• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Datejust är en underskattad modell. Finns oftast inne på lager. 116200 med tuxedotavlan eller 116234 med blå/svart/vit tavla är mina favoriter:)
Ja visst är det så, kan tänka mig att det är ett fåtal(eller inga alls) konfigurationer i helstål hemma hos AD:s men visst de finns väl där beroende på AD. Vad jag minns i somras när jag traskade in hos Bergströms i Malmö såg jag några tvåtonare med fluted och någon 116234 sedan var det bara ädelmetaller(ex. day-date etc), Explorer, Milgauss och lite damur. Ångrar inte att jag sålde min sub 114060 för en dj för nu kan man konfigurera den som man vill med olika tavlor, datumhjul, dressa upp eller ned med armband(oyster eller jubilee') och även läder och få det att se bra ut:). Framförallt är storleken perfekt och 100m wr är tillräckligt för poolhäng:D.
116200 med tuxedo är fin som snus....
 
Senast ändrad:

Lyden

Panerai
565752D2-E345-410A-9B7A-A56228063406.jpeg
 
R

Red Scream

Guest
När jag köpte min i våras var jag lite orolig över att jubilee, flöjtad ring och psykedeliska ringar på tavlan skulle bli too much. Men det blev perfekt! Och som någon här sa, ”more is more!” Att det sedan var polerade bandhorn var bara positivt, men då gillar jag bling-bling. Har väldigt svårt för grått och borstat stål och kan ibland i mina mörka stunder tycka att yttersektionerna på jubileen är lite för borstade... Men men! Kul att alla inte gillar samma!

DJ 41 däremot, skitsnygg men lite väl blingig om du väljer jubilee och flöjtad ring kan jag tycka. Fast det kan mycket väl sluta där! ;)
 

Omega87

Rolex
Jag har ägt en 116200 med oysterlänk innan, den va riktigt go. Kanske måste prova en med jubilee med.. verkar hyllad av alla :) här kommer min förra med svart tavla och slät ring.. perfekt vardagsklocka, ångrar lite att jag sålde den.
IMG_20180817_074922.jpg
Fan, svårt det här med DJ... :banghead: Finns för många olika utförande att välja på! :p 116200 på Oyster, som din, är en clean och schysst look! :cigar: Och vad är syftet att ha flera olika utförande av DJ... Hade gärna haft en DJ-samling om plånboken tillåtit det! ;)
 

Omega87

Rolex
När jag köpte min i våras var jag lite orolig över att jubilee, flöjtad ring och psykedeliska ringar på tavlan skulle bli too much. Men det blev perfekt! Och som någon här sa, ”more is more!” Att det sedan var polerade bandhorn var bara positivt, men då gillar jag bling-bling. Har väldigt svårt för grått och borstat stål och kan ibland i mina mörka stunder tycka att yttersektionerna på jubileen är lite för borstade... Men men! Kul att alla inte gillar samma!

DJ 41 däremot, skitsnygg men lite väl blingig om du väljer jubilee och flöjtad ring kan jag tycka. Fast det kan mycket väl sluta där! ;)
Har aldrig gillat för mycket bling bling men sen jag prövade 116234 på GTGn (som du kan se här i tråden) så satan vad snygg den är! Kanske man en dag konverterar och uppskattar det blingiga lite mer! :D
 

Omega87

Rolex
Jaha nu förstår jag men bra att du fick känna på 116234 iaf. Precis, man känner det är lite mer tyngd och storlek i den där jubilee'-länken väger ngt mer än den äldre länken. Jo med polerade bandhorn+fluted är det kanske inte allas smak men jag gillar det när min lust faller in. Drömmarna blir då antingen med jubilee' eller ändlänkar+läder. Men!, kanske en dia-tavla och slät ring hade smakat med blanka bandhornen för dig, se @Stomatologen grymma 116200 med blå dia-tavla(flik 281)?.
Ska även finnas en grym dia-tavla med svart sunburst som jag tycker vore en uppgradering för mig om jag behöver mer bling än en räfflad ring. Notera att man inte kan byta ringen på 6-siffrigt då man ändrar hela referensen har jag fått förklarat. Lite synd men rules are rules. Har sett en och annan fluted bezel flyta runt på ebay för närmare 10k så en fristående uris fixar det där galant hehe;)
Att det svänger när det gäller klockor är väl ett sunt och ibland osunt? välbehag och där är du inte ensam:D. Som jag har vridit och vänt på internet för att finna lyckan och just nu ska jag komplettera med en :breitling:Aerospace(gammal sjuka som jag inte släpper) för jag behöver lite quartz:rolleyes:. Sen är jag komplett....nä för Seiko behövs då det är ett märke jag beundrar!. Skönt o resa, det rensar kanske klock-tankarna men förvåna dig inte om du tänker på en ny skönhet(klockor alltså):). Ska inte förvilla eller rekommendera för mycket utan håll på ditt mål och skaffa 16200(skick går före tavla för någon utrustad med tuxedo hittar du med största sannolikhet inte) med tuxedo-tavlan för jag tycker den är himla fin och sätter du den på ett läder ser även det väldigt bra ut. Förutom att du får borstningen blir den så allround med släta ringen. Klassiskt snygg, klassisk storlek:)
Ja, jag kan uppskatta lite mer blingigt ibland och kan nog konvertera en vacker dag! :) Mycket ändå som är riktigt läckert med en 6-siffrig och just hur kvalitén är! MAn känner verkligen hur gedigen pjäsen är! :greedy: Såg och gillade hans 116200 med diamanter går absolut bort för min del. Vissa kan bära upp det och det ser riktigt bra ut men för mig blir det för mycket smycke av klockan. Det stämmer med tavelbyte och referens - låter ju ganska rimligt att det är så. Sen kan man tycka vad man vill om Rolex egentligen extrema kontroll och i viss mån begränsning över kunden när denna köpt en Rolex.
Jadu, det är ju både sunt och osunt hur intresset fluktuerar! :D Sunt i den bemärkelsen att man utvecklar sitt intresse och vidgar sina vyer inför ny design etc. Osunt för plånboken och pulsen ibland! :D För min del har mitt intresse verkligen utvecklats och klockor jag gillar idag ogillade jag innan och även hatade vissa modeller.
Quartz är ju aldrig fel och köpa en ordentlig quartzare är ju skoj! :) Seiko kommer jag gilla oavsett hur hög nivå på mitt klockgillande jag når! Seiko är oslagbar i sitt segment och ar själv haft en 15-20 stycken. Det var där sjukdomen började ;)
Hehe lugnt! Tar tacksam emot tips och förslag på nästa klocka men är ganska övertygad om att den just blir en 16200 med tuxedo för att få in lite färg i vardagen! Sen får vi se vad framtiden utvisar gällande 6-siffriga skönheter! :greedy: Svåra med DJ är att det finns för många konfigurationer att välja på- på gott och ont! :banghead::p
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag kan uppskatta lite mer blingigt ibland och kan nog konvertera en vacker dag! :) Mycket ändå som är riktigt läckert med en 6-siffrig och just hur kvalitén är! MAn känner verkligen hur gedigen pjäsen är! :greedy: Såg och gillade hans 116200 med diamanter går absolut bort för min del. Vissa kan bära upp det och det ser riktigt bra ut men för mig blir det för mycket smycke av klockan. Det stämmer med tavelbyte och referens - låter ju ganska rimligt att det är så. Sen kan man tycka vad man vill om Rolex egentligen extrema kontroll och i viss mån begränsning över kunden när denna köpt en Rolex.
Jadu, det är ju både sunt och osunt hur intresset fluktuerar! :D Sunt i den bemärkelsen att man utvecklar sitt intresse och vidgar sina vyer inför ny design etc. Osunt för plånboken och pulsen ibland! :D För min del har mitt intresse verkligen utvecklats och klockor jag gillar idag ogillade jag innan och även hatade vissa modeller.
Quartz är ju aldrig fel och köpa en ordentlig quartzare är ju skoj! :) Seiko kommer jag gilla oavsett hur hög nivå på mitt klockgillande jag når! Seiko är oslagbar i sitt segment och ar själv haft en 15-20 stycken. Det var där sjukdomen började ;)
Hehe lugnt! Tar tacksam emot tips och förslag på nästa klocka men är ganska övertygad om att den just blir en 16200 med tuxedo för att få in lite färg i vardagen! Sen får vi se vad framtiden utvisar gällande 6-siffriga skönheter! :greedy: Svåra med DJ är att det finns för många konfigurationer att välja på- på gott och ont! :banghead::p
Har du sett många i verkligheten? Diatavlorna till DJ är diskreta. Jag tycker snarare det tillför det lilla extra på nära håll än förändrar hela klockan.
Disclamer, jag är partisk då jag äger en 116234 med diatavla...
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Ja, jag kan uppskatta lite mer blingigt ibland och kan nog konvertera en vacker dag! :) Mycket ändå som är riktigt läckert med en 6-siffrig och just hur kvalitén är! MAn känner verkligen hur gedigen pjäsen är! :greedy: Såg och gillade hans 116200 med diamanter går absolut bort för min del. Vissa kan bära upp det och det ser riktigt bra ut men för mig blir det för mycket smycke av klockan. Det stämmer med tavelbyte och referens - låter ju ganska rimligt att det är så. Sen kan man tycka vad man vill om Rolex egentligen extrema kontroll och i viss mån begränsning över kunden när denna köpt en Rolex.
Jadu, det är ju både sunt och osunt hur intresset fluktuerar! :D Sunt i den bemärkelsen att man utvecklar sitt intresse och vidgar sina vyer inför ny design etc. Osunt för plånboken och pulsen ibland! :D För min del har mitt intresse verkligen utvecklats och klockor jag gillar idag ogillade jag innan och även hatade vissa modeller.
Quartz är ju aldrig fel och köpa en ordentlig quartzare är ju skoj! :) Seiko kommer jag gilla oavsett hur hög nivå på mitt klockgillande jag når! Seiko är oslagbar i sitt segment och ar själv haft en 15-20 stycken. Det var där sjukdomen började ;)
Hehe lugnt! Tar tacksam emot tips och förslag på nästa klocka men är ganska övertygad om att den just blir en 16200 med tuxedo för att få in lite färg i vardagen! Sen får vi se vad framtiden utvisar gällande 6-siffriga skönheter! :greedy: Svåra med DJ är att det finns för många konfigurationer att välja på- på gott och ont! :banghead::p

Är väl som du just nu vad gäller bling att man kan tänka sig en klocka som är lite "mer" men i längden vill man ha ett safe kort som är nära under radarn och mer anonym(lite svårt med Rolex men ändå:rolleyes::D). Jag vågar alltså just nu inte 116234 som daily beater men man kan väl lära sig för den är ju grymt fin.....
Hehe nä tavlor med strössel är väl kanske inte för alla men jag tror nog det är rätt skoj på en 16200-116200, en klick lyx men på ett diskretare sätt;). Har man en fru som kanske inte gillar dyrare klockor lär hon förhoppningsvis inte se installationen, däremot i hushållskassan med Eldorado smörgåsrån som följd. Prismässigt ligger de på ca 17-20k.
15-20st Seikos är mer än vad jag har haft(12st+några rep. objekt) och då förstår jag sjukdomen/utvecklingen:D. Precis, quartz är oslagbart och kuligare om det är lyxquartz;). Har mer börjat titta på hur en klocka man inte gillade innan ser ut på handleden och det funkar faktiskt OK så precis som du har man kunnat ändra sig med åren!.
Det är lätt och plåga sig med DJ och dess kringutrustning men att börja med ett bra ex och bra tavla som funkar för en stillar lugnet tycker jag:). Önskar dig lycka till med 16200, det är en riktigt fin allround skönhet och det finns några fina på chrono24 ser jag. Vet inte din budget men billigare lär det bli här på KS.
 
Senast ändrad:

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Har du sett många i verkligheten? Diatavlorna till DJ är diskreta. Jag tycker snarare det tillför det lilla extra på nära håll än förändrar hela klockan.
Disclamer, jag är partisk då jag äger en 116234 med diatavla...

Har gått över till att gilla dia tavla mer och mer, framförallt för den cleanare looken utan räls på tavlan...sjukt bra! :)
 
Har du sett många i verkligheten? Diatavlorna till DJ är diskreta. Jag tycker snarare det tillför det lilla extra på nära håll än förändrar hela klockan.
Disclamer, jag är partisk då jag äger en 116234 med diatavla...
Du borde slänga upp fler bilder på den! Om den får någon handledstid d.v.s. då jag kan tänka mig att den lätt konkurreras ut av dina andra pjäser! Vad är det för tavelfärg?
 

Ansawatch

Omega
Yeah Im wondering that to about when they start using using sold links

I'm relatively new to older Datejust models, and I wondering at what point did Rolex switch to using sold links on the jubilee bracelet. I'm interested in saving up to buy an older DJ, fluted bezel, solid jubilee links, 36mm, stainless only. Dial color matters less, just no diamonds. What references should I look into?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
It was around 2000 when solid end came.

SEL kom väl med superjubileet? Kom inte det i samband med 6-siffriga DJ alltså typ 2004-2005 om jag minns rätt :)
My 16200 with oyster is from 2005 (F series) and does not have solid endlinks.
IMG_20181020_160155-01-01.jpeg


But to @supersu and @Ansawatch which I believe is referring to the middle bits and not endlinks. I have no idea, Sry.

I think SEL is only the 6 refs. Age is not always the answer. For example the explorer 114270 came 2001 and does have SEL but my DJ från 2005 does not (5 ref)
 
Senast ändrad:

Ansawatch

Omega
Yes, I meant middle links. Like these two on the photos.
bracelet-rolex-vintage-jubilee-20mm-gay-freres.jpg
gammal.jpg


My 16200 with oyster is from 2005 (F series) and does not have solid endlinks.
IMG_20181020_160155-01-01.jpeg


But to @supersu and @Ansawatch which I believe is referring to the middle bits and not endlinks. I have no idea, Sry.

I think SEL is only the 6 refs. Age is not always the answer. For example the explorer 114270 came 2001 and does have SEL but my DJ från 2005 does not (5 ref)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
My 16200 with oyster is from 2005 (F series) and does not have solid endlinks.
IMG_20181020_160155-01-01.jpeg


But to @supersu and @Ansawatch which I believe is referring to the middle bits and not endlinks. I have no idea, Sry.

I think SEL is only the 6 refs. Age is not always the answer. For example the explorer 114270 came 2001 and does have SEL but my DJ från 2005 does not (5 ref)

Yes, I meant middle links. Like these two on the photos.
bracelet-rolex-vintage-jubilee-20mm-gay-freres.jpg
gammal.jpg

here is some info, not sure about the source though...
https://beckertime.com/blog/rolex-oyster-bracelets-hollow-link-or-solid-link/

I myself have a five digit ref explorer2 that has sel...
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Yes, I meant middle links. Like these two on the photos.
bracelet-rolex-vintage-jubilee-20mm-gay-freres.jpg
gammal.jpg

here is some info, not sure about the source though...
https://beckertime.com/blog/rolex-oyster-bracelets-hollow-link-or-solid-link/

I myself have a five diget ref explorer2 that has sel...
Okey so your question were when the jubilee went from folded links to the non-hollow-links.
Probably in the 60s, never really seen a folded jubilee on the 4-5 digit Datejust.
Folded:
7f7dc662-1753-49ec-b7de-72019b02410f.jpg

Solid:
IMG_1144.jpg
 

Ansawatch

Omega
Yes probably right. ÄR förvirrad gällande terminologin. Jag syftade på när Rolex gick över till de solid från de rassliga som jag kom o veta nu att det heter "folded"

Okey so your question were when the jubilee went from folded links to the non-hollow-links.
Probably in the 60s, never really seen a folded jubilee on the 4-5 digit Datejust.
Folded:
7f7dc662-1753-49ec-b7de-72019b02410f.jpg

Solid:
IMG_1144.jpg
 

Ansawatch

Omega
Det är oxå vad jag har fått höra. Dock ser jag vissa annonser med 1603 från slutet på 60 talet med just SOLID. Kan man då dra slutsatsen att länken inte är tidsenlig, fortfarande äkta men inte riktigt tillhör den specifika klockan? Som tex dessa:
https://www.chrono24.se/rolex/--datejust--id9642718.htm
https://www.chrono24.se/rolex/datejust-very-rare-hecho-on-mexico-braclet--id9678215.htm


Runt sent 70-tal gick man från rullad/jubilee till solid enligt min erfarenhet av de djs jag hanterat. Samma sak på oysterlänkarna vikt/solid sent 70-tal
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Många har service replacement jubilees pga stretchen. Sen är det väl just i dj världen inte lika viktigt med originallänk som på en 100k+ klocka. Jubilee har ju en tendens att få lite stretch genom åren..
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du borde slänga upp fler bilder på den! Om den får någon handledstid d.v.s. då jag kan tänka mig att den lätt konkurreras ut av dina andra pjäser! Vad är det för tavelfärg?
Faktiskt burit den idag, ursäkta dålig bild. Tycker faktiskt den har en bra plats i rotationen, vardagsklocka med det lilla extra. Funkar bra till kostym och riktigt bekväm. Min har svart tavla, mångsidigast för min del då jag har kostymer i nästan hela regnbågens färgskala.
061B0793-6AC4-413C-8429-49DA49C21320.jpeg
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Snyggt! Bra kvalitet på stället? Det var väl det stället som var ganska omdiskuterat för ett tag sen?
Min säger Hej!
20181203_190734.jpg

Vet ej, känner inte till någon tråd om denna men ska leta nu när du nämner det :)
Köpte min under BF. Kvalitén är inte helt hundra, tänker då och känns mest på kudden. Det känns som att den kommer krackelera tidigare än den borde, men den som lever får se :) men även med BF rabatt så känns den rätt överprisad. Bör ligga på runt 400-500 kr med tanke på vad man får.
 
Topp