• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Du kan ju ha det som ett argument, men vanliga modeller av DJ tavlor är det inte så stort värde i. Jag skulle hellre ha en fräsch servicetavla än en patinerad originaltavla. Detta gäller Datejust. Snackar vi Sub, GMT, mm säger jag tvärtom.

Det visade sig att han har sålt klockan, men har en likadan från samma år på "service" som han ska sälja. Den klockan kommer med originaltavla. Så får se hur fin den är etc.

Vilken av dessa två klockor är mest prisvärd och varför? :)

1. ROLEX DAY DATE 1803. UPPDATERAD*

2. Rolex Day-Date 1803 -68

Är priserna rimliga (48k respektive 50k)?
Bra fråga. De ligger ju väldigt lika i pris. Band med till båda, lite fler till den senare.
Utifrån vad man kan se är de enligt min bedömning likvärdiga. Jag skulle satsat på att köpa dem F2F och se hur de poleringar som båda nämner ser ut i verkligheten. Jag tycker nog att nr två har trevligare tavla. Jag har dock inte kompetensen att bedömma om det är orginal/tidstypiskt på någon av dem.

En fundering är om man inte vill ha länk till en DD i YG. Det skulle jag vilja ha för att verkligen bli kung i baren. Men det är ju du som köper, jag är en länk kille.

Bifogar en bild från bussen. En OnT bild. ;-)
image.jpeg

Ser bra ut tycker jag. Skarp i boetten och normal stretch. Nackdelen skulle väl vara att tavlan är vanlig och att stålring kanske är något mindre attraktiv än vitguldsring.

Jag vill ju ha en från just 1983. Är alla från den årgången stål bezel om man inte vill ha two-tone?

Priset känns lite saftigt? Det borde väl gå att pruta lite?

Jag vill ju ha en från just 1983. Är alla från den årgången stål bezel om man inte vill ha two-tone?

Priset känns lite saftigt? Det borde väl gå att pruta lite?

Testa med lite prut. 5siffriga ligger i den prisklassen just nu! Jag skulle nog titta på modeller med vitguldsring, magiskt skimmer.

Vafan nu dök det upp en ännu finare (enligt mig). Vad tycks?
image.jpeg

image.jpeg
Mkt fin, köp dock inte "bara för att", är min personliga reflektion. Då kommer den snart att flippas, ena har stålbezel den andra vitguld, olika tavlor. Leta efter den DJ du verkligen känner att du Vill ha, som du blir kär i.
Jag köpte min första DJ mest för att jag verkligen ville ha en DJ, utan att grundligt känna in Vilken DJ. Glad som fan var jag, men när "jag har en DJ glädjen" lagt sig, så förstod jag att det inte var riktigt den jag ville ha.
Blabla... Bara några cent från mig.

Mkt fin, köp dock inte "bara för att", är min personliga reflektion. Då kommer den snart att flippas, ena har stålbezel den andra vitguld, olika tavlor. Leta efter den DJ du verkligen känner att du Vill ha, som du blir kär i.
Jag köpte min första DJ mest för att jag verkligen ville ha en DJ, utan att grundligt känna in Vilken DJ. Glad som fan var jag, men när "jag har en DJ glädjen" lagt sig, så förstod jag att det inte var riktigt den jag ville ha.
Blabla... Bara några cent från mig.
Fast med den ljusa tapestrytavan och en jubileelänk som ser ut som ny kan det inte bli fel ;)
Blir ju nästan sugen själv (trots att jag redan har en 16200 och en 14270)

Det var just en med likadan tapestry jag köpte. :(
Nä, men du har nog rätt ändå! Riktigt crisp såg denna ut!

Jag har haft en DJ 1601 innan med ljus tavla och den var trevlig, men flippade den dels för att jag tycker klockan är lite för liten för att ha till vardags och sen om jag ändå ska ha en beggad, kan jag lika gärna satsa en från mitt födelseår. Nu har jag en annan vardagsklocka och tänkte köpa en Dj att ha som "finklocka" och låta gå i arv. Jag vill gärna ha vitgulds bezel och tapestry dial är ren bonus :) får undersöka säljaren lite först bara och se om han är reko.

Tack för alla inputs :)

Hej
Börjar bli lite nojig när min 16233 öppnar upp sig i spännet!
Kan det vara så att den är
  1. Fake
  2. Dåligt servade
  3. Fel justerad för min handled
  4. Behöver rengöras/poleras
Är det bara jag som har detta problem?
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    154.8 KB · Visningar: 16
Hej
Börjar bli lite nojig när min 16233 öppnar upp sig i spännet!
Kan det vara så att den är
  1. Fake
  2. Dåligt servade
  3. Fel justerad för min handled
  4. Behöver rengöras/poleras
Är det bara jag som har detta problem?
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
Sacke, spännet kan behöva justeras. Böj försiktigt något av de svagt rundade blecken som är en del av låset, till exempel den del som hamnar närmast handleden (på vilken det står STEELINOX samt 62523). Om du gör den delen lite mindre böjd (rakare), så kommer låset att spännas fast hårdare. Du kan också kröka det andra blecket något. Använd inga verktyg, bara handkraft och ta det försiktigt, så kommer låset att fästa bättre.

Alla länkar av den här typen kan behöva ses över så från tid till annan.

Mvh A

Tillbaka
Topp