• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

image.jpeg
Min Datejust med pyramid tavla.
Det är inte min...
image.jpeg

116334/5
 

Richard1987

Panerai
Tja alla proffs!
Letar efter en Rolex 1601, många av dem jag hittat är från 1967-1969...är det vettigt att köpa en så pass gammal klocka? Bättre att avvakta och
klippa en från mitten av 80-talet? Tänker ju att skicket är viktigast men bör inte ålder spela rätt stor roll?

Nybörjarfrågor, I know^^
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tja alla proffs!
Letar efter en Rolex 1601, många av dem jag hittat är från 1967-1969...är det vettigt att köpa en så pass gammal klocka? Bättre att avvakta och
klippa en från mitten av 80-talet? Tänker ju att skicket är viktigast men bör inte ålder spela rätt stor roll?

Nybörjarfrågor, I know^^
Köper du en lite äldre DJ så går priset ned mot en nyare. En äldre bör absolut inte vara sämre, men risken finns att skicket kan vara sämre.
Du bör känna och klämma på en äldre och en nyare och bilda din egen uppfattning.

När det kommer till urverk, kostnader etc bör kanske försöka få tag i en klocka där servicehistoriken är känd. Finns folk som är kunnigare än mig dock.

Lycka till!
 

LEC16

Cartier
2-Faktor

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor

Richard1987

Panerai
Min första och förhoppningsvis inte sista Rolex kom med posten idag :D en 1601:a från slutet av 60 talet med nytt glas :) Helnöjd...men ser tendens till att färgen börjar spricka/flagna här och där (långt ifrån att mycket eller att det ska ramla av) men är det något att vara orolig för? 50 år gammal klocka..då får.man väl räcka med sånt? Ser den enbart miinimalt om man stirrar haha

Oavsett är jag övernöjd :D

20160825_170444.jpg
 

Richard1987

Panerai
Måste fråga er som äger äldre date just 1601. Läser lite om urverken...

Vad jag kan läsa mig till verkar det som att Rolex lanserade hacking funktion på sina 1601 runt 1972? Min klocka har serienr 2,0 miljoner och torde då vara runt 1967-1968 men har hackingfunktionen?

Någon som kan klargöra detta lite? :)
 

Richard1987

Panerai
Never mind, fick reda på svar på min egen fråga :) Tog av bakboetten och kunde se att min klocka var från 1969 och har ett 1570 med hacking funktion..måste vara en av de första som gjordes då. Alla stämplar och allt stämmer bra, urverket såg även rent och fräscht ut. :D
Som nybliven Rolexägare så nojjar man lite, men nu kan jag verkligen slappna av och njuta av en fantastiskt vacker klocka! :D
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Min första och förhoppningsvis inte sista Rolex kom med posten idag :D en 1601:a från slutet av 60 talet med nytt glas :) Helnöjd...men ser tendens till att färgen börjar spricka/flagna här och där (långt ifrån att mycket eller att det ska ramla av) men är det något att vara orolig för? 50 år gammal klocka..då får.man väl räcka med sånt? Ser den enbart miinimalt om man stirrar haha

Oavsett är jag övernöjd :D

20160825_170444.jpg

Kan ibland vara skav och färgflagor vid utkanten av tavlan som kan uppkomma när man tar ut tavlan vid service. Det händer också att tavlor målas om och jag tror inte att dessa tavlor håller färgen lika bra. Snyggt
Med vit tavla. Ovanligt.
 
Topp