• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

När du säger vanligt glas, vad menar du då? Det vanligaste när det gäller glas är plexi, mineralglas och safirglas. Det är skillnad på de olika varianterna. Mineralglas är likt fönsterglas. Safir är hårt som sten och väldigt tåligt mot repor. Plexi ger tycker jag, en känsla av old times vilket kan vara schysst om man har en vintage klocka. Det blir lätt repor i plexi men går att polera med bra resultat.
Jag föredrar oftast safirglas eftersom jag tycker att det ger en otrolig "punch" och lyster i tavlan. Dessutom är det extremt tåligt. Dock har jag plexi på min vintage Tudor Dateday och det är oxå trevligt.
Tack för förklaringen! Då menar jag nog safirglas. Är det så att endast nyare klockor har det? Jag har inte jättehög budget så det blir nog en DJ från 70, 80 eller 90 för mig. Är de gjorda i safirglas?

Har nu haft min DJ med tuxedo i snart en vecka och tavlan växer för mig för varje dag som går. Tanken var att jag skulle byta till blå tavla, men som det känns just nu behåller jag denna tills vidare. Vilken är er favorit, tuxedo eller blå? :)

2016-01-28 11.11.42 (kopia2).jpg
Jag tycker båda är väldigt snygga! Tuxedo är däremot coolare. :)

Tack för förklaringen! Då menar jag nog safirglas. Är det så att endast nyare klockor har det? Jag har inte jättehög budget så det blir nog en DJ från 70, 80 eller 90 för mig. Är de gjorda i safirglas?
Nu finns det säkert folk här som har betydligt bättre koll än jag på DJs och årgångar, men 70tals (och början på -80?) datejust, tex 1601 eller 1603 har säkert plexi. Om du kommer upp på slutet -80 och början -90tal, alltså ref 16200 är det safirglas.

Tackar! Märkte sen att det nog bara var jag som har en bild på mig själv... haha
Jag tänkte ge ca 20 a 30'

Som avatar kanske, men det finns allt lite märkliga bilder på vissa av oss i dom mörkare hörnen...

Har du kollat på Rolex Oyster Perpetual? En trevlig modell i 34 mm som gör sig otroligt bra på oysterlänk, du slipper därmed vintage-rassel om det inte är det du vill åt. Mycket bang for the buck. 114200 är referensen i 34 mm.

http://www.rolex.com/watches/oyster-perpetual.html
http://www.rolex.com/watches/oyster-perpetual/m114200-0022.html
http://www.chrono24.se/rolex/air-king--id3156923.htm

Om jag får rekommendera den optimala damklockan (jag säger så för att min fru bär en sådan:cool:) så är det ref nr 16234 med safirglas, vågmönstrade vitguld bezel (ringen runt glaset) och varmt silverfärgad tavla. Är jag inte helt fel på det så tillverkades den mellan 1989 till 2004. Pris runt 30 tusen plus minus någon tusenlapp beroende på år, skick och tillbehör.
image.jpeg

Om jag får rekommendera den optimala damklockan (jag säger så för att min fru bär en sådan:cool:) så är det ref nr 16234 med safirglas, vågmönstrade vitguld bezel (ringen runt glaset) och varmt silverfärgad tavla. Är jag inte helt fel på det så tillverkades den mellan 1989 till 2004. Pris runt 30 tusen plus minus någon tusenlapp beroende på år, skick och tillbehör.
image.jpeg
Supersnygg! Är den till salu? Den skulle vara perfekt!

Som avatar kanske, men det finns allt lite märkliga bilder på vissa av oss i dom mörkare hörnen...

Har du kollat på Rolex Oyster Perpetual? En trevlig modell i 34 mm som gör sig otroligt bra på oysterlänk, du slipper därmed vintage-rassel om det inte är det du vill åt. Mycket bang for the buck. 114200 är referensen i 34 mm.

http://www.rolex.com/watches/oyster-perpetual.html
http://www.rolex.com/watches/oyster-perpetual/m114200-0022.html
http://www.chrono24.se/rolex/air-king--id3156923.htm
Tack för tipset!
Jag gillar nog jubile bättre ändå.. den känns mer som ett smycke tycker jag!
Jag letar nog framörallt efter en DJ ändå...

Nu finns det säkert folk här som har betydligt bättre koll än jag på DJs och årgångar, men 70tals (och början på -80?) datejust, tex 1601 eller 1603 har säkert plexi. Om du kommer upp på slutet -80 och början -90tal, alltså ref 16200 är det safirglas.
Ok jättebra input! Jag ska försöka hitta en med safirglas i min prisklass!
Tack!

Ok jättebra input! Jag ska försöka hitta en med safirglas i min prisklass!
Tack!
Alltså, jag tycker du ska försöka hitta en DJ med ref 16200. Den har ett av världens mest stabila urverk, 3135, och är i all sin enkelhet en fantastisk klocka. Den känns modern med safirglas och har inte fullt så många år på nacken som en 1603. Jag hade hellre satsat på en 16200 på läder än en 1603 med länk. Men det är bara min åsikt. Många älskar sina vintage Datejust.
Du bör oxå fundera över om den klocka du vill köpa har ett servicebehov. En service ligger på mellan 3-7000 beroende på vad som måste göras och vem som gör det. En AD kostar rejält medan en annan urmakare ligger lägre i pris.
Här är min 16200.
10576238_155068438195752_930458595_n.jpg

Alltså, jag tycker du ska försöka hitta en DJ med ref 16200. Den har ett av världens mest stabila urverk, 3135, och är i all sin enkelhet en fantastisk klocka. Den känns modern med safirglas och har inte fullt så många år på nacken som en 1603. Jag hade hellre satsat på en 16200 på läder än en 1603 med länk. Men det är bara min åsikt. Många älskar sina vintage Datejust.
Du bör oxå fundera över om den klocka du vill köpa har ett servicebehov. En service ligger på mellan 3-7000 beroende på vad som måste göras och vem som gör det. En AD kostar rejält medan en annan urmakare ligger lägre i pris.
Här är min 16200.
10576238_155068438195752_930458595_n.jpg
Supersnygg! Ja ett läderband är faktiskt inte helt fel!
Men vad sägs om en 16220 då? Är det stor skillnad från en 16200? Den här är ju till salu här på KS
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16220-s-serie.47343/#post-1164545

Har nu haft min DJ med tuxedo i snart en vecka och tavlan växer för mig för varje dag som går. Tanken var att jag skulle byta till blå tavla, men som det känns just nu behåller jag denna tills vidare. Vilken är er favorit, tuxedo eller blå? :)

2016-01-28 11.11.42 (kopia2).jpg
Jag röstar nog på blå. Tuxedo upplevde jag som lite för färglös när jag provade. Men tuxedo är ju grym ändå.

Supersnygg! Ja ett läderband är faktiskt inte helt fel!
Men vad sägs om en 16220 då? Är det stor skillnad från en 16200? Den här är ju till salu här på KS
Som sagt, jag har ingen exakt koll på de olika referenserna, men jag gissar att det bara är betseln (ringen) som skiljer. 16200 är slät och den här har räfflad (fluted) ring. Någon annan kanske vet om det finns fler skillnader. Det är absolut samma urverk i iaf.
Sen om detta är ett bra köp eller ej vill jag inte uttala mig om. Låter okej, men avgörande är skick, servicebehov och vad som följer med klockan.

Helt klart ett strå vassare med länk, tycker jag. Som den du hänvisar till här. Tycker du ska satsa på jubilee. Kommer sitta kanonsnyggt!
Det är klart att länk inte är fel eftersom man då har möjlighet att köra både länk och läder men ofta får men betala ordentligt för det. För egen del väljer jag hellre en servad datejust utan länk (och kan köpa till den sen om jag vill) än en DJ med länk men oxå ett stort servicebehov. Men det bästa är ju en nyservad klocka med länk och läder.

Som sagt, jag har ingen exakt koll på de olika referenserna, men jag gissar att det bara är betseln (ringen) som skiljer. 16200 är slät och den här har räfflad (fluted) ring. Någon annan kanske vet om det finns fler skillnader. Det är absolut samma urverk i iaf.
Sen om detta är ett bra köp eller ej vill jag inte uttala mig om. Låter okej, men avgörande är skick, servicebehov och vad som följer med klockan.
Jag föredrar nog räfflad ring ändå.
Jag tror jag ska slå till på den här klockan. Den har safirglas och är från 93. Känns som en bra deal?
Vad tror du?

• Like
Reactions: Man
Bara för att det inte ska bli några missförstånd angående referenser och bezel. 16220 har räfflad stålring sk "engine turned bezel". Med "fluted bezel" menas den vågmönstrade vitguldringen som sitter på ref 16234. Det är bara det som skiljer. 16234 har något mjukare och elegantare framtoning medan stålringen på 16220 ger lite tuffare framtoning imho.

Jag föredrar nog räfflad ring ändå.
Jag tror jag ska slå till på den här klockan. Den har safirglas och är från 93. Känns som en bra deal?
Vad tror du?
Det ser schysst ut vad man kan döma av bilderna. Bra referenser på säljaren. Han säger att klockan har god amplitud. Jag hade frågat vilken amplitud, är det 250 eller över är det nog inget att tveka på...

Bara för att det inte ska bli några missförstånd angående referenser och bezel. 16220 har räfflad stålring sk "engine turned bezel". Med "fluted bezel" menas den vågmönstrade vitguldringen som sitter på ref 16234. Det är bara det som skiljer. 16234 har något mjukare och elegantare framtoning medan stålringen på 16220 ger lite tuffare framtoning imho.
Glasklart...Tack. :)

Tillbaka
Topp