• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tack för inputen, just Rolex 16234 med vit urtavla och stick dial värkar vara svåra att få tag i. På chrono24 så är många inte helt vita samtidigt som dom med romerska tecken är kritvita. Är det något som vet hur detta kommer sig? Enbart skick eller skiljer dom sig åt på något sätt?
Det finns olika färger/nyanser, eller hur menar du? Den romerska är custom made eller ommålad, förresten.

Konsert onsdag, finns det en bättre lämpad klocka?
IMG_20191009_184519_151.jpg
Beror ju lite på vad det är för konsert men är det gänget på scenen så passar den utmärkt!

Tack för inputen, just Rolex 16234 med vit urtavla och stick dial värkar vara svåra att få tag i. På chrono24 så är många inte helt vita samtidigt som dom med romerska tecken är kritvita. Är det något som vet hur detta kommer sig? Enbart skick eller skiljer dom sig åt på något sätt?
Precis som @Weberg skriver har det givetvis förekommit variationer i nyanser genom åren, oavsett om man kikar efter vita tavlor eller någon annan färg.

Mitt bästa tips till dig är att leta rätt på ett objekt med bra boett och länk och låta tavlan komma i andra hand. Det är varken särskilt dyrt eller svårt att få tag i begagnad tavla att byta till.

Precis som @Weberg skriver har det givetvis förekommit variationer i nyanser genom åren, oavsett om man kikar efter vita tavlor eller någon annan färg.

Mitt bästa tips till dig är att leta rätt på ett objekt med bra boett och länk och låta tavlan komma i andra hand. Det är varken särskilt dyrt eller svårt att få tag i begagnad tavla att byta till.
Tack för tippset! Vad brukar en ny tavla + byte ligger på?

Det är slut på detta nu, enligt Nymans.

Du måste dels betala 5800 kr för "standardtavla" och sen 40% av värdet på din gamla tavla efter bytet, om du vill behålla den. Detta för att de numera betraktar gamla tavlor som en lös reservdel...

Det stämmer, hos Nymans. Det finns andra AD:n i Sverige som byter tavlor och låter dig behålla gamla tavlan. Jag ringde runt i tisdags och som det ser ut just nu så är det endast Nymans som fått till sig dessa riktlinjer. Sedan om de andra får det, det är nog bara en tidsfråga.

Om man vill behålla eller ej, att det varierar i pris på tavelbyte och glasbyte är rätt löjligt.

Nymans Ur: 5800kr för tavelbyte och nya visare, 2700kr (om jag minns rätt) för glasbyte (safirglas) # 8500kr

Bergströms Ur: 6200kr för tavelbyte och nya visare, 3800kr för glasbyte (safirglas) # 10.000kr

Rob Engströms: 5200kr för tavelbyte, nya visare och datumhjul, 2100kr för glasbyte (safirglas) # 7300kr

Edit: som @Weberg skrev tidigare. Detta gäller endast ”standardtavlor”.

Det stämmer, hos Nymans. Det finns andra AD:n i Sverige som byter tavlor och låter dig behålla gamla tavlan. Jag ringde runt i tisdags och som det ser ut just nu så är det endast Nymans som fått till sig dessa riktlinjer. Sedan om de andra får det, det är nog bara en tidsfråga.

Om man vill behålla eller ej, att det varierar i pris på tavelbyte och glasbyte är rätt löjligt.

Nymans Ur: 5800kr för tavelbyte och nya visare, 2700kr (om jag minns rätt) för glasbyte (safirglas) # 8500kr

Bergströms Ur: 6200kr för tavelbyte och nya visare, 3800kr för glasbyte (safirglas) # 10.000kr

Rob Engströms: 5200kr för tavelbyte, nya visare och datumhjul, 2100kr för glasbyte (safirglas) # 7300kr

Edit: som @Weberg skrev tidigare. Detta gäller endast ”standardtavlor”.
Bra grävt! En sak jag undrar, och tänkte mejla Nymans om: hur värderar dom gamla tavlor? Vad är min DD-tavla värd enligt dom, t ex? Ja, löjligt är bara förnamnet...

Bra grävt! En sak jag undrar, och tänkte mejla Nymans om: hur värderar dom gamla tavlor? Vad är min DD-tavla värd enligt dom, t ex? Ja, löjligt är bara förnamnet...

Tack :)

Enligt Nymans värderar man tavlan utifrån nypriset ”oavsett” skick.
Fick följande exempel: Din tavla som redan är monterad kostar 10.000kr att köpa. Vill du byta tavla så får du betala 5800kr (för nya tavlan) PLUS 4000kr (40% av 10k, nypriset) för att behålla din gamla tavla.

Tack :)

Enligt Nymans värderar man tavlan utifrån nypriset ”oavsett” skick.
Fick följande exempel: Din tavla som redan är monterad kostar 10.000kr att köpa. Vill du byta tavla så får du betala 5800kr (för nya tavlan) PLUS 4000kr (40% av 10k, nypriset) för att behålla din gamla tavla.
Nymans vill alltså att jag ska betala för en produkt som redan är min, och som jag redan köpt för egna, skattade pengar. Detta känns som gränsen till lurendrejeri...

HEJ DÅ, NYMANS UR!
*backar sakta ut från butiken...

Nymans vill alltså att jag ska betala för en produkt som redan är min, och som jag redan köpt för egna, skattade pengar. Detta känns som gränsen till lurendrejeri...

HEJ DÅ, NYMANS UR!
Nymans Ur har dock varit tydliga med i en annan tråd att detta är inte deras egna riktlinjer utan Rolex direktiv som de endast följer. Tror tråden var Officiella Rolextråden, kan ha fel.

Med det sagt tycker jag likt många andra att det är helt bedrövligt. Ponera att man har en ganska dyrbar tavla, tex pärlemo + diamanter eller ännu värre saker som lätt springer upp i 50, 100 eller 150 000 kr. Att då komplettera sin klocka med en enklare tavla kommer kosta en, vadå 20, 30, 65 tusen kronor om man vill behålla sin dyrbara tavla.

HEJ DÅ, NYMANS UR!
Jag är benägen att hålla med. Det är väl som Apple, man hatar servicen men man fortsätter ändå köpa deras varor :rolleyes:
Hur som helst så är det kanske inte värt att köpa en begagnad DJ för att byta tavla det första man gör.
Dessutom så tänker jag att klockan förlorar i värde när tavlan inte är orginal?

Tjo på er.
Jag är på jakt efter en DJ 1601 eller kanske tom 16014 om priset är rätt. Hör gärna av dig om du går i tankar att avyttra.
Mvh
//Peter

Tillbaka
Topp