• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Nyputsad, nyställd och redo för helg!

1000028737.jpg
Grymt fin 🤩
Hur stor handled?
Funderade du nåt på 41mm DJ istället för 36mm när du skaffade denna?

Någon som vet vart man kan hitta visare med lume till TTDJ 126233? Har jagat runt på C24 med svårnavigerad att hitta på.

Någon som har mer vetskap gällande champagnetavlor till vintage datejust (16013/ 16233). Tavlan jag tittat på ser inte ut att ha samma metalliska finish likt min vanliga urtavla utan diamanter.

Kan det skilja sig mellan dessa äldre urtavlor, då de varierar mellan en ren metallfinish och denna som nästan ser målad ut?

Urtavlan jag tänkt köpa:
IMG_9203.jpeg

Referensbild från min egna champagne:
IMG_7941.jpeg

Någon som har mer vetskap gällande champagnetavlor till vintage datejust (16013/ 16233). Tavlan jag tittat på ser inte ut att ha samma metalliska finish likt min vanliga urtavla utan diamanter.

Kan det skilja sig mellan dessa äldre urtavlor, då de varierar mellan en ren metallfinish och denna som nästan ser målad ut?

Urtavlan jag tänkt köpa:
IMG_9203.jpeg

IMG_7941.jpeg

Urtavlan jag tänkt köpa:
IMG_9203.jpeg

IMG_7941.jpeg
Bump

Testade skriva i värde-tråden men ingen respons ännu så jag testar här, det är ju ändå här ni hänger :)

Rimligt pris för en DJ 116234 utan tillbehör/cert/service historik?

Klockan är i OK skick.
Silver tavla och Jubilee om det gör någon märkbar skillnad.

Hur mkt skulle cert/tillbehör lägga till på priset?

Tacksam för era tankar

Testade skriva i värde-tråden men ingen respons ännu så jag testar här, det är ju ändå här ni hänger :)

Klockan är i OK skick.

Tacksam för era tankar
Övertygad om att du får mer precisa svar om du tydliggör skick & färg på tavla i den tidigare tråden.

Inga enorma skillnader men avgör trots allt en del av värdet :)

Klockan är i OK skick.

Tacksam för era tankar
Har egentligen inte aning och är inte kvalificerad att svara. Men jag tänker såhär: historik på KS runt 80-85k för fullset. Garantin på alla 116234 bör ha gått ut, så cert är inte värt lika mycket som under garantitiden(!? Ren tanke från mitt eget perspektiv). Så kanske runt 10% i avdrag? Då hannar vi på 72-77k. Baserat på skick osv kan det möjligtvis gå att uppskatta ålder men troligtvis föreligger ett servicebehov för att den ska gå som en ny rolex. Så kanske mer åt det lägre spannet.

• Like
Reactions: Erf
Lite lätt panik, skulle ställa om datumet nu och när jag skruvar ut kronan till läge ett så var kronan sedan lite trög att få ut till läge 2 och 3 men löste sig fint, tillbaka till läge ett för att vrida upp några extra varv var det stopp framåt. Något fel?😑. Trycker man lite lätt inåt så går ju kronan in igen så inget problem där men går som sagt inte att dra upp mer 🤔
Ref 126234

Lite lätt panik, skulle ställa om datumet nu och när jag skruvar ut kronan till läge ett så var kronan sedan lite trög att få ut till läge 2 och 3 men löste sig fint, tillbaka till läge ett för att vrida upp några extra varv var det stopp framåt. Något fel?😑. Trycker man lite lätt inåt så går ju kronan in igen så inget problem där men går som sagt inte att dra upp mer 🤔
Ref 126234

Har du provat igen? Kanske bara en tillfällig låsning.

Eller är det så att man ska trycka in kronan från läge 1 för att dra upp den utan att skruva in den igen? När kronan poppat ut till läge 1 är den låst framåt men trycker man försiktigt in kronan så verkar den gå att dra upp men ett litet tickande när man vrider. Kanske bara jag som är ovan att dra upp rolex mot mina tidigare omegor?

Eller är det så att man ska trycka in kronan från läge 1 för att dra upp den utan att skruva in den igen? När kronan poppat ut till läge 1 är den låst framåt men trycker man försiktigt in kronan så verkar den gå att dra upp men ett litet tickande när man vrider. Kanske bara jag som är ovan att dra upp rolex mot mina tidigare omegor?

Förmodligen bristfälligt med olja i verket vilket är rätt vanligt för 3235. Bara att lämna in för garantirep.

Förmodligen bristfälligt med olja i verket vilket är rätt vanligt för 3235. Bara att lämna in för garantirep.
Oj, men man ska alltså inte behöva trycka in lite lätt från 1a läget för att vrida upp utan de ska bara va att vrida? Får kolla med ad’n annars. Tyckte när jag provade igen att stegen 1-3 gick lite lättare än i förmiddags dock.

Oj, men man ska alltså inte behöva trycka in lite lätt från 1a läget för att vrida upp utan de ska bara va att vrida? Får kolla med ad’n annars. Tyckte när jag provade igen att stegen 1-3 gick lite lättare än i förmiddags dock.

Första läget från när kronan gängat ur är där du skruvar upp manuellt, Ska inte vara något motstånd alls.

Första läget från när kronan gängat ur är där du skruvar upp manuellt, Ska inte vara något motstånd alls.
Det var helt stopp framåt men nu efter några fler försök å lite lirkande har det börjat fungera. Ett lätt tickande när man drar upp precis som på mina tidigare omegor. Men kanske som du säger e de för lite olja i.

Det var helt stopp framåt men nu efter några fler försök å lite lirkande har det börjat fungera. Ett lätt tickande när man drar upp precis som på mina tidigare omegor. Men kanske som du säger e de för lite olja i.

Låter nästan som något är löst och blockerar i vissa lägen.

Tillbaka
Topp