• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

floristen

Cartier
2-Faktor
7506760E-32B9-4DB5-92B6-FFD4700B36C8.jpeg

Ett stycke dia!
 

Derix

Patek
2-Faktor
Efter mycket funderingar och en stor exit från klockintresset under våren så har jag bestämt mig för att skaffa en Datejust. Fyra eller femsiffrig tänkte jag, men ni får gärna guida mig. Budget max 35 000 kr. Vad ska jag tänka på? Länk är ett måste men jubilee eller oyster spelar ingen roll

Kom med tips! :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Är det svårt och eller dyrt att köpa tavla till guldDJ (tex 16018)?
Lite sugen på en med svart tavla men nästan alla jag ser har guldtavla.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Efter mycket funderingar och en stor exit från klockintresset under våren så har jag bestämt mig för att skaffa en Datejust. Fyra eller femsiffrig tänkte jag, men ni får gärna guida mig. Budget max 35 000 kr. Vad ska jag tänka på? Länk är ett måste men jubilee eller oyster spelar ingen roll

Kom med tips! :)
Femsiffrig har quickset på datum, så lite enklare på det sättet. 16013 har glasring i stål och 16014 i vitguld. Jubilee för lite sobrare intryck och oyster för lite sportigare look (i m o). Så, beror lite på vad du själv känner passar bäst. Personligen gillar jag jubilee på DJ bäst :)
 

Lind12

Breitling
2-Faktor
Jag köpte förra veckan en 126334, vilket är min första klocka med automatiskt urverk. När jag drar upp klockan tar det ”stopp” efter ca 30 varv, precis som på min speedmaster med manuellt urverk. Ska det verkligen vara så även på automatiska urverk?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte förra veckan en 126334, vilket är min första klocka med automatiskt urverk. När jag drar upp klockan tar det ”stopp” efter ca 30 varv, precis som på min speedmaster med manuellt urverk. Ska det verkligen vara så även på automatiska urverk?
Ja. Varför skulle det inte vara?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Jag köpte förra veckan en 126334, vilket är min första klocka med automatiskt urverk. När jag drar upp klockan tar det ”stopp” efter ca 30 varv, precis som på min speedmaster med manuellt urverk. Ska det verkligen vara så även på automatiska urverk?
Ja. Varför skulle det inte vara?
Har aldrig upplevt något stopp på automatiska klockor. Bara på manuella.
 

samh

Omega
Hej skulle någon kunna förklara varför det ser ut som det gör vid ena bandhornet som jag markerat på bilden?
Det är inte min klocka men funderar på att köpa den.
lugholes.JPG
 

samh

Omega
Skulle någon kunna hjälpa mig att kolla på denna annons och berätta för mig vad jag ska tänka på.
https://www.blocket.se/annons/skane/rolex_datejust__71/90894161
Bilderna tycker jag är väldigt otydliga och säljaren har skickat fler som jag tycker är lika otydliga. Han som säljer har ärvt klockan och är inte insatt i klockor och är inte så mycket till hjälp.
Vi har bestämt träff på söndag, skulle gärna vela ha någons hjälp här på forumet kring vad jag ska tänka på när jag träffar honom och ska titta/köpa klockan.

(vet inte om detta är rätt tråd att posta i och ni får gärna hänvisa mig till annan isåfall)

Ha en fin helg allihopa! :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle någon kunna hjälpa mig att kolla på denna annons och berätta för mig vad jag ska tänka på.
https://www.blocket.se/annons/skane/rolex_datejust__71/90894161
Bilderna tycker jag är väldigt otydliga och säljaren har skickat fler som jag tycker är lika otydliga. Han som säljer har ärvt klockan och är inte insatt i klockor och är inte så mycket till hjälp.
Vi har bestämt träff på söndag, skulle gärna vela ha någons hjälp här på forumet kring vad jag ska tänka på när jag träffar honom och ska titta/köpa klockan.

(vet inte om detta är rätt tråd att posta i och ni får gärna hänvisa mig till annan isåfall)

Ha en fin helg allihopa! :)
Ett enda tips. Köp inte om du inte vet vad du köper. Köp en handlare.
 

samh

Omega
Ett enda tips. Köp inte om du inte vet vad du köper. Köp en handlare.

Jag vet att man alltid ska "Buy the seller" och jag har själv haft en 1603 en gång i tiden så jag har en del koll och har läst mycket om dom. Men vill framförallt höra från någon mer erfaren här på forumet vad dom/den får för känsla när dom ser annonsen och om dom/den ser något i annonsen som inte jag ser. Som sagt så tycker jag att bilderna ser sjukt otydliga ut och det blir bara suddigt när jag zoomar in och ska kolla tex urtavlan. När jag frågar säljaren om det finns några dings/andra småskador jag bör känna till så svarar han bara "jag vet inte. Inte vad jag kan se, den är i väldigt fint skick men jag är inte så insatt och har svårt att bedöma du får gärna komma och kolla" och han bor ca 55 mil ifrån mig och jag vill helst inte åka dit och märka på plats att den är i extremt dåligt skick.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skulle någon kunna hjälpa mig att kolla på denna annons och berätta för mig vad jag ska tänka på.
https://www.blocket.se/annons/skane/rolex_datejust__71/90894161
Bilderna tycker jag är väldigt otydliga och säljaren har skickat fler som jag tycker är lika otydliga. Han som säljer har ärvt klockan och är inte insatt i klockor och är inte så mycket till hjälp.
Vi har bestämt träff på söndag, skulle gärna vela ha någons hjälp här på forumet kring vad jag ska tänka på när jag träffar honom och ska titta/köpa klockan.

(vet inte om detta är rätt tråd att posta i och ni får gärna hänvisa mig till annan isåfall)

Ha en fin helg allihopa! :)
Det ser inte ut som en kopia åtminstone. Svårt att yttra sig om tavlans skick. Skulle kunna vara svarta missfärgningar i tavlans ytterkant. Om du vill ha mer trygghet skulle jag kolla vad Gripenbro.se säljer. Vill minnas att han har någon fin Dj, utan länk dock, för under 30.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Jag vet att man alltid ska "Buy the seller" och jag har själv haft en 1603 en gång i tiden så jag har en del koll och har läst mycket om dom. Men vill framförallt höra från någon mer erfaren här på forumet vad dom/den får för känsla när dom ser annonsen och om dom/den ser något i annonsen som inte jag ser. Som sagt så tycker jag att bilderna ser sjukt otydliga ut och det blir bara suddigt när jag zoomar in och ska kolla tex urtavlan. När jag frågar säljaren om det finns några dings/andra småskador jag bör känna till så svarar han bara "jag vet inte. Inte vad jag kan se, den är i väldigt fint skick men jag är inte så insatt och har svårt att bedöma du får gärna komma och kolla" och han bor ca 55 mil ifrån mig och jag vill helst inte åka dit och märka på plats att den är i extremt dåligt skick.
Svårt läge, 55 mil kanske lite väl när det finns så mycket unknown info. Generellt brukar jag alltid titta på boettens baksida och hur bandhornen är formade, både längs med boettens sida men även i ”slutet”. Denna den ska vara skarp och inte ”rundad” som lätt blir med för hård polering. Av bilderna ser den ändå ut att vara i bra skick men såhär: ska man hosta upp 33k + åka 55 mil så be säljaren ställa klockan på en fönsterbänk med naturligt ljus och fota klockan i flera vinklar och mejla bilderna direkt till dig. Det är väll ”det minsta” man kan begära tycker jag.
 
Topp