• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Hej klocksnackare och datejust fantaster,
funderar på att köpa min första rolex och har landat på just en datejust. Har kommit över en Datejust från 84 ref 16014 med silverfärgad urtavla. Klockan är i bra skick för sin ålder, lite små repor men fin urtavla och inga andra större skador, skulle säga (7/10). Klockan kommer dock utan tillbehör, dvs inga papper eller box samt utan original armband (läder armband sitter på). Service utfördes 2022.

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris? Obs privat säljare.

Tacksam för alla svar och åsikter ni har :)
35 låter rimligt för en nyservad utan länk.

116234 som kompanjon vid grillen 🔥
IMG_2987.jpeg

IMG_2999.jpeg

IMG_3001.jpeg

Är helt grön på området så skulle uppskatta lite input från er. Intresserad av en Datejust (16014) från 88. Hur tycker ni skicket ser ut?
När jag frågade om service fick jag svar ”an overhaul has not been carried out as the watch does not need one and is in perfect working order, the watch comes with its official guarantee which certifies its originality, furthermore we provide a 12 month guarantee on good functioning.”, vilket kanske är en varningsklocka? Den är ute för 73 vilket jag bedömer är ca 10-15(?) över marknadsvärde men kanske är förhandlingsbart. Box och cert följer med.

Stort tack!

Bilagor

• IMG_0020.png
    IMG_0020.png
    1.1 MB · Visningar: 14
  • IMG_0021.png
    IMG_0021.png
    727.4 KB · Visningar: 11
  • IMG_0017.png
    IMG_0017.png
    1.2 MB · Visningar: 9
  • IMG_0015.png
    IMG_0015.png
    1 MB · Visningar: 11
  • IMG_0014.png
    IMG_0014.png
    1 MB · Visningar: 11
  • IMG_0013.png
    IMG_0013.png
    1.1 MB · Visningar: 14
Är helt grön på området så skulle uppskatta lite input från er. Intresserad av en Datejust (16014) från 88. Hur tycker ni skicket ser ut?
När jag frågade om service fick jag svar ”an overhaul has not been carried out as the watch does not need one and is in perfect working order, the watch comes with its official guarantee which certifies its originality, furthermore we provide a 12 month guarantee on good functioning.”, vilket kanske är en varningsklocka? Den är ute för 73 vilket jag bedömer är ca 10-15(?) över marknadsvärde men kanske är förhandlingsbart. Box och cert följer med.

Stort tack!
Skicket är väldigt bra åtminstone!
Mycket pengar förstås. Håller med dig om marknadspris.

Stort tack!
Ser ut att vara i fantastiskt skick, åtminstone i det ljuset. Ibland kan ljuset vara lite missvisande har jag märkt, men lugs och logotypen på clasp ser iallafall väldigt välbevarade och fina ut. Priset är i överkant dock!

Tack både Criss Cross och Tickers för hjälp. Hur förhåller man sig till det här med att service inte har gjorts? Även om utsidan ser ut att vara i fint skick har man väl ingen aning om urverket.
Finns det ingen tidsaspekt alls på när service är gjort så är min gissning att det lär vara ett tag sedan. Att den "går bra" behöver inte betyda att saker ser bra ut invändigt, precis som du säger. Räkna med 5-10k i servicekostnad, beroende på vart man väljer att göra den. Bergströms tog strax under 10k för service på min 16014.

Delar ett par bilder på min Datejust 1984, som jag köpte 1990 för 7000 kr (marknadspris då för lätt begagnad Datejust...). Hämtade från AD-service på Bergströms i Uppsala i lördags. Mycket trevligt bemötande både vid inlämning och hämtning! Resultat efter snart två dygn är att den håller +/- 0 s/d. Den fick också safirglas, vilket var positivt för tapestry-tavlan. Med plexin blev det lätt ganska många distorsioner i den mörkgrå tavlan. Länken hade renoverats av Urbrev tidigare.

20240921_133317.jpg

20240921_133412.jpg

Senast ändrad:
Delar ett par bilder på min Datejust 1984, som jag köpte 1990 för 7000 kr (marknadspris då för lätt begagnad Datejust...). Hämtade från AD-service på Bergströms i Uppsala i lördags. Mycket trevligt bemötande både vid inlämning och hämtning! Resultat efter snart två dygn är att den håller +/- 0 s/d. Den fick också safirglas, vilket var positivt för tapestry-tavlan. Med plexin blev det lätt ganska många distorsioner i den mörkgrå tavlan. Länken hade renoverats av Urbrev tidigare.

20240921_133317.jpg

20240921_133412.jpg
Riktigt snygg, inte ofta man ser en tapestry tavla

20240921_133317.jpg

20240921_133412.jpg
Mycket fin! Tror jag sett att man ersatt plexi med safir någon gång tidigare. Känns som det borde vara referensbrott i Rolex böcker. Smidigt dock!

Mycket fin! Tror jag sett att man ersatt plexi med safir någon gång tidigare. Känns som det borde vara referensbrott i Rolex böcker. Smidigt dock!
Min tanke också. Konstigt att AD gått med på att utföra något sådant. Känns som att Rolex skulle ge dom en rejäl smäll på fingrarna om dom fick veta att det monteras icke-korrekta delar vid service hos auktoriserad verkstad.

20240921_133317.jpg

20240921_133412.jpg

Åh man kan sätta på safirglas istället på dessa nu alltså? Riktigt trevligt ju!

20240921_133317.jpg

20240921_133412.jpg
Referens?

Det var inget jag beställde. Tänkte göra det men beslutade mig för att det blir nog bra med originalglaset. Så här I efterhand är jag mycket tacksam för safirglaset jag fick.
Är du helt säker på att det är ett safirglas som monterats? Och det gjordes alltså utan att du bad om det? Känns bara så väldigt konstigt att en AD skulle montera ett aftermarket-glas vid service, och dessutom utan att kunden bett om det.

Boetten har ju olika konstruktion beroende om den är gjord för plexi- eller safirglas, så att kunna lämna garanti på täthet osv känns också väldigt vanskligt.

Är du helt säker på att det är ett safirglas som monterats? Och det gjordes alltså utan att du bad om det? Känns bara så väldigt konstigt att en AD skulle montera ett aftermarket-glas vid service, och dessutom utan att kunden bett om det.

Boetten har ju olika konstruktion beroende om den är gjord för plexi- eller safirglas, så att kunna lämna garanti på täthet osv känns också väldigt vanskligt.
Helt säker. Har jämfört med andra Rolexar som har kristall respektive plexiglas.

Helt säker. Har jämfört med andra Rolexar som har kristall respektive plexiglas.

Finns inga Rolex original safirglas som passar en 16030
Det enda glaset som passar är 25-135 vilket är plast. Att en AD skulle ha monterat ett AM glas och dessutom lämnat garanti är osannolikt.

Tittar man även på bilderna ser det heller inte ut som safir.

Tillbaka
Topp