den är dock såld på det här viset 1984 :)
 
Tillbaka
Topp