• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Min 16014 med skön svart tavla. Älskar den på jubilee men ska snart införskaffa ett fint svart läder.
image.jpeg
Ett tips på snyggt läderband kan vara Bulang sons. Jag har ett som jag använder till min DJ. Dock verkar det med vita sömmar utgått.

https://bulangandsons.com/product/bs-straight-stitch-all-black-hand-made-leather-strap-20-mm/
 

Bilagor

  • DSC_0210-02.jpeg
    DSC_0210-02.jpeg
    126.3 KB · Visningar: 72

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips på snyggt läderband kan vara Bulang sons. Jag har ett som jag använder till min DJ. Dock verkar det med vita sömmar utgått.

https://bulangandsons.com/product/bs-straight-stitch-all-black-hand-made-leather-strap-20-mm/

Snyggt och bra tips! Gillar B&S läderband men har aldrig beställt. Kanske dags ;)
Har beställt ett svart Hirsch Regent i alligator som strax dimper ner i postlådan. Tror det kommer bli schysst. Tänker det som ett uppklätt alternativ till länken. Postar bild när det sitter på.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt och bra tips! Gillar B&S läderband men har aldrig beställt. Kanske dags ;)
Har beställt ett svart Hirsch Regent i alligator som strax dimper ner i postlådan. Tror det kommer bli schysst. Tänker det som ett uppklätt alternativ till länken. Postar bild när det sitter på.

Då sitter ny stronk (Hirsch Regent i svart alligator) på min DJ, tycker det blev riktigt stiligt :) Bra komplement till Jubilee-länken.
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Funderar på att komplettera min Datejust med en ny tavla, Tuxedo dial. Urtavlor kan ju ändra en del i hur man upplever klockan så jag vill fråga: Ni som har en, hur upplever ni den, bärs den lika stor som en enfärgad tavla eller känns den mindre eller större?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det gjorde sig verkligen jättebra! :cigar:
Frågan är om det funkar på oss kvinnofolk eller ser det tantigt ut?.. o_O

Tackar! :)
Personligen tycker jag nog att länk är snyggare på kvinnor. Men tantigt skulle jag inte alls säga att det skulle bli med läder. Min fru körde läder ett tag på sin klocka men vi bytte till ett fint meshband som hon numera älskar.
Inser att jag inte var till någon hjälp alls nu...:confused:
Ska försöka hjälpa lite ;)
Här kommer en bild med klockan på min frus handled. Kanske svårt att föreställa sig hur det gör sig som helhet men kanske ger en känsla.
image.jpeg
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Tackar! :)
Personligen tycker jag nog att länk är snyggare på kvinnor. Men tantigt skulle jag inte alls säga att det skulle bli med läder. Min fru körde läder ett tag på sin klocka men vi bytte till ett fint meshband som hon numera älskar.
Inser att jag inte var till någon hjälp alls nu...:confused:
Ska försöka hjälpa lite ;)
Här kommer en bild med klockan på min frus handled. Kanske svårt att föreställa sig hur det gör sig som helhet men kanske ger en känsla.
image.jpeg
Haha! Tack för ett bra försök iaf ;):p
Ja, jag kör med vanligt brunt läder just nu. Tycker det funkar. Men vet inte hur det skulle funka med sånt alligator.. Jaja, jag får nog lämna det där. Det var snyggt på dig iaf :happyhappy:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror inte jag köpte på Hodinkee. Är inte hemma nu och har en annan klocka på armen. Kan kolla sen. Men vad tusan, vad kostar din klocka? Ett armband för 1500 är väl helt ok ;)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är en principsak! :D
Jag tänker så här: har jag en premium klocka på armen för tex 30-50k, SKA armbandet kosta en del. Säg att du kör en Porsche...Då köper man väl inte kinadäck för 300/styck. Bär du en Armani kostym tar du väl inte träskor från jula på fötterna. En hifianläggning för 100k bör ha kablar för 10% osv... ;)
Mitt armband är beställt från HQ Milton. (Kollade med frugan som är hemma). Dock har de nog inte kvar det.
 

DLWE

Breitling
Är det någon som har ett tips på var man kan jämföra och läsa på mer om de olika DJ-modellerna? Jag tänker bl.a. på skillnaderna mellan de femsiffriga och sexsiffriga modellerna, vad som skiljer 116200 från 116234, 16200 från 16234 osv.
 

Erik.W

Omega
Hej. Ska köpa min min första Datejust. Står och väger mellan en 16200 och 116200 beggad från C24. Oyster länk, silver index dial 2002-2008) allt annat lika skulle ni lägga 8.000 SEK mer för 116200? Kommer använda den som min primära klocka.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hej. Ska köpa min min första Datejust. Står och väger mellan en 16200 och 116200 beggad från C24. Oyster länk, silver index dial 2002-2008) allt annat lika skulle ni lägga 8.000 SEK mer för 116200? Kommer använda den som min primära klocka.
Det är skillnad i boettform mellan 5 och 6-siffriga. 6-siffriga upplevs som större än 5-siffriga. Enklas är nog att googla, men det är fetare bandhorn på de nyare.

Nyare 5-siffriga har 3135-verket, dvs samma urverk i båda.

6-siffriga kan du ha superjubilee, men inte tjockare läderband.

Valet är ditt. Inte enkelt om du inte kannklämma på dem samtidigt. vill du ha modernt klassiskt eller bara klassiskt?
 
Hur funkar gångreserven på vintage datejust (cal 1575)? Ska det räcka att vrida upp kronan 25-30 gånger (förutsatt att man inte använt den på ett tag)? Hur länge måste man "ha den på armen" för att gångreserven ska vara fulladdad?

Vad är normal reserv på dessa? 24h?

Tack på förhand,
Ingo10000
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hur funkar gångreserven på vintage datejust (cal 1575)? Ska det räcka att vrida upp kronan 25-30 gånger (förutsatt att man inte använt den på ett tag)? Hur länge måste man "ha den på armen" för att gångreserven ska vara fulladdad?

Vad är normal reserv på dessa? 24h?

Tack på förhand,
Ingo10000
Min 1601 som är nyservad har runt 48 timmar skulle jag säga. Bättre än min 16710 som servades för ca 3,5 år sedan.
 
Topp