• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Välkommen!
En sån klocka är verkligen fin. Bästa storlek kan väl bero en smula på hur stor (omkrets) man har på armen. Hur stor är din? Jag tror iofs att oavsett vilken storlek du väljer så blir det säkert bra. Jag har nog aldrig tyckt att nån av storlekarna varit fel på en kvinna, så välj det du gillar bäst. Ser fram emot bilder när du har den på sen. :)
Mvh
Jag har egentligen väldigt smal handled, men gillar stora klockor.
Var inne och testade en 36mm DJ på Kaplans igår och jag upplevde den inte för stor.
Nu vill jag bara hitta rätt och inte vara för ivrig och köpa den första bästa! :)
Lovar att ladda upp bilder sen!

Var inne och testade en 36mm DJ på Kaplans igår och jag upplevde den inte för stor.
Nu vill jag bara hitta rätt och inte vara för ivrig och köpa den första bästa! :)
Det kommer säkert bli jättebra. Lycka till i sökandet. :)
Mvh

Postar tre bilder på min Datejust 16200 för att visa att den grå urtavlan har 9 liv (nåja, inte riktigt men ändå). Iallafall upplevs tavlan väldigt olika beroende på ljus och vinklar.
DSC_0108-01.jpeg
DSC_0106-01.jpeg
DSC_0107-01.jpeg

Många tjejer/kvinnor har ju 40 mm+ klockor så 36 mm DJ funkar bra. Vit tavla är ovanligt, silverfärgad tavla är vanligt. Jag skulle tipsa dig om referenserna 1601 och 16014. De har vitguldsring. Pris för ett bra ex med länk är väl mellan 20-25. Gripenbro verkar vara en vettig handlare. Han brukar dock stycka klockorna på sina länkar och sedan sälja dem separat.

En 36mm Datejust är aldrig för stor oavsett handled. Dessutom är DJn alldeles utmärkt till kvinnor (och män!)

Många tjejer/kvinnor har ju 40 mm+ klockor så 36 mm DJ funkar bra. Vit tavla är ovanligt, silverfärgad tavla är vanligt. Jag skulle tipsa dig om referenserna 1601 och 16014. De har vitguldsring. Pris för ett bra ex med länk är väl mellan 20-25. Gripenbro verkar vara en vettig handlare. Han brukar dock stycka klockorna på sina länkar och sedan sälja dem separat.
Ja jag är nog mer övertygad nu över att 36mm blir bra!
Ja det är en rimlig summa... jag tänkte lägga runt 25.
Jag ska erkänna att jag inte riktigt förstår skillnadena på nummerserierna som ni nämner.
Vill nog helst köpa en hel klocka... men jag får hålla koll på Gripenbro då!
Tack för alla tips!

• Like
Reactions: Man
Är det någon som vet vad jag skulle kunna sälja min oysterlänk till en 116200 för? I bra skick, från 2012, tror det saknas en länkbit!
Blir så sugen på jubilee när jag ser alla era bilder!!

Grymt fin!! Är tavlan blå?

Är på jakt efter en liknande, denna är i vitguld eller? Har lite dålig koll på alla referenser som finns... Är sugen på en i stål (för att det är lite billigare), med jubilee, blå tavla, under 40 mm men gärna av de nyare referenserna. Någon som har tips på referens att leta vidare på? Hade vart en dröm om det fanns någon sida som visade alla referenser i kronologisk ordning, med bilder och info om vad som var nytt med just den modellen...

Tänker att de fyrsiffriga nu faktiskt har ganska många år på nacken och jag vill ju att den ska orka hela mitt liv också... Är jag helt fel ute?

Grymt fin!! Är tavlan blå?

Är på jakt efter en liknande, denna är i vitguld eller? Har lite dålig koll på alla referenser som finns... Är sugen på en i stål (för att det är lite billigare), med jubilee, blå tavla, under 40 mm men gärna av de nyare referenserna. Någon som har tips på referens att leta vidare på? Hade vart en dröm om det fanns någon sida som visade alla referenser i kronologisk ordning, med bilder och info om vad som var nytt med just den modellen...

Tänker att de fyrsiffriga nu faktiskt har ganska många år på nacken och jag vill ju att den ska orka hela mitt liv också... Är jag helt fel ute?

Den är blå ja, helgrym tavla :)
Bara ringen är i vitguld, resten av klockan är i stål.
Jag föredrar 5 och 6 siffriga referenser pga quickset på datum m.m.

Jag har sagt det tidigare (här på KS) och jag säger det gärna igen, vintage Datejust och nyare DJs är (för mig) två olika klockor. Jag har haft en 1603 men äger nu en 16200, grå tavla, safirglas och slät ring. Min 1603 var fin men det går inte jämföra med min 16200. Den äger i jämförelse.
Så nej, du är inte fel ute...

Senast ändrad:
Tack!
Vad tror du är ett rimligt pris för en begagnad oysterlänk? Hittar inga annonser varken här eller på internet!

Förra året när jag letade såg jag priser på runt 8k. Om jag utgår från mig själv: lägger du ut den för 10k hade jag hellre lagt till 2,5k för att köpa nytt hos AD. Lägger du ut den för 9k så är det 3,5k ifrån nytt... Så max 9k. Tycker 8,5k är rimligt.

Ska dock sägas att jag inte har haft koll på den marknaden på ett bra tag. Utgår bara från mig själv och vad jag skulle kunna tänka mig att betala för en beg Oyster.

Förra året när jag letade såg jag priser på runt 8k. Om jag utgår från mig själv: lägger du ut den för 10k hade jag hellre lagt till 2,5k för att köpa nytt hos AD. Lägger du ut den för 9k så är det 3,5k ifrån nytt... Så max 9k. Tycker 8,5k är rimligt.

Ska dock sägas att jag inte har haft koll på den marknaden på ett bra tag. Utgår bara från mig själv och vad jag skulle kunna tänka mig att betala för en beg Oyster.

Det låter väldigt rimligt det du säger. Tack för hjälpen!!! :)

Jubilée kostar i dagsläget typ 13.400:- men då är det också super jubilée, massiva länkbitar hela vägen = väger mer och är stabilare än de gamla jubilée länkarna.

Den är blå ja, helgrym tavla :)
Bara ringen är i vitguld, resten av klockan är i stål.
Jag föredrar 5 och 6 siffriga referenser pga quickset på datum m.m.
Ja jag skulle också vilja lära mig mer ang sifferserierna, det finns ingen sida som visar alla referenser och förklarar lite kring dem? Skulle ju vara guld! Är det verkligen stor skillnad på att ha plexiglas och vanligt glas? Jag är första gången Rolexköpare... kommer jag märka skillnad? Hur mycket dyrare blir med glas? Från vilket år började glas göras, eller finns de också på de gamla 70 och 80-tals klockorna? Hmmm

Ja jag skulle också vilja lära mig mer ang sifferserierna, det finns ingen sida som visar alla referenser och förklarar lite kring dem? Skulle ju vara guld! Är det verkligen stor skillnad på att ha plexiglas och vanligt glas? Jag är första gången Rolexköpare... kommer jag märka skillnad? Hur mycket dyrare blir med glas? Från vilket år började glas göras, eller finns de också på de gamla 70 och 80-tals klockorna? Hmmm
När du säger vanligt glas, vad menar du då? Det vanligaste när det gäller glas är plexi, mineralglas och safirglas. Det är skillnad på de olika varianterna. Mineralglas är likt fönsterglas. Safir är hårt som sten och väldigt tåligt mot repor. Plexi ger tycker jag, en känsla av old times vilket kan vara schysst om man har en vintage klocka. Det blir lätt repor i plexi men går att polera med bra resultat.
Jag föredrar oftast safirglas eftersom jag tycker att det ger en otrolig "punch" och lyster i tavlan. Dessutom är det extremt tåligt. Dock har jag plexi på min vintage Tudor Dateday och det är oxå trevligt.

Tillbaka
Topp